Top 5 zalet napędu elektrycznego. Volkswagen mówi, jak jest

Top 5 zalet napędu elektrycznego. Volkswagen mówi, jak jest Volkswagen

Bardzo często można spotkać się z dyskusjami o tym, czy samochody elektryczne naprawdę są przyszłością. Może inne rodzaje napędu są lepsze? Na przykład wodór? Naukowcy znaleźli już odpowiedź.

  • Według ekspertów rozwój technologii akumulatorów pozwoli skrócić czas ładowania i zwiększyć zasięg do 1000 km;
  • Samochody elektryczne mają najmniejszy ślad węglowy spośród wszystkich rodzajów napędu;
  • Napęd elektryczny jest najbardziej wydajny ze wszystkich znanych dziś rodzajów napędu;
  • Całkowite przejście na napęd elektryczny sektora transportowego w Niemczech zmniejszyłoby jego zapotrzebowanie na energię.

Wiele badań pokazało, że to właśnie napęd elektryczny jest najbardziej efektywną metodą zasilania pojazdu, i to z dużą przewagą nad innymi rozwiązaniami – mówi prof. Maximilian Fichtner, ekspert z Instytutu Technologicznego w Karlsruhe. Volkswagen zebrał w pięciu punktach wszystko, co należy wiedzieć o zaletach napędu elektrycznego.

1. Napęd elektryczny jest najbardziej wydajny

Jeśli chodzi o efektywność, to napęd elektryczny nie ma sobie równych. – W samochodzie elektrycznym ok. 70% energii trafia na koła – mówi prof. Maximilian Fichtner. Dla porównania, w przypadku napędu wodorowego jest to 15-18%, w aucie z tradycyjnym, spalinowym silnikiem – od 20 do 24%, a w przypadku paliw syntetycznych to zaledwie 5-8%. 

Dużą zaletą napędu elektrycznego jest prostota. Energię elektryczną (np. z wiatru) przechowywuje się w akumulatorze i w razie potrzeby może zostać przekazana do silników elektrycznych zamontowanych w kołach. Inaczej jest w przypadku wodoru. Jego produkcja jest skomplikowana, wymaga także transportu w odpowiednich warunkach, zanim trafi do ogniw paliwowych w samochodzie, a to powoduje spore straty energii.

Volkswagen_efektywnosc_napedu_elektrycznego_jest_najwieksza Volkswagen

2. Samochody elektryczne mają coraz większy zasięg

Współczesne samochody elektryczne oferują zasięg wystarczający do codziennej jazdy. Na przykład Volkswagen ID.3 z akumulatorem o pojemności 77 kWh może pokonać do 558 kilometrów, a odmiana z mniejszym akumulatorem, 58 kWh, 429 km (obie wartości wg cyklu WLTP).

Eksperci są zdania, że postęp technologiczny w dziedzinie akumulatorów pozwoli znacznie zwiększyć zasięg aut elektrycznych. – Możliwe będzie pokonanie nawet 1000 kilometrów na jednym ładowaniu – mówi prof. Fichtner. Volkswagen nieustannie pracuje nad rozwojem akumulatorów, m.in. we współpracy z firmą QuantumScape. Celem jest zwiększenie zasięgu i skrócenie czasu ładowania.

3. Samochody elektryczne mają najmniejszy ślad węglowy

Z wielu badań naukowych wynika, że to samochody w pełni elektryczne mają najmniejszy ślad węglowy ze wszystkich rodzajów napędu. Jedno z takich badań zostało przeprowadzone w 2020 roku przez trzy renomowane instytuty badawcze: Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) oraz Paul Scherrer Institute (PSI).

Oto kluczowy wniosek płynący z tych badań: w ostatnich latach znacznie zmalał ślad węglowy samochodów elektrycznych. Jest to spowodowane m.in. postępami w produkcji akumulatorów, dłuższej ich żywotności oraz większym udziałem energii odnawialnej w miksie energetycznym w Europie.

Volkswagen_samochod_elektryczny Volkswagen

Do podobnych wniosków doszli autorzy badania, przeprowadzonego przez Uniwersytet Bundeswehry w Monachium, którego wyniki zaprezentowano w 2022 roku: – Porównanie poszczególnych etapów w ramach całego cyklu życia produktu ma niewielkie znaczenie. Na przykład samochody elektryczne mają największy ślad węglowy w czasie produkcji, ale w ogólnej analizie obejmującej użytkowanie i recykling wypadają lepiej niż klasyczne pojazdy spalinowe – można przeczytać we wnioskach.

Ponadto, analiza cyklu życia przeprowadzona przez Think Tank Transport & Environment wykazała, że pojazd elektryczny, wyprodukowany i ładowany przy użyciu średniego miksu energetycznego UE przewidywanego w 2030 roku, będzie generował o 78% mniej emisji w całym swoim cyklu życia niż samochód z silnikiem spalinowym.

4. Samochody elektryczne dbają o otoczenie

Auta z napędem elektrycznym znacząco ograniczają lub w ogóle eliminują lokalną emisję sadzy, tlenków azotu i hałasu. Można to zobaczyć na przykładzie Volkswagena ID.4. Jego dopracowane pod względem aerodynamicznym nadwozie zapewnia bardzo niski poziom hałasu. To zasługa także kształtu obudów bocznych lusterek i podwozia. Redukują one hałas powietrza opływającego nadwozie i dźwięk układu napędowego, pracy zawieszenia i szumu opon, potęgując wrażenie niemal bezgłośnego oddawania mocy.

5. Samochody elektryczne ułatwiają rewolucję energetyczną

Inaczej niż w przypadku wodoru, całkowite przejście na samochody elektryczne znacznie zmniejszyłoby zapotrzebowanie niemieckiego sektora transportowego na energię. Powodem tego jest wysoka efektywność energetyczna napędu elektrycznego. Na podstawie danych z 2018 roku prof. Fichtner szacuje oszczędność energii w sektorze transportowym na poziomie ponad trzech czwartych, jeśli wszystkie samochody będą w pełni elektryczne.

Samochody_elektryczne_ulatwiaja_transformacje_energetyczna Volkswagen

Z kolei pełne przejście na pojazdy wodorowe spowodowałoby wzrost zapotrzebowania na energię w sektorze transportu o mniej więcej jedną trzecią. Innymi słowy: samochody elektryczne ułatwiają transformację energetyczną, ponieważ mniej energii elektrycznej musi być wytwarzane z farm wiatrowych i słonecznych.

Źródło: Volkswagen

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę