Textar ponownie partnerem rekordu Polskiego Fiata 125p

Textar ponownie partnerem rekordu Polskiego Fiata 125p TMD Friction

To będzie niesamowite wydarzenie dla miłośników klasycznej motoryzacji, w szczególności Fiatów 125p, ale nie tylko. W czerwcu odbędą się obchody 50. rocznicy ustanowienia przez załogę wyjątkowego Polskiego Fiata 125p trzech światowych rekordów prędkości w jeździe non stop. Textar, podobnie jak w 1973 roku, będzie partnerem tego wydarzenia.

W czerwcu 1973 roku Polski Fiat 125p, prowadzony przez ośmiu czołowych polskich kierowców rajdowych z Sobiesławem Zasadą na czele, pobił trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej. W tym roku obchodzimy 50. rocznicę tego wydarzenia. Jest ono ważne również dla marki Texar. Rekordowy Fiat wyposażony był w klocki i tarcze hamulcowe tej marki, co okazało się kluczowe dla powodzenia całego przedsięwzięcia.

Powiązane firmy

W Polsce nie istniał owalny tor, na którym można by przeprowadzić próbę. Na miejsce jazdy wybrano 30-kilometrowy odcinek starej, betonowej autostrady na południe od Wrocławia. Generowało to dodatkowe wyzwanie dla organizatorów i kierowców. Tor owalny umożliwia bowiem płynną jazdę bez konieczności hamowania. Na zamkniętym kawałku autostrady, po prostym odcinku, samochód musiał ostro hamować, aby nawrócić i pomknąć w przeciwnym kierunku do drugiego nawrotu.

Dzięki klockom Textar, setki takich ekstremalnych hamowań dało rewelacyjne wyniki i pozwoliło ustanowić trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej: na 25 tysięcy kilometrów, 25 tysięcy mil i 50 tysięcy kilometrów. Średnia prędkość na tym ostatnim dystansie wyniosła 138,270 km/h. Czas przejazdu to 361 godzin, 36 minut i 39 sekund.

Irena Komar

Oprócz Sobiesława Zasady, który był pomysłodawcą i liderem przedsięwzięcia, w biciu rekordu udział wzięli: Jerzy Dobrzański, Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Marek Varisella i Andrzej Aromiński. W późniejszym etapie próby do zmęczonych kierowców dołączył jeszcze Franciszek Postawka, co pozwoliło skrócić czas trwania zmiany i utrzymać wysokie, rekordowe tempo jazdy. 

Joanna Krężelok TMD FrictionUdział w zakończonym sukcesem wyzwaniu z udziałem Polskiego Fiata 125p to ważne wydarzenie dla naszej marki. Jak wynika z relacji kierowców, zastosowanie części Textar miało autentyczny wpływ na powodzenie próby i ustanowienie rekordowej średniej prędkości. Dlatego mocno angażujemy się w tegoroczną rocznicę. Szczególnie, że wśród miłośników starych, klasycznych samochodów są też przecież właściciele nowych aut. To dla nas okazja na przedstawienie oferty naszych produktów i rozwiązań z zakresu hamulców do samochodów osobowych. Będziemy obecni podczas samego wydarzenia we Wrocławiu, które zapowiada się niesamowicie atrakcyjnie, ale nie tylko. Planujemy szereg dodatkowych akcji i działań związanych z rekordem, również dla warsztatów stosujących części marki Textar

– mówi Joanna Krężelok, dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.

Dwudniowa impreza przypominająca o rocznicy rekordu została zaplanowana na 17 i 18 czerwca. Głównym miejscem akcji będzie kampus Politechniki Wrocławskiej, gdzie w niedzielę 18 czerwca będzie można spotkać się z uczestnikami wydarzeń sprzed 50 lat i obejrzeć rekordowy egzemplarz Fiata 125p. Organizatorzy zaplanowali też inne atrakcje, m.in. wystawę poświęconą próbie bicia rekordu, grę terenową z atrakcyjnymi nagrodami od Textar, możliwość obejrzenia innych wyjątkowych Fiatów 125p, spotkanie z gościem specjalnym na stoisku Textar oraz odsłonięcie nowych, powiązanych z wydarzeniem wrocławskich krasnali. Impreza będzie otwarta dla wszystkich chętnych, a wstęp będzie bezpłatny.

Dzień wcześniej, w sobotę 17 czerwca, odbędzie się specjalny historyczny rajd dla właścicieli Fiatów 125p. Do tego wydarzenia zgłoszono ponad 150 samochodów. Start zawodów zlokalizowano w Kątach Wrocławskich. Następnie auta i ich załogi przejadą malowniczą trasą do mety w Topaczu.

Źródło: TMD Friction

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę