Wejście do sieci - recepta na sukces rynkowy

Adobe Stock – Gorodenkoff
Reklama
Reklama

Nie ma jednej prostej recepty na odniesienie sukcesu w branży warsztatowej. Powodzenie takiego biznesu zależy bowiem od wielu różnorodnych czynników, które często są nieprzewidywalne. Dobrym pomysłem może być przystąpienie do profesjonalnej sieci warsztatowej i korzystanie dzięki temu z licznych profitów, które wynikają z takiego członkostwa.

 

  • W każdym przypadku ogólna koncepcja sieci warsztatowej jest bardzo podobna.
  • Serwisy, przystępując do takiej sieci, tracą w pewnym zakresie swoją niezależność, muszą spełniać określone wymagania, ale za to mogą jednak korzystać z wielu benefitów.
  • Warsztaty chcące przystąpić do sieci warsztatowej najczęściej szukają partnera, który będzie stanowił dla nich wsparcie zarówno merytoryczne, jak i techniczne.
  • Szczególnym zainteresowaniem cieszą się specjalistyczne szkolenia techniczne z nastawieniem na rozwój umiejętności praktycznych.

Producenci lub dystrybutorzy części zamiennych, ogumienia, płynów eksploatacyjnych czy instalacji gazowych – profesjonalne sieci warsztatowe są tworzone i zarządzane przez firmy różnego typu z różnych obszarów sektora automotive. W każdym jednak przypadku ogólna koncepcja takiej sieci jest bardzo podobna. Serwisy, przystępując do takiej sieci, tracą w pewnym zakresie swoją niezależność i muszą spełniać określone wymagania (związane np. z używaniem określonych części). Mogą jednak korzystać z wielu benefitów, które niesie współpraca z dużo większym partnerem.

Dlaczego warto przystąpić do sieci?

Spora popularność sieci warsztatowych wśród serwisów samochodowych wynika przede wszystkim z licznych korzyści, jakie można odnieść, stając się jej członkiem. Przy tym są to korzyści o różnym charakterze – od korzystnego finansowo dostępu do profesjonalnego wyposażenia, części zamiennych bądź innego asortymentu, poprzez możliwość pozyskania specjalistycznej wiedzy, aż po wsparcie marketingowe. Bez względu na rodzaj uzyskanych profitów, każdy z nich zwiększa konkurencyjność warsztatu na rynku i przekłada się na wynik finansowy.

Jak zauważa Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis, przystąpienie do dużej sieci to przede wszystkim cały system wsparcia w postaci oprogramowania do prowadzenia biznesu, systemów szkoleń, atrakcyjnych form finansowania wyposażenia warsztatów czy bardzo mocno rozwiniętego systemu promocji marki, w tym lokalnych partnerów. – To również bezpieczeństwo terminowych dostaw części i akcesoriów. Pandemia dobitnie pokazała, że w przypadku braku asortymentu na rynku tylko duże organizacje – mające ogromne magazyny i dostawców na całym świecie – są w stanie dostarczyć części na czas – dodaje Mariusz Maksym.

Warsztaty chcące przystąpić do sieci warsztatowej najczęściej szukają partnera, który będzie stanowił dla nich wsparcie zarówno merytoryczne, jak i techniczne. Ważne jest również, aby pomoc była dostępna w każdym momencie. – W tym przypadku wartością dodaną konceptu ZF [pro]Tech jest częsty i osobisty kontakt ekspertów z warsztatami – zarówno w trakcie regularnych wizyt, jak i (w razie zaistnienia nagłej potrzeby) poprzez kontakt telefoniczny za pośrednictwem dedykowanych infolinii – wyjaśnia Grzegorz Fedorowicz, key account manager HCV Poland z firmy ZF Aftermarket. – Każdy warsztat ma również dedykowanego opiekuna, do którego członkowie konceptu mogą zgłaszać się w razie potrzeby konsultacji.

Warsztaty, które chcą przystąpić do sieci, poszukują jednak przede wszystkim możliwości rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się specjalistyczne szkolenia techniczne z nastawieniem na rozwój umiejętności praktycznych. – Dużą zaletą jest także możliwość dostępu do wiedzy, płynącej prosto od producenta części, które na co dzień używane są w trakcie napraw. ZF [pro]Tech z pewnością odpowiada na te potrzeby, oferując bogaty program rozwoju umiejętności mechaników, z szerokim zakresem tematyki szkoleniowej – mówi Grzegorz Fedorowicz.

