Transformacja dzięki nowym technologiom ZF i długoterminowym planom inwestycyjnym

ZF:  nowe technologie i długoterminowe plany inwestycyjne ZF

W ramach przygotowań do targów IAA Transportation 2024, podczas organizowaniego przez ZF Globalnego Dnia Technologii, Grupa prezentuje swoje innowacje w obszarach dekarbonizacji, układów jezdnych, bezpieczeństwa i digitalizacji. Grupa ZF prezentuje również nowy hybrydowy układ przeniesienia napędu dla ciężkich pojazdów użytkowych – TraXon 2 Hybrid. Pod hasłem "Driving Commercial Vehicle Innovation", Grupa ZF, jako największy dostawca dla branży pojazdów użytkowych, demonstruje, w jaki sposób jej szerokie portfolio rozwiązań dla czystej, bezpiecznej i wygodnej mobilności jutra może być rozwijane szybko i przy zachowaniu efektywności kosztowej. Niezależnie od tego, czy chodzi  o samochody osobowe, pojazdy użytkowe czy pojazdy przemysłowe, ZF rozwija mobilność poprzez konsekwentne podejście oparte na otwartej technologii, elastyczne lokalizacje produkcyjne i transfer technologii między różnymi działami firmy.

  • Zobowiązanie ZF w zakresie dekarbonizacji: Nowa hybrydowa skrzynia biegów TraXon 2 dla ciężkich pojazdów użytkowych
  • Długoterminowy plan inwestycyjny na drugą połowę dekady
  • Zwiększenie elastyczności produktów i produkcji w odpowiedzi na zróżnicowane potrzeby klientów i rynku 
  • Pozycja lidera innowacji dzięki wysokim inwestycjom w badania i rozwój oraz szybkiemu transferowi technologii między różnymi działami firmy

Oprócz rozwiązań napędowych dla pełnej elektryfikacji ciężarówek i autobusów, nowa hybrydowa skrzynia biegów TraXon 2 firmy ZF dla ciężkich pojazdów użytkowych pomoże ukierunkować transformację w kierunku e-mobilności i wspierać globalne cele w zakresie emisji CO2. Liczba rejestracji pojazdów w pełni elektrycznych rośnie wolniej niż oczekiwano – nie tylko w przypadku samochodów osobowych, ale także w sektorze pojazdów użytkowych, a popyt na pojazdy elektryczne jest w stagnacji, zwłaszcza w Europie i USA. Prowadzi to do rywalizacji cenowej na wielu rynkach. Firma ZF jest jednak przygotowana do obsługi kolejnych etapów transformacji i regionalnych różnic w popycie w okresie przejściowym.

Dzięki naszemu otwartemu podejściu do technologii, szerokiemu portfolio produktów i elastyczności naszych zakładów produkcyjnych, możemy szybko reagować na zmiany rynkowe. Umożliwia nam to łączenie technologii i oferowanie naszym klientom optymalnych rozwiązań w odpowiednim czasie na każdym etapie transformacji – mówi prof. dr Laier, Członek Zarządu ZF Friedrichshafen AG, odpowiedzialny za Dział Rozwiązań dla Pojazdów Użytkowych i Technologii Przemysłowych oraz Dział Produkcji Korporacyjnej.

Peter Laier ZF

Jedną z naszych najmocniejszych stron jest elastyczność. Od ponad 100 lat otwartość na technologię jest częścią DNA naszej strategii korporacyjnej. To podejście nadal się opłaca – mówi dr Holger Klein, dyrektor generalny Grupy ZF.

Umacnianie mocnych stron: bardziej precyzyjny i elastyczny plan strategiczny

Aby nadal służyć klientom technologiami zapewniającymi czystą, bezpieczną i komfortową mobilność w przyszłości, ZF już dziś wyznacza strategicznie niezbędny kurs. Dzięki długoterminowemu planowi strategicznemu, Grupa ZF dalej przebudowuje swoją organizację i przyspiesza procesy rozwojowe, aby dostosować się do nowego tempa zmian w branży motoryzacyjnej. Nowa struktura obejmuje silne jednostki biznesowe działające w sektorze samochodów osobowych, pojazdów użytkowych, sektorze przemysłowym oraz wydajną sieć sprzedaży części zamiennych. Wszystkie segmenty wspierają utrzymanie się na ścieżce sukcesu i rentowności w perspektywie długoterminowej.

Jednocześnie inne obszary otrzymają niezbędną przestrzeń do szybszego rozwoju i większej elastyczności w reagowaniu na potrzeby rynku, na przykład poprzez partnerstwa lub większą niezależność. Na przykład na rozwijającym się głównym rynku montażu systemów osi strategiczne partnerstwo z Foxconn, największym na świecie producentem produktów elektronicznych, przyczynia się do przyspieszenia wzrostu i poszerzenia bazy klientów obu firm. Innym przykładem wdrożenia jest dział technologii bezpieczeństwa pasywnego, który obecnie działa jako ZF LIFETEC. 

Wzmacniając nasze mocne strony, tworzymy silny i solidny okręt-matkę ZF, otoczony flotą motorówek, które pomagają rozwijać podstawową działalność – mówi dr Holger Klein.

ZF_Toter_Winkel_Ade ZF

Dane z dywizji pojazdów użytkowych pokazują, że ta strategia jest właściwa: 

Przy wzroście organicznym na poziomie 20% w 2023 r., nasza dywizja rozwiązań dla pojazdów użytkowych rozwijała się znacznie szybciej niż rynek. Wraz z dywizją technologii przemysłowych mamy dwa szczególnie dobrze prosperujące sektory, które dodatkowo przyczyniają się do sukcesu naszej firmy – dodaje dr Holger Klein.

Jeden dla wielu: Rozszerzenie zastosowania technologii cubiX na pojazdy użytkowe

Doświadczenie ZF nie ogranicza się do pojazdów użytkowych, ale obejmuje większość klas pojazdów, co tworzy efekt synergii. W rezultacie ZF czerpie korzyści z transferu technologii i ekonomii skali we wszystkich swoich oddziałach. Dzięki temu grupa technologiczna jest w stanie szybko wdrażać innowacje i oferować je klientom po konkurencyjnych cenach. To połączenie sprawia, że ZF jest stymulatorem transformacji.

Jednym z przykładów takiego podejścia jest wprowadzenie oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów cubiX dla pojazdów użytkowych. Ze względu na rosnącą automatyzację, zelektryfikowane i połączone technologie kontroli ruchu pojazdów stają się coraz ważniejsze. Coraz więcej klientów OEM poszukuje punktów różnicujących, zwłaszcza w obszarze podwozia, pod względem funkcjonalności, usprawnionego rozwoju i znormalizowanych interfejsów. cubiX został zaprojektowany właśnie w tym celu. Oprogramowanie ZF do kontroli ruchu pojazdu optymalizuje zachowanie podczas jazdy pod względem stabilności, bezpieczeństwa, precyzji i wydajności. cubiX współpracuje z wirtualnymi systemami kierowcy i siłownikami pojazdu - niezależnie od tego, czy pochodzą one od samej firmy ZF – w celu zapewnienia optymalnego ruchu pojazdu. 

ZF_Cubix ZF

Pierwotnie opracowany dla sektora samochodów osobowych, gdzie jest już z powodzeniem produkowany seryjnie, ZF rozszerza teraz portfolio technologii cubiX, dodając ofertę kontroli ruchu pojazdu dla klientów z branży pojazdów użytkowych, dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb. 

ZF wchodzi zatem na rynek z ujednoliconym i holistycznym portfolio zaawansowanej kontroli ruchu pojazdu - we wszystkich segmentach pojazdów – mówi dr Holger Klein.

Dziesięciokrotne przyspieszenie dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji: ZF Annotate dla ADAS i AD

Kolejną kluczową innowacją ZF zaprezentowaną podczas Globalnego Dnia Technologii jest gotowa do wprowadzenia na rynek, oparta na chmurze usługa AI Annotate, dzięki której Grupa rewolucjonizuje rozwój zaawansowanych i autonomicznych systemów wspomagających od poziomu 2+ do poziomu 5. Rozwiązanie działa jako system referencyjny do testowania czujników, zapewniając wysoce precyzyjną kontrolę krzyżową po adnotacji danych otrzymanych podczas testów drogowych. Dzięki inteligentnym algorytmom śledzenia 2D i 3D, system referencyjny, który jest odpowiedni zarówno dla samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych, działa do dziesięciu razy szybciej i jest o 80% bardziej opłacalny niż porównywalne produkty na rynku. Dzięki tej innowacji ZF potwierdza swoją ambicję kreowania tempa transformacji rynku motoryzacyjnego.

Eliminacja martwego pola: ZF niweluje strach przed zmianą pasa ruchu

Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo jazdy są również jednym z głównych tematów tegorocznego Global Technology Day. Zmiana pasa ruchu jest częstym, ale potencjalnie skomplikowanym manewrem, szczególnie w przypadku ciężarówek z przyczepami. W Jeversen firma ZF zaprezentowała własny pojazd testowy, który może sprawić, że zmiana pasa będzie bezpieczniejsza. Wspierany przez radar i kamery, system monitoruje sytuację na drodze w trybie zautomatyzowanej jazdy, jednocześnie stale monitorując kierowcę. Korzystając z ostrzeżeń dźwiękowych i wizualnych, system ostrzega przed potencjalnie niebezpieczną zmianą pasa ruchu lub wykonuje ją automatycznie w sytuacjach niekrytycznych. W ten sposób można zapobiec nawet 12% wszystkich wypadków na niemieckich drogach. Opracowując system, firma ZF wykorzystała synergię całej Grupy w zakresie technologii bezpieczeństwa, ponieważ około 50% vkomponentów, w tym radar i kamera, pochodzi z sektora samochodów osobowych, które zostały już szeroko przetestowane.

Dzięki rozwiązaniom i technologiom zaprezentowanym w Jeversen, ZF prezentuje zapowiedź tego, co będzie można zobaczyć na targach IAA 2024 w Hanowerze. W hali 21, stoisko B54, od 17 do 22 września 2024 r., odwiedzający będą mieli okazję zobaczyć wiele innowacyjnych technologii ZF na miejscu i wymienić się doświadczeniami z ekspertami ZF.

Źródło informacji: ZF

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę