Światowa premiera na targach CES: Platforma łączności ZF ProConnect bezpiecznie łączy pojazdy z chmurą i infrastrukturą

ZF ProConnect łączy pojazdy z chmurą i infrastrukturą ZF

Wysoce zautomatyzowane i zdefiniowane programowo pojazdy oraz cyfrowe usługi przyszłości, wymagają silnej sieci i wymiany dużych ilości danych. Platforma ProConnect firmy ZF łączy pojazdy z chmurą i infrastrukturą drogową. 
 

  • ZF ProConnect łączy zautomatyzowane i zdefiniowane programowo pojazdy z chmurą i infrastrukturą drogową
  • Rozwiązanie łączności, które spełnia najbardziej rygorystyczne kryteria w zakresie bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa
  • ZF wraz z partnerską firmą Hexagon, zaprezentują precyzyjną nawigację satelitarną do zautomatyzowanej jazdy samochodem demonstracyjnym

Platforma łączności ProConnect firmy ZF jest jedną z pierwszych w branży motoryzacyjnej, która spełnia najwyższe wymagania bezpieczeństwa. Pierwsze zamówienie jest już w trakcie realizacji – produkt trafi do produkcji seryjnej w 2025 roku. Odwiedzający Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas w stanie Nevada, w dniach 5-8 stycznia 2023 r., będą mieli okazję zapoznać się z nową technologii w pojeździe demonstracyjnym. 

W celu wdrożenia zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, a później do autonomicznej jazdy — pojazdy będą musiały połączyć się ze światem zewnętrznym. Ogromna ilość danych będzie musiała być wymieniana za pośrednictwem interfejsów szybko i niezawodnie.

Kluczowy komponent dla pojazdów definiowanych programowo

ZF ProConnect opanował standardy komunikacyjne DSRC (Dedicated Short-Range Communication), C-V2X oraz vehicle-to-everything (V2X), umożliwiające m.in. komunikację z infrastrukturą drogową i sygnalizacją świetlną. Platforma łączności może również ostrzegać kierowcę i odbierać informacje o zbliżającej się karetce pogotowia lub o końcu korka ulicznego za zakrętem.

Wysokowydajny komputer ZF ProAI przetwarza informacje dostarczane przez ProConnect i łączy je z sygnałami z czujników oraz innymi danymi pojazdu. Za pomocą sztucznej inteligencji ustala strategie jazdy, a następnie przesyła je do systemów siłowników. Jednostka sterująca dzięki interakcji z ProAI ProConnect jest centralnym elementem pojazdu oraz podstawowym wymogiem dla przyszłych modeli autonomicznych.
ZF ProConnect umożliwia również na korzystanie z bezprzewodowych aktualizacji, które mogą stale aktualizować software pojazdu. Usługa obejmuje również aktualizację o wysokiej rozdzielczości map w celu precyzyjnego określenia pozycji.

Przesyłanie sygnałów z czujników i danych diagnostycznych wymaga komunikacji, jest to bardzo istotne w celu sygnalizowania warunków panujących na drogach: wyboje, śliska nawierzchnia, mgła i oblodzenia jezdni. W przypadku pojazdów autonomicznych ważną rolę odgrywają usługi takie jak koordynacja zarządzania flotą, interakcje z aplikacjami na smartfony i zdalne sterowanie. Można je zrealizować tylko poprzez niezawodne połączenie pojazdów w sieć, zapewniając w ten sposób wyższy komfort i bezpieczeństwo.

Pojazdy potrzebują komunikacji V2X w celu wymiany danych z innymi użytkownikami dróg, infrastrukturą i chmurą. Dzięki ZF ProConnect otwieramy dla naszych klientów drzwi do cyfrowych modeli biznesowych dla naszych klientów, które odgrywają coraz ważniejszą rolę w  pojazdach definiowanych programowo — mówi Oliver Briemle, szef działu AD Components & Connectivity w ZF.

ProConnect jest jednym z pierwszych systemów w na rynku, spełniającym międzynarodowe wymagania klasy motoryzacyjnej, norma ISO 26262 (bezpieczeństwo funkcjonalne) oraz ISO/SAE 21434 (cyberbezpieczeństwo  pojazdów).

ZF ProConnect zapewnia precyzyjną nawigację podczas zautomatyzowanej jazdy

W zautomatyzowanej i autonomicznej jeździe platforma łączności może wykorzystać wszystkie swoje możliwości sieciowe. System obsługuje standardy telefonii komórkowej LTE i 5G, jest kompatybilny z Bluetooth i WiFi, oraz może łączyć pojazdy z Globalnym Systemem Nawigacji Satelitarnej (GNSS), który pozwala określić pozycję pojazdu za pomocą satelity z centymetrową dokładnością.

ProConnect uzyskuje również niezbędne materiały do map za pośrednictwem  chmury. Precyzyjna lokalizacja, wspierana przez usługę korekcji TerraStar-X oraz rozwiązanie pozycjonowania firmy Hexagon, uzupełnia dane z czujników środowiskowych pojazdu oraz poprawia redundancję i bezpieczeństwo. Oprócz kompleksowