Volkswagen ID.: Czysty transport dla zrównoważonej przyszłości

Volkswagen ID.: Czysty transport dla zrównoważonej przyszłoś Volkswagen

Volkswagen jest europejskim pionierem, jeśli chodzi o wsparcie rozwoju odnawialnych źródeł energii na dużą skalę. Marka z Wolfsburga jest obecnie zaangażowana w 26 projektów związanych z zieloną energią elektryczną w dziewięciu krajach na naszym kontynencie. Od 2021 r. wspierane przez nią projekty związane z zieloną energią elektryczną dostarczyły łącznie ok. 3 TWh do europejskiej sieci energetycznej. Ta ilość odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię ok. 800 000 gospodarstw domowych. Dzięki temu Volkswagen wnosi istotny wkład w dekarbonizację. Z analizy cyklu życia samochodu wynika, że Volkswagen ID.4 zasilany wyłącznie energią elektryczną z ekologicznej sieci energetycznej w UE ma niższy ślad węglowy niż porównywalny model z silnikiem wysokoprężnym już po przejechaniu około 66 000 km. 

  • Projekty związane z zieloną energią elektryczną dostarczyły łącznie ok. 1,1 TWh w 2024 r.
  • Dzięki temu Volkswagen sprawi, że użytkowane w Europie modele rodziny ID. przestawią się z konwencjonalnej, „szarej” energii elektrycznej na zieloną
  • Planowane jest systematyczne zwiększanie dostaw zielonej energii wraz z rosnącą sprzedażą modeli rodziny ID.     

Równolegle z rosnącą sprzedażą modeli rodziny ID., planujemy co roku zwiększać nasze zaangażowanie w odnawialne źródła energii – mówi Andreas Walingen, dyrektor działu bezpieczeństwa i szef strategii marki Volkswagen. – Poprzez rozwój na dużą skalę farm wiatrowych i słonecznych w Europie chcemy sprawić, by nasi klienci mogli korzystać z samochodów rodziny ID. w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla netto. To pokazuje, że nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój wykracza daleko poza elektryfikację pojazdów – dodaje Walingen.

Do największych projektów związanych z produkcją ekologicznej energii elektrycznej wspieranych przez Volkswagena należą farma solarna na północy Portugalii w pobliżu Vila Real o mocach produkcyjnych ponad 60 GWh rocznie oraz farma wiatrowa w Djupdal w Szwecji, która produkuje ponad 1 000 GWh energii rocznie. W tej ostatniej marka z Wolfsburga ma 70% udziałów. Firma promuje rozwój odnawialnych źródeł energii w całej Europie. Obecnie Volkswagen wspiera 18 farm fotowoltaicznych i 8 wiatrowych w Hiszpanii, Szwecji, Finlandii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Holandii i Polsce. Wsparcie udzielane jest długoterminowo, zwykle na okres 10 lat.

Tylko w 2024 roku wspierane przez Volkswagena projekty wyprodukowały łącznie około 1,1 TWh zielonej energii elektrycznej. Odpowiada to rocznemu zużyciu energii przez około 300 000 gospodarstw domowych lub zapotrzebowaniu na energię elektryczną floty Volkswagenów ID. na europejskich drogach, które obecnie nie korzystają z energii odnawialnej. Zielona energia nie jest jeszcze dostępna wszędzie, wg badania, przeprowadzonego w 2023 roku przez Instytut Fraunhofera udział „szarej” energii elektrycznej wykorzystywanej obecnie do ładowania wynosi około 40%.

Poprzez projekty związane z zieloną energią elektryczną, Volkswagen zmieni ten udział na neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla w okresie 10 lat, zakładając, że każdy pojazd przejedzie 200 000 km. W ten sposób Volkswageny rodziny ID. mogą w pełni wykorzystać swój potencjał w zakresie dekarbonizacji mobilności. Dekarbonizacja, wraz z transformacją w kierunku e-mobilności, jest jednym z trzech głównych filarów strategii zrównoważonego rozwoju Volkswagena.

Zielona energia znacznie zmniejsza ślad węglowy modeli ID.

Użytkownicy Volkswagenów ID. mogą bezpośrednio wpływać na bilans emisji dwutlenku węgla swojego samochodu, wybierając rodzaj energii używanej do ładowania w fazie użytkowania. Jest to jeden z wyników analizy cyklu życia samochodu przeprowadzonych przez Volkswagena, która określa potencjał oszczędności CO2 pojazdu w całym jego cyklu życia, od wydobycia surowców, poprzez produkcję i użytkowanie, aż po demontaż w celu recyklingu.

Wykorzystanie zielonej energii do ładowania samochodu ma znaczący, pozytywny wpływ na elektromobilność. Potwierdza to na przykład analiza cyklu życia ID.4 Pro, przeprowadzona przez TÜV NORD. Porównuje ona ślad węglowy pojazdu przy całkowitym przebiegu 200 000 kilometrów z porównywalnym modelem z silnikiem wysokoprężnym. W tym porównaniu ID.4 Pro w całym cyklu życia powoduje o około 25 procent niższą emisję CO2. Jeśli ID.4 Pro jest ładowany przy użyciu zielonej energii energetycznej w krajach UE, emisja może być nawet o ok. 50 procent niższa. Początkowo wyższa emisja CO2 w fazie produkcji pojazdu elektrycznego jest niwelowana w fazie użytkowania. Efekt ten można dodatkowo wzmocnić poprzez wykorzystywanie zielonej energii do ładowania. Wspomniane powyżej porównanie wskazuje, że eksploatowany przy użyciu zielonej energii energetycznej Volkswagen ID.4 Pro ma niższy ślad węglowy najpóźniej po około 66 000 km. Punkt ten jest osiągany przy około 97 000 km w przypadku ładowania z konwencjonalnej sieci energetycznej w UE.

Wiele sposobów na ekologiczne ładowanie

W czasie podróży użytkownicy elektrycznych Volkswagenów mają dostęp do ogólnoeuropejskiej sieci ładowania z ponad 750 000 punktów ładowania, w tym sieci szybkiego ładowania IONITY z ponad 4000 punktów ładowania o dużej mocy, zasilanych energią elektryczną z odnawialnych źródeł.

Od maja 2024 r. należąca do Grupy Volkswagen spółka Elli oferuje klientom dynamiczną taryfę energetyczną Volkswagen Naturstrom Flex, czyli dostawy energii odnawialnej. Obowiązują w niej godzinowe stawki, co pozwala użytkownikom samochodów rodziny ID. korzystać z niższych cen podczas ładowania w domu. W połączeniu z inteligentnymi funkcjami ładowania nowej ładowarki Elli, koszty ładowania pojazdu elektrycznego można zmniejszyć nawet o 40 procent. W lipcu 2023 r. Grupa Volkswagen i jej spółka Elli jako pierwszy niemiecki koncern rozpoczęły działalność na największej europejskiej giełdzie energii EPEX Spot. Dzięki temu możliwe było zastąpienie sztywnych taryf o stałej cenie taryfą z dynamicznymi cenami energii elektrycznej.     

Źródło: Volkswagen

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę