Wejście do sieci - recepta na sukces rynkowy
Nie ma jednej prostej recepty na odniesienie sukcesu w branży warsztatowej. Powodzenie takiego biznesu zależy bowiem od wielu różnorodnych czynników, które często są nieprzewidywalne. Dobrym pomysłem może być przystąpienie do profesjonalnej sieci warsztatowej i korzystanie dzięki temu z licznych profitów, które wynikają z takiego członkostwa.
- W każdym przypadku ogólna koncepcja sieci warsztatowej jest bardzo podobna.
- Serwisy, przystępując do takiej sieci, tracą w pewnym zakresie swoją niezależność, muszą spełniać określone wymagania, ale za to mogą jednak korzystać z wielu benefitów.
- Warsztaty chcące przystąpić do sieci warsztatowej najczęściej szukają partnera, który będzie stanowił dla nich wsparcie zarówno merytoryczne, jak i techniczne.
- Szczególnym zainteresowaniem cieszą się specjalistyczne szkolenia techniczne z nastawieniem na rozwój umiejętności praktycznych.
Producenci lub dystrybutorzy części zamiennych, ogumienia, płynów eksploatacyjnych czy instalacji gazowych – profesjonalne sieci warsztatowe są tworzone i zarządzane przez firmy różnego typu z różnych obszarów sektora automotive. W każdym jednak przypadku ogólna koncepcja takiej sieci jest bardzo podobna. Serwisy, przystępując do takiej sieci, tracą w pewnym zakresie swoją niezależność i muszą spełniać określone wymagania (związane np. z używaniem określonych części). Mogą jednak korzystać z wielu benefitów, które niesie współpraca z dużo większym partnerem.
Dlaczego warto przystąpić do sieci?
Spora popularność sieci warsztatowych wśród serwisów samochodowych wynika przede wszystkim z licznych korzyści, jakie można odnieść, stając się jej członkiem. Przy tym są to korzyści o różnym charakterze – od korzystnego finansowo dostępu do profesjonalnego wyposażenia, części zamiennych bądź innego asortymentu, poprzez możliwość pozyskania specjalistycznej wiedzy, aż po wsparcie marketingowe. Bez względu na rodzaj uzyskanych profitów, każdy z nich zwiększa konkurencyjność warsztatu na rynku i przekłada się na wynik finansowy.
Jak zauważa Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis, przystąpienie do dużej sieci to przede wszystkim cały system wsparcia w postaci oprogramowania do prowadzenia biznesu, systemów szkoleń, atrakcyjnych form finansowania wyposażenia warsztatów czy bardzo mocno rozwiniętego systemu promocji marki, w tym lokalnych partnerów. – To również bezpieczeństwo terminowych dostaw części i akcesoriów. Pandemia dobitnie pokazała, że w przypadku braku asortymentu na rynku tylko duże organizacje – mające ogromne magazyny i dostawców na całym świecie – są w stanie dostarczyć części na czas – dodaje Mariusz Maksym.
Warsztaty chcące przystąpić do sieci warsztatowej najczęściej szukają partnera, który będzie stanowił dla nich wsparcie zarówno merytoryczne, jak i techniczne. Ważne jest również, aby pomoc była dostępna w każdym momencie. – W tym przypadku wartością dodaną konceptu ZF [pro]Tech jest częsty i osobisty kontakt ekspertów z warsztatami – zarówno w trakcie regularnych wizyt, jak i (w razie zaistnienia nagłej potrzeby) poprzez kontakt telefoniczny za pośrednictwem dedykowanych infolinii – wyjaśnia Grzegorz Fedorowicz, key account manager HCV Poland z firmy ZF Aftermarket. – Każdy warsztat ma również dedykowanego opiekuna, do którego członkowie konceptu mogą zgłaszać się w razie potrzeby konsultacji.
Warsztaty, które chcą przystąpić do sieci, poszukują jednak przede wszystkim możliwości rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się specjalistyczne szkolenia techniczne z nastawieniem na rozwój umiejętności praktycznych. – Dużą zaletą jest także możliwość dostępu do wiedzy, płynącej prosto od producenta części, które na co dzień używane są w trakcie napraw. ZF [pro]Tech z pewnością odpowiada na te potrzeby, oferując bogaty program rozwoju umiejętności mechaników, z szerokim zakresem tematyki szkoleniowej – mówi Grzegorz Fedorowicz.
Korzyści z członkostwa w sieci Bosch Car Service to przede wszystkim szerokie wsparcie w postaci dostępu do najnowocześniejszego sprzętu do diagnostyki, efektywnej logistyki części zamiennych i działań marketingowych. Warsztaty, które przystępują do sieci, mogą liczyć na pakiet startowy o wartości 10 000 zł, wysokie wynagrodzenie roczne (proporcjonalne do wartości zakupów części Bosch i standardu serwisu), dofinansowanie do oznakowania serwisu, a także doradztwo w zarządzaniu serwisem.
Jacek Adamus, kierownik Działu Współpracy z Warsztatami INTER-TEAM, właściciela sieci O.K. Serwis, zwraca uwagę na jeszcze inne aspekty przystąpienia do sieci warsztatowej: – Właściciel warsztatu, decydujący się na przystąpienie do O.K. Serwis, poszukuje przede wszystkim wyróżnika dla swojego biznesu oraz korzyści, które pozwolą mu konkurować z innymi serwisami. Szuka także gotowych rozwiązań w obszarach, które nie stanowią istoty jego działań (tj. marketing, logistyka, szkolenia), a które mają duży wpływ na jego biznes, kreują wizerunek i budują rozpoznawalność warsztatu. Innym aspektem jest walor bezpieczeństwa, wynikający z przynależności do grupy. Silna pozycja marki budzi zaufanie klientów, a jakość przekłada się na liczbę klientów.
Mirosław Drej, menadżer sieci Eurorepar Car Service, wylicza najważniejsze korzyści dla warsztatu, który zdecyduje się do niej przystąpić. To przede wszystkim dostęp do doświadczenia i wiedzy jednej z największych grup motoryzacyjnych na świecie, wsparcie techniczne, niezbędne doradztwo i szkolenia. To także dostęp do szerokiej grupy części zamiennych o wysokiej jakości i w konkurencyjnych cenach z nowoczesnym systemem logistyki i dystrybucji. Nie można także pominąć licznych korzyści marketingowych, które również mogą się przełożyć na zwiększenie udziału w rynku napraw samochodowych, a co za tym idzie – przyczynić się do zwiększenia zysków. To m.in. jednolity wizerunek marki i identyfikacja warsztatu, obecność na stronie internetowej patrona sieci, a także wsparcie w działaniach komunikacyjnych i marketingowych.
Różnorodne wymagania
Wspomniane wyżej korzyści w teorii powinny zachęcać każdy warsztat do wstąpienia do dużej sieci. Wciąż jednak na rynku pozostaje sporo serwisów niezależnych, które działają samodzielnie. Wynika to z różnych przyczyn, a jedną z nich jest brak możliwości spełnienia często dość wygórowanych wymagań, które są warunkiem przystąpienia do sieci.
– W NexusAuto kryteria mogą być nieco inne w zależności od kraju czy kontynentu. W Europie centralnej są to minimum dwa stanowiska z podnośnikami, wydzielone biuro obsługi klientów wraz z poczekalnią itp. – tłumaczy Rafał Kędziorek, manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck. – Rekrutację prowadzimy wśród warsztatów, które współpracują z naszymi dystrybutorami, i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy. W jego trakcie m.in. weryfikujemy wykorzystywany sprzęt i wyposażenie, ale także określamy płaszczyzny, w których możemy warsztat wspomóc.
Sieci warsztatowe mają bardzo różne wymagania dla swoich potencjalnych uczestników. Bardzo często dotyczą one infrastruktury i wyposażenia warsztatu, stanowisk pracy (Bosch Car Service wymaga np. minimum 3 takich stanowisk), ale również strefy dla klienta czy nawet parkingu. Często istotnym obowiązkiem warsztatu jest współpraca handlowa z organizatorem sieci, w tym korzystanie z jego produktów. Ważna jest także jakość świadczonych usług, stąd konieczny może być także udział pracowników warsztatu w cyklicznych szkoleniach. Niektóre sieci mają bardziej indywidualne podejście do swoich potencjalnych członków. Liczy się bowiem nie tylko spełnianie w danym momencie określonych wymagań, ale także potencjał rozwoju serwisu.
– Siłą sieci jest siła marki i wynikająca z niej obietnica jakości, dlatego też starannie dobieramy firmy, które mogą przystąpić do O.K. Serwis – mówi Jacek Adamus. – Umiarkowane tempo rozwoju sieci oraz wieloetapowa weryfikacja potencjalnych partnerów gwarantują jej uczestnikom utrzymanie jakości świadczonych usług na wysokim poziomie.
Duża konkurencja rynkowa
Wybór odpowiedniej sieci warsztatowej może być kluczowym punktem w rozwoju warsztatu samochodowego. Dlatego też niezwykle istotny jest wybór takiej sieci, która zapewni najwięcej korzyści, nie tylko na starcie, ale również podczas długofalowej współpracy.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– ProfiAuto to sieć niezależnych partnerów i ta niezależność jest dla nas istotna. W ramach współpracy dajemy sklepom, hurtowniom i serwisom siłę marki i naszych rozwiązań, stawiając na długofalowe relacje – podkreśla Zygmunt Karwowski, koordynator sieci ProfiAuto Serwis. – Ponadto patrzymy na branżę bardzo perspektywicznie. Jesteśmy obecnie świadkami rewolucji na rynku motoryzacyjnym, związanej m.in. z elektryfikacją. Dlatego też – będąc członkami stowarzyszeń motoryzacyjnych – jesteśmy w stanie z wyprzedzeniem reagować na zmiany na rynku. Chcemy, aby nasi partnerzy byli o krok przed konkurencją. Stąd tak wybiegające w przyszłość projekty, jak aplikacja ProfiAuto (do umawiania wizyt w warsztatach) czy ProfiAuto Wirtualny Warsztat (który wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do nauki zawodu mechanika). Ta synergia oferty „full service” i śmiałego patrzenia w przyszłość to naszym zdaniem recepta na sukces, której słuszność potwierdza się zresztą z roku na rok.
Rafał Kędziorek podkreśla także znaczenie komunikacji wewnętrznej. Pracownik warsztatu to z reguły bardzo zapracowana osoba i trzeba umieć do niej dotrzeć ze wszystkimi istotnymi informacjami. – W mojej ocenie kluczowa jest ich forma. Nie można sobie pozwolić na zbędne wstępy czy upiększacze. Tylko konkrety. Tak właśnie są konstruowane informacje na stronie internetowej, w portalach społecznościowych, serwisie mailowym czy SMS-owym. Nawet comiesięczne spotkania sieci mają ściśle określony scenariusz, o którym wszyscy są informowani z wyprzedzeniem – tłumaczy Rafał Kędziorek. – Takie spotkanie trwa maksymalnie godzinę, jest nasycone treścią jak dobry makowiec makiem. Sieć jest po to, aby właściciel warsztatu jeszcze szybciej i skuteczniej zarabiał pieniądze na swoim biznesie. Aż 35 mld euro zeszłorocznego obrotu członków Nexusa na całym świecie pozwala zbierać dużo doświadczeń i dzielić się nimi z mechanikami.
Siłą sieci Eurorepar Car Service jest patron – w tym wypadku koncern motoryzacyjny Stellantis, który gwarantuje warsztatom należącym do sieci swoisty „One stop shop”. Warsztat skupia się na swojej podstawowej działalności – naprawach i obsłudze pojazdów, a wszystko, czego do tego potrzebuje może kupić w jednym miejscu – na ogólnopolskiej platformie dystrybucyjnej DISTRIGO. – Platforma ta oferuje dostęp do oryginalnych części i akcesoriów do samochodów marek należących do grupy Stellantis, produktów gamy Eurorepar do obsługi i serwisowania samochodów różnych marek, części regenerowanych Sustainera, części innych producentów jako uzupełnienie oferty części do samochodów różnych marek, a także produktów niezbędnych na rynku „after sales” (opon, olejów silnikowych, chemii warsztatowej czy narzędzi) – wylicza Mirosław Drej. – To zdecydowanie ułatwia pracę zarządzającemu warsztatem i pozwala mu działać bardzo efektywnie.
– Traktujemy właścicieli O.K. Serwisów jak partnerów. Wspólnie rozmawiamy o kierunkach rozwoju, razem decydujemy o kolejnych działaniach promocyjnych. Nie dopuszczamy do sytuacji, w których dwa warsztaty mogłyby rywalizować o tego samego klienta. Bezpośrednio angażujemy się też w lokalne wydarzenia promujące naszych partnerów – mówi Jacek Adamus. – Rozwijamy nowoczesne systemy zarządzania, takie jak oprogramowanie Mój Warsztat czy ogólnopolski system rezerwacji wizyt on-line booking. Każdy O.K. Serwis może z nich korzystać nieodpłatnie, tak samo jak z dostępu do baz danych technicznych i serwisowych oraz szkoleń.
Na oferowane szkolenia zwraca uwagę również Grzegorz Fedorowicz: – Bogaty i zróżnicowany program szkoleń obejmuje tematy z zakresu zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych. Nasze szkolenia cieszą się bardzo dużą popularnością, ponieważ dają uczestnikom możliwość nabycia i ćwiczenia umiejętności praktycznych, swobodnej wymiany doświadczeń, zadawania pytań i konsultacji z doświadczonymi ekspertami. Nasza oferta cały czas się rozwija, a my staramy się podejść do niej bardzo elastycznie – kiedy widzimy zainteresowanie jakimś tematem, staramy się go wprowadzać do naszej oferty.
Kolejnym z wyróżników na rynku są dwa rodzaje członkostw oferowanych w ramach ZF [pro]Tech – ZF [pro]Tech start i ZF [pro]Tech plus. W ramach obu opcji członkostwa warsztaty otrzymują bogaty pakiet wiedzy poprzez dostęp do platformy z bazą katalogów on-line, porad, praktycznych wskazówek w formie wideo czy instrukcji montażowych dla konkretnych pojazdów, a także istotne informacje techniczne dotyczące wszystkich produktów z portfolio marek ZF Aftermarket. Dodatkową zaletą przynależności do konceptu warsztatowego ZF [pro]Tech plus jest zaproszenie na bezpłatne 2-dniowe szkolenie techniczne, pomoc świadczona osobiście przez wykwalifikowanego doradcę w zrzeszonym warsztacie, a także indywidualny, stały kontakt ze specjalistą w zakresie serwisu skrzyń biegów.
>>>Jeśli chcesz poznać prezentacje ofert sieci warsztatowych, kliknij w ten napis<<<
Grzegorz Fedorowicz Key account manager HCV Poland, ZF Aftermarket |
Koncept ZF [pro]Tech stawia przede wszystkim na umożliwienie swoim członkom prostego i bezpośredniego kontaktu z dedykowanymi specjalistami w celu szybkiego uzyskania pomocy.
|
Mariusz Maksym Koordynator sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis |
Współpraca z ProfiAuto Serwis umożliwia rozwój każdego aspektu działalności warsztatów. Na bieżąco analizujemy działanie naszych serwisów i na tej podstawie poszerzamy pakiet korzyści związany z uczestnictwem w sieci.
|
Rafał Kędziorek Manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck |
Rekrutację prowadzimy wśród warsztatów, które współpracują z naszymi dystrybutorami, i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy.
|
Jacek Adamus Kierownik Działu Współpracy z Warsztatami INTER-TEAM Sp. z o.o. |
Dołączając do naszej sieci, warsztat zyskuje gwarancję rozpoznawalności i potwierdzenie jakości oferowanych usług. Otrzymuje także wiele skrojonych na swoje potrzeby benefitów: szkolenia, wsparcie techniczne, zaplecze zakupowe, a także akcje promocyjne.
|
Mirosław Drej Menadżer sieci Eurorepar Car Service |
Eurorepar Car Service to ciągle powiększająca się międzynarodowa sieć nowoczesnych warsztatów, które świadczą kompleksową obsługę samochodów różnych marek. Dołączając do sieci Eurorepar Car Service, warsztat staje się jej częścią i może liczyć na wiele korzyści. |