Korzyści z członkostwa w sieci Bosch Car Service to przede wszystkim szerokie wsparcie w postaci dostępu do najnowocześniejszego sprzętu do diagnostyki, efektywnej logistyki części zamiennych i działań marketingowych. Warsztaty, które przystępują do sieci, mogą liczyć na pakiet startowy o wartości 10 000 zł, wysokie wynagrodzenie roczne (proporcjonalne do wartości zakupów części Bosch i standardu serwisu), dofinansowanie do oznakowania serwisu, a także doradztwo w zarządzaniu serwisem.

Reklama

Jacek Adamus, kierownik Działu Współpracy z Warsztatami INTER-TEAM, właściciela sieci O.K. Serwis, zwraca uwagę na jeszcze inne aspekty przystąpienia do sieci warsztatowej: – Właściciel warsztatu, decydujący się na przystąpienie do O.K. Serwis, poszukuje przede wszystkim wyróżnika dla swojego biznesu oraz korzyści, które pozwolą mu konkurować z innymi serwisami. Szuka także gotowych rozwiązań w obszarach, które nie stanowią istoty jego działań (tj. marketing, logistyka, szkolenia), a które mają duży wpływ na jego biznes, kreują wizerunek i budują rozpoznawalność warsztatu. Innym aspektem jest walor bezpieczeństwa, wynikający z przynależności do grupy. Silna pozycja marki budzi zaufanie klientów, a jakość przekłada się na liczbę klientów.

Powiązane firmy

Reklama

Mirosław Drej, menadżer sieci Eurorepar Car Service, wylicza najważniejsze korzyści dla warsztatu, który zdecyduje się do niej przystąpić. To przede wszystkim dostęp do doświadczenia i wiedzy jednej z największych grup motoryzacyjnych na świecie, wsparcie techniczne, niezbędne doradztwo i szkolenia. To także dostęp do szerokiej grupy części zamiennych o wysokiej jakości i w konkurencyjnych cenach z nowoczesnym systemem logistyki i dystrybucji. Nie można także pominąć licznych korzyści marketingowych, które również mogą się przełożyć na zwiększenie udziału w rynku napraw samochodowych, a co za tym idzie – przyczynić się do zwiększenia zysków. To m.in. jednolity wizerunek marki i identyfikacja warsztatu, obecność na stronie internetowej patrona sieci, a także wsparcie w działaniach komunikacyjnych i marketingowych.

Różnorodne wymagania

Wspomniane wyżej korzyści w teorii powinny zachęcać każdy warsztat do wstąpienia do dużej sieci. Wciąż jednak na rynku pozostaje sporo serwisów niezależnych, które działają samodzielnie. Wynika to z różnych przyczyn, a jedną z nich jest brak możliwości spełnienia często dość wygórowanych wymagań, które są warunkiem przystąpienia do sieci.

– W NexusAuto kryteria mogą być nieco inne w zależności od kraju czy kontynentu. W Europie centralnej są to minimum dwa stanowiska z podnośnikami, wydzielone biuro obsługi klientów wraz z poczekalnią itp. – tłumaczy Rafał Kędziorek, manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck. – Rekrutację prowadzimy wśród warsztatów, które współpracują z naszymi dystrybutorami, i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy. W jego trakcie m.in. weryfikujemy wykorzystywany sprzęt i wyposażenie, ale także określamy płaszczyzny, w których możemy warsztat wspomóc.

Sieci warsztatowe mają bardzo różne wymagania dla swoich potencjalnych uczestników. Bardzo często dotyczą one infrastruktury i wyposażenia warsztatu, stanowisk pracy (Bosch Car Service wymaga np. minimum 3 takich stanowisk), ale również strefy dla klienta czy nawet parkingu. Często istotnym obowiązkiem warsztatu jest współpraca handlowa z organizatorem sieci, w tym korzystanie z jego produktów. Ważna jest także jakość świadczonych usług, stąd konieczny może być także udział pracowników warsztatu w cyklicznych szkoleniach. Niektóre sieci mają bardziej indywidualne podejście do swoich potencjalnych członków. Liczy się bowiem nie tylko spełnianie w danym momencie określonych wymagań, ale także potencjał rozwoju serwisu.

– Siłą sieci jest siła marki i wynikająca z niej obietnica jakości, dlatego też starannie dobieramy firmy, które mogą przystąpić do O.K. Serwis – mówi Jacek Adamus. – Umiarkowane tempo rozwoju sieci oraz wieloetapowa weryfikacja potencjalnych partnerów gwarantują jej uczestnikom utrzymanie jakości świadczonych usług na wysokim poziomie.

Duża konkurencja rynkowa

Wybór odpowiedniej sieci warsztatowej może być kluczowym punktem w rozwoju warsztatu samochodowego. Dlatego też niezwykle istotny jest wybór takiej sieci, która zapewni najwięcej korzyści, nie tylko na starcie, ale również podczas długofalowej współpracy.

– ProfiAuto to sieć niezależnych partnerów i ta niezależność jest dla nas istotna. W ramach współpracy dajemy sklepom, hurtowniom i serwisom siłę marki i naszych rozwiązań, stawiając na długofalowe relacje – podkreśla Zygmunt Karwowski, koordynator sieci ProfiAuto Serwis. – Ponadto patrzymy na branżę bardzo perspektywicznie. Jesteśmy obecnie świadkami rewolucji na rynku motoryzacyjnym, związanej m.in. z elektryfikacją. Dlatego też – będąc członkami stowarzyszeń motoryzacyjnych – jesteśmy w stanie z wyprzedzeniem reagować na zmiany na rynku. Chcemy, aby nasi partnerzy byli o krok przed konkurencją. Stąd tak wybiegające w przyszłość projekty, jak aplikacja ProfiAuto (do umawiania wizyt w warsztatach) czy ProfiAuto Wirtualny Warsztat (który wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do nauki zawodu mechanika). Ta synergia oferty „full service” i śmiałego patrzenia w przyszłość to naszym zdaniem recepta na sukces, której słuszność potwierdza się zresztą z roku na rok.

Rafał Kędziorek podkreśla także znaczenie komunikacji wewnętrznej. Pracownik warsztatu to z reguły bardzo zapracowana osoba i trzeba umieć do niej dotrzeć ze wszystkimi istotnymi informacjami. – W mojej ocenie kluczowa jest ich forma. Nie można sobie pozwolić na zbędne wstępy czy upiększacze. Tylko konkrety. Tak właśnie są konstruowane informacje na stronie internetowej, w portalach społecznościowych, serwisie mailowym czy SMS-owym. Nawet comiesięczne spotkania sieci mają ściśle określony scenariusz, o którym wszyscy są informowani z wyprzedzeniem – tłumaczy Rafał Kędziorek. – Takie spotkanie trwa maksymalnie godzinę, jest nasycone treścią jak dobry makowiec makiem. Sieć jest po to, aby właściciel warsztatu jeszcze szybciej i skuteczniej zarabiał pieniądze na swoim biznesie. Aż 35 mld euro zeszłorocznego obrotu członków Nexusa na całym świecie pozwala zbierać dużo doświadczeń i dzielić się nimi z mechanikami.

Siłą sieci Eurorepar Car Service jest patron – w tym wypadku koncern motoryzacyjny Stellantis, który gwarantuje warsztatom należącym do sieci swoisty „One stop shop”. Warsztat skupia się na swojej podstawowej działalności – naprawach i obsłudze pojazdów, a wszystko, czego do tego potrzebuje może kupić w jednym miejscu – na ogólnopolskiej platformie dystrybucyjnej DISTRIGO. – Platforma ta oferuje dostęp do oryginalnych części i akcesoriów do samochodów marek należących do grupy Stellantis, produktów gamy Eurorepar do obsługi i serwisowania samochodów różnych marek, części regenerowanych Sustainera, części innych producentów jako uzupełnienie oferty części do samochodów różnych marek, a także produktów niezbędnych na rynku „after sales” (opon, olejów silnikowych, chemii warsztatowej czy narzędzi) – wylicza Mirosław Drej. – To zdecydowanie ułatwia pracę zarządzającemu warsztatem i pozwala mu działać bardzo efektywnie.

