Stefan Myszkowski
Technika motoryzacyjna
Regeneracja filtra cząstek stałych a olej silnikowy
Użytkowników samochodów i mechaników nurtuje problem, który w różnym stopniu dotyczy silników ZS z filtrem cząstek stałych. Jest nim olej napędowy, który rozcieńcza olej silnikowy. Zamiast ubywać, oleju silnikowego przybywa wraz z przejechanymi kilometrami. Czy jest to niebezpieczne dla silnika?
Technika motoryzacyjna
Zanieczyszczenie wtryskiwaczy benzyny – przyczyny, następstwa i przeciwdziałanie
Zanieczyszczenie wtryskiwaczy benzyny to normalne następstwo eksploatacji silnika zasilanego benzyną. Występuje również (a nawet intensywniej) wtedy, gdy silnik zasilany jest gazem, a ma też układ zasilania benzyną. Zapraszam do poznania mechanizmu zanieczyszczenia wtryskiwaczy benzyny oraz do eksploatacyjnych metod przeciwdziałania temu zjawisku.
Technika motoryzacyjna
Kontrola emisji cząstek stałych spalin
Technika po raz kolejny pokazała, że rozwiązanie jednych problemów rodzi kolejne. Spaliny nowoczesnych silników ZS (Diesel) mają już rzadko czarne zabarwienie, ale wciąż zawierają dużo drobnych cząstek stałych, których nie widać, a które są szkodliwe. A więcej cząstek stałych znajduje się w spalinach silników ZI (benzynowych).
Technika motoryzacyjna
Płynna część silnika spalinowego
Rozwój konstrukcji silników sprawił, że olej silnikowy to nie tylko środek smarny i chłodzący silnik. Dzisiaj oczekuje się od niego, by spełniał inne zadania, konieczne dla zapewnienia prawidłowej pracy i możliwie długiego okresu eksploatacji silnika oraz jego układów. Olej silnikowy jest zanieczyszczany osadami, które: powstają „przy okazji” procesu spalania; są następstwem procesów starzenia oleju; są produktami rozkładu paliwa, które przedostało się do oleju silnikowego; są produktami procesów zużycia ściernego oleju.
Technika motoryzacyjna
Olej silnikowy: smaruje i chłodzi
Standardem w układzie napędowym jest obecnie silnik o obniżonej pojemności skokowej. Mniejsza średnica tłoków lub również ich ilość wymaga dla uzyskania co najmniej takiej samej wartości momentu obrotowego silnika zwiększenia wartości ciśnień panujących w komorach spalania silnika.
Technika motoryzacyjna
Czujniki układu wylotowego
Na łamach „autoEXPERTA" opisywałem swego czasu szerokopasmowe czujniki zawartości tlenu w spalinach. Przedstawiony przeze mnie opis ich pracy był jednak uproszczony. Dlatego w kolejnych artykułach powrócę do tego tematu, przyglądając się mu bardziej szczegółowo.
Technika motoryzacyjna
Podstawą jest fizyka
Często w rozmowach na temat wykorzystania zasad fizyki w motoryzacji słyszę: „to teoria". Osoby wypowiadające ten osąd zapominają jednak, że praktycznie każdy element samochodu, a w szczególności czujniki i elementy wykonawcze pracują z wykorzystaniem jakiegoś prawa fizyki, zjawiska lub zależności. Rosnące wymagania dotyczące samochodów sprawiają, że dla ich zaspokojenia konstruktorzy coraz częściej zaglądają do podręcznika fizyki w poszukiwaniu rozwiązania. W tym artykule przedstawię dwa przykłady potwierdzające tę tezę. Oba pochodzą z laboratoriów firmy Delphi.Technika motoryzacyjna
Zmiana ustawienia kół pojazdu i jej kontrola
Podczas jazdy wysokość nadwozia względem podłoża przyjmuje różne wartości. Zmienia się wówczas również ustawienie kół względem podłoża oraz siebie. Pomiar i regulacja ustawienia kół jest wykonywana przy określonym przez producenta samochodu obciążeniu lub odległości wybranego elementu podwozia od nawierzchni. Jednak podczas jazdy ustawienia kół auta zmieniają się.Technika motoryzacyjna
Procedury kalibracyjne powiązane z regulacją ustawienia kół pojazdu
Przed konstruktorami samochodów postawiono cel - opracowanie i wdrażanie układów, które pomogą zmniejszyć liczbę osób zabitych i rannych na drodze, często w następstwie małego błędu. Aby ten cel osiągnąć, coraz więcej pojazdów jest standardowo wyposażanych w układy ABS i ESP. Niebawem do obowiązkowego wyposażenia aut dołączą: układ pomiaru ciśnienia w ogumieniu, adaptacyjny tempomat i asystent pasa ruchu. By w pełni wykorzystać możliwości większości wymienionych układów, kierowca powinien wiedzieć, jak z nimi współpracować (tego trzeba się nauczyć), a pracownicy serwisów - umieć obsługiwać samochody wyposażone w te układy.