Volvo w 2024 skończy z silnikami Diesla
Podczas Tygodnia Klimatycznego w Nowym Jorku Volvo ogłosiło zakończenie produkcji wszystkich modeli Volvo Cars z silnikami wysokoprężnymi do początku 2024 r. Za kilka miesięcy zostanie zbudowany ostatni samochód Volvo z silnikiem wysokoprężnym, czyniąc Volvo Cars jednym z pierwszych tradycyjnych producentów aut, który zdecydował się na ten krok.
Volvo potwierdza, że do 2030 r. planuje sprzedawać wyłącznie samochody w pełni elektryczne, a do 2040 r. chce być firmą neutralną klimatycznie. Ten jasny plan działania w kierunku całkowitej elektryfikacji stanowi jeden z najbardziej ambitnych planów transformacji wśród producentów aut z długimi tradycjami.
Decyzja o likwidacji produkcji jest następstwem zeszłorocznej decyzji o zaprzestaniu prac nad nowymi silnikami spalinowymi. W listopadzie 2022 r. Volvo sprzedało udziały w Aurobay, spółce joint venture, w której skupiało wszystkie aktywa związane z silnikami spalinowymi. Jak twierdzi marka, nie wydają już oni ani jednej korony z budżetu na badania i rozwój na rozwój nowych silników spalinowych.
– Elektryczne układy napędowe to nasza przyszłość. Takie napędu przewyższają silniki spalinowe: generują mniej hałasu, mniej wibracji, mniejsze koszty serwisowania dla naszych klientów i mają zerową emisję gazów spalinowych. Jesteśmy w pełni skupieni na tworzeniu szerokiego portfolio w pełni elektrycznych samochodów klasy premium, które spełniają wszystkie oczekiwania naszych klientów i stanowią kluczowy element naszej reakcji na zmiany klimatyczne – mówi Jim Rowan, CEO Volvo Cars.
Zmieniające się perspektywy
Zaledwie cztery lata temu silnik wysokoprężny był naszym chlebem powszednim w Europie, podobnie jak w przypadku większości innych producentów samochodów. Większość samochodów, które marka sprzedała na kontynencie w 2019 roku, napędzana była silnikiem Diesla, natomiast modele zelektryfikowane dopiero zaczynały zyskiwać na popularności.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Od tego czasu tendencja ta w dużej mierze uległa odwróceniu, na co wpływa zmieniający się popyt na rynku, zaostrzone przepisy dotyczące emisji, a także skupienie się na elektryfikacji. Większość sprzedaży Volvo w Europie obejmuje obecnie samochody zelektryfikowane, z w pełni elektrycznym lub hybrydowym układem napędowym typu plug-in.
Mniej samochodów z silnikiem Diesla na ulicach ma również pozytywny wpływ na jakość powietrza w miastach; chociaż silniki wysokoprężne emitują mniej CO2 niż silniki benzynowe, emitują więcej gazów, takich jak tlenek azotu (NOx), które mają niekorzystny wpływ na jakość powietrza, zwłaszcza na obszarach zabudowanych.
Źródło: Volvo