Trójfunkcyjne konwertery katalityczne (cz.II)

Metalowy, w porównaniu z ceramicznym konwerterem katalitycznym, ma następujące zalety: szybciej nagrzewa się do temperatury pracy, a więc metalowy konwerter katalityczny, po uruchomieniu silnika, szybciej niż ceramiczny zaczyna oczyszczać spaliny. Jest to spowodowane tym, że metalowy blok katalityczny ma mniejszą zdolność do gromadzenia energii cieplnej, czyli należy doprowadzić mniej ciepła, aby uzyskać potrzebną temperaturę pracy. Wprawdzie metalowy konwerter katalityczny szybciej stygnie niż ceramiczny, bo magazynuje mniej ciepła, ale jego szybsze nagrzewanie kompensuje szybsze stygnięcie, jest bardziej odporny na szoki termiczne: gwałtowne wzrosty temperatury i nadmierne jej różnice występujące w różnych punktach bloku katalitycznego. Mniejsze jest więc ryzyko jego uszkodzenia oraz prędkość starzenia i dezaktywacji.
Więcej w czasopiśmie autoExpert nr 4/2011
Foto.Leistritz AG