– Traktujemy właścicieli O.K. Serwisów jak partnerów. Wspólnie rozmawiamy o kierunkach rozwoju, razem decydujemy o kolejnych działaniach promocyjnych. Nie dopuszczamy do sytuacji, w których dwa warsztaty mogłyby rywalizować o tego samego klienta. Bezpośrednio angażujemy się też w lokalne wydarzenia promujące naszych partnerów – mówi Jacek Adamus. – Rozwijamy nowoczesne systemy zarządzania, takie jak oprogramowanie Mój Warsztat czy ogólnopolski system rezerwacji wizyt on-line booking. Każdy O.K. Serwis może z nich korzystać nieodpłatnie, tak samo jak z dostępu do baz danych technicznych i serwisowych oraz szkoleń.

Na oferowane szkolenia zwraca uwagę również Grzegorz Fedorowicz: – Bogaty i zróżnicowany program szkoleń obejmuje tematy z zakresu zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych. Nasze szkolenia cieszą się bardzo dużą popularnością, ponieważ dają uczestnikom możliwość nabycia i ćwiczenia umiejętności praktycznych, swobodnej wymiany doświadczeń, zadawania pytań i konsultacji z doświadczonymi ekspertami. Nasza oferta cały czas się rozwija, a my staramy się podejść do niej bardzo elastycznie – kiedy widzimy zainteresowanie jakimś tematem, staramy się go wprowadzać do naszej oferty.

Kolejnym z wyróżników na rynku są dwa rodzaje członkostw oferowanych w ramach ZF [pro]Tech – ZF [pro]Tech start i ZF [pro]Tech plus. W ramach obu opcji członkostwa warsztaty otrzymują bogaty pakiet wiedzy poprzez dostęp do platformy z bazą katalogów on-line, porad, praktycznych wskazówek w formie wideo czy instrukcji montażowych dla konkretnych pojazdów, a także istotne informacje techniczne dotyczące wszystkich produktów z portfolio marek ZF Aftermarket. Dodatkową zaletą przynależności do konceptu warsztatowego ZF [pro]Tech plus jest zaproszenie na bezpłatne 2-dniowe szkolenie techniczne, pomoc świadczona osobiście przez wykwalifikowanego doradcę w zrzeszonym warsztacie, a także indywidualny, stały kontakt ze specjalistą w zakresie serwisu skrzyń biegów.

>>>Jeśli chcesz poznać prezentacje ofert sieci warsztatowych, kliknij w ten napis<<<

 

Grzegorz Fedorowicz, Key account manager HCV Poland, ZF AftermarketGrzegorz Fedorowicz
Key account manager HCV Poland, ZF Aftermarket

Koncept ZF [pro]Tech stawia przede wszystkim na umożliwienie swoim członkom prostego i bezpośredniego kontaktu z dedykowanymi specjalistami w celu szybkiego uzyskania pomocy.

 

Mariusz Maksym, Koordynator sieci warsztatowej ProfiAuto SerwisMariusz Maksym
Koordynator sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis

Współpraca z ProfiAuto Serwis umożliwia rozwój każdego aspektu działalności warsztatów. Na bieżąco analizujemy działanie naszych serwisów i na tej podstawie poszerzamy pakiet korzyści związany z uczestnictwem w sieci.

 

Rafał Kędziorek, Manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!TruckRafał Kędziorek
Manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck

Rekrutację prowadzimy wśród warsztatów, które współpracują z naszymi dystrybutorami, i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy.

 

Jacek Adamus, Kierownik Działu Współpracy z Warsztatami INTER-TEAM Sp. z o.o.Jacek Adamus
Kierownik Działu Współpracy z Warsztatami INTER-TEAM Sp. z o.o.

Dołączając do naszej sieci, warsztat zyskuje gwarancję rozpoznawalności i potwierdzenie jakości oferowanych usług. Otrzymuje także wiele skrojonych na swoje potrzeby benefitów: szkolenia, wsparcie techniczne, zaplecze zakupowe, a także akcje promocyjne.

 

Mirosław Drej, Menadżer sieci Eurorepar Car ServiceMirosław Drej
Menadżer sieci Eurorepar Car Service
Eurorepar Car Service to ciągle powiększająca się międzynarodowa sieć nowoczesnych warsztatów, które świadczą kompleksową obsługę samochodów różnych marek. Dołączając do sieci Eurorepar Car Service, warsztat staje się jej częścią i może liczyć na wiele korzyści.

 

Artykuł ukazał się w czasopiśmie
Reklama

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama