Hengst zaprezentował filtry dla gospodarki wodorowej

Filtracja dla wodoru: Hengst wspiera zieloną mobilność Simon Wierzba/Bergische Gesellschaft

Podczas 5. edycji cH₂ance Innovation Roundtable poświęconej mobilności wodorowej, Akademia Hengst w centrali firmy w Münster stała się miejscem spotkań liderów opinii w dziedzinie technologii napędowych. Ok. 70 uczestników z branży, środowisk naukowych i polityki dyskutowało o szansach i wyzwaniach związanych z mobilnością wodorową – od wytwarzania energii i warunków regulacyjnych po zastosowania w pojazdach i maszynach. 

Wydarzenie, zorganizowane przez Centrum Technologii Ogniw Paliwowych (ZBT) oraz sieć transformacyjną automotivelandNRW, obejmowało bogaty program wystąpień. Jednym z głównych punktów programu była prezentacja dra Andreasa Dworoga z działu zaawansowanego rozwoju w Hengst Filtration, pt. Rozwiązania filtracyjne w krajobrazie wodoru. W praktyczny sposób przedstawił on, jak konkretne systemy filtracyjne na całym łańcuchu wartości wodoru wpływają na wydajność, bezpieczeństwo oraz żywotność systemów – zarówno w infrastrukturze, jak i w pojazdach.

Powiązane firmy

Hengst Filtration

Filtracja jako kluczowa technologia dla nowych układów napędowych

Filtry są często niedocenianym, a jednocześnie niezbędnym elementem rozwoju alternatywnych systemów napędowych. Hengst wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie w opracowaniu innowacyjnych produktów, dostosowanych do wymagań silników wodorowych, ogniw paliwowych, metanolu, a także paliw syntetycznych. Wyzwań jest wiele:

  • W dystrybucji wodoru filtry zapachowe muszą usuwać obce substancje bez zakłócania pracy czujników.
  • W procesie elektrolizy kluczowe znaczenie ma czystość używanej wody – Hengst oferuje tu modułowe rozwiązania filtracyjne.
  • Opracowywane są wysokowydajne filtry powietrza katodowego (CAF), które eliminują cząstki stałe i zanieczyszczenia w celu ochrony wrażliwych membran w stosie ogniw paliwowych.
  • Hengst dostarcza również wymieniacze jonowe, chroniące układ chłodzenia przed przenikaniem jonów wraz ze starzeniem się płynu, oraz specjalne systemy filtrów anodowych.
  • Separatory tarczowe i specjalne filtry zapewniają niezawodne działanie w wymagających warunkach, maksymalizując jednocześnie efektywność – szczególnie silników wodorowych.

Dzięki tym rozwiązaniom możliwe jest bezpieczne, wydajne oraz długoterminowe działanie alternatywnych układów napędowych – od pojazdów użytkowych po zastosowania stacjonarne, a także kluczowych komponentów do produkcji zielonego wodoru i zielonych molekuł.

Spojrzenie w przyszłość

Zwieńczeniem programu była oprowadzana wycieczka po Hengst TechCenter. Szczególną atrakcją była demonstracja systemu Direct Air Capture (DAC), który bezpośrednio filtruje CO2 z powietrza atmosferycznego – kolejny krok na drodze do neutralności klimatycznej.

– Wodór to kluczowy element dekarbonizacji układów napędowych – ale tylko wtedy, gdy wspólnie rozwijamy infrastrukturę, standardy i technologie. Takie wydarzenia pokazują, jak ważna jest wymiana wiedzy, by kształtować tę transformację w praktyce – takie było wspólne podsumowanie dyskusji panelowej.

Hengst tym samym pozycjonuje się nie tylko jako ekspert w dziedzinie filtracji, lecz także jako aktywny uczestnik transformacji energetycznej w sektorze mobilności i na drodze do neutralności CO2.

Źródło: Hengst Filtration

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę