Valeo i MAHLE rozszerzają swoją ofertę bezmagnesowych silników elektrycznych

Innowacyjny elektryczny napęd bez magnesów dla e-pojazdów MAHLE

Współpraca z europejskim producentem OEM, dotycząca rozwoju technologii bezmagnesowych silników elektrycznych (EESM – Externally Excited Synchronous Motor), zakończona sukcesem! Valeo wraz z firmą MAHLE rozszerzają ofertę silników elektrycznych bez magnesów na pojazdy wyższego segmentu. Obie firmy połączyły siły, by opracować innowacyjny system elektrycznej osi bez magnesów, skierowany do samochodów elektrycznych segmentu premium, o szczytowej mocy od 220 kW do 350 kW.

  • Innowacyjny elektryczny napęd bez magnesów dla pojazdów elektrycznych segmentu premium
  • Nowa technologia ma na celu zrewolucjonizowanie wydajności i efektywności silników elektrycznych.
  • Testy pierwszych silników bez magnesów zostaną zakończone do końca 2024 roku.

System iBEE (Internal Brushless Electrical Excitation) to najnowocześniejsza technologia, której celem jest zrewolucjonizowanie wydajności i efektywności silników elektrycznych bez magnesów. Valeo i MAHLE podpisały umowę o wspólnym rozwoju, w której Valeo wnosi swoje doświadczenie w zakresie silników elektrycznych, wysokowydajnych falowników i regulacji prawnych, a MAHLE dostarcza know-how w obszarze bezmagnesowych wirników oraz technologii bezkontaktowego przetwornika MAHLE (MCT).

Firmy pracują również nad nowatorską koncepcją chłodzenia silników, która ma na celu uzyskanie optymalnego stosunku mocy znamionowej do mocy szczytowej. Dodatkowo, przewiduje się, że ślad węglowy zostanie zmniejszony o ponad 40% w porównaniu z silnikami elektrycznymi z magnesami stałymi o podobnej mocy. Testy pierwszych egzemplarzy zostaną zakończone do końca 2024 roku.

Współpraca z firmą MAHLE to doskonałe rozwiązanie. MAHLE opracowało wirnik EESM oraz system bezszczotkowego wzbudzenia. Bazując na naszym know-how w zakresie elektroniki mocy, Valeo dostarczy dedykowane sterowanie dla tego silnika elektrycznego oraz systemu bezszczotkowego, który zostanie zintegrowany z naszym falownikiem. To partnerstwo pozwala Valeo na rozszerzenie portfolio EESM w kierunku pojazdów wyższego segmentu i stanowi kluczowy element wspierający rozwój bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym – powiedział Xavier Dupont, dyrektor generalny Valeo Power Division.

Ten projekt łączy kompetencje i wiedzę dwóch czołowych liderów w dziedzinie elektryfikacji. Nowy e-napęd skorzysta z doświadczenia MAHLE w technologii bezkontaktowego przetwornika. Wspólnie wyznaczymy nowy standard w projektowaniu i wydajności e-osi opartych na technologii EESM, a tym samym zrobimy kolejny krok naprzód dla naszych klientów, wspierając przyszłość mobilności – dodał Martin Wellhoeffer, członek zarządu Grupy MAHLE.

Pierwszy projekt EESM firmy Valeo powstał w ramach współpracy z europejskim producentem oryginalnego wyposażenia (OEM), nawiązanej w 2022 roku, w celu opracowania nowej generacji silników elektrycznych bez magnesów (EESM).

Główne założenia projektu obejmowały:

  • opracowanie zintegrowanej konstrukcji z nową technologią stojana i systemem chłodzenia, co miało na celu zwiększenie gęstości mocy o 30% w porównaniu z obecnymi silnikami stosowanymi w pojazdach OEM, które obecnie poruszają się po drogach,
  • zmniejszenie śladu węglowego o 30% w porównaniu z silnikami elektrycznymi wyposażonymi w magnesy trwałe (PMSM).

Trwająca ponad sześć miesięcy faza weryfikacji zakończyła się sukcesem, a uzyskane wyniki przewyższyły pierwotne oczekiwania w zakresie mocy i wydajności, co w dużej mierze zawdzięcza się doświadczeniu Valeo w obszarze falowników. Osiągi tego silnika dorównują poziomowi silników elektrycznych z magnesami trwałymi stosowanymi w pojazdach segmentu B/C, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich zalet technologii bez magnesów, takich jak brak metali ziem rzadkich oraz niższy ślad węglowy.

W ramach swojej strategii elektryfikacji firma MAHLE koncentruje się na rozwoju elektrycznych układów napędowych. Technologia bezkontaktowego przetwornika dla silników elektrycznych bez magnesów jest potwierdzeniem zaawansowanej wiedzy specjalistycznej firmy w tej dziedzinie. Dzięki wysokiemu stopniowi dojrzałości technologicznej stanowi kluczowy element umożliwiający dalszy rozwój e-osi opartych na EESM. Rezygnacja z materiałów ziem rzadkich nie tylko sprzyja zrównoważonemu rozwojowi e-mobilności, ale również obniża koszty i zwiększa bezpieczeństwo dostaw surowców.

Główną zaletą tej technologii jest indukcyjne, bezstykowe przenoszenie mocy, które eliminuje zużycie elementów i pozwala silnikowi pracować z maksymalną efektywnością.

Źródło: MAHLE
 

 

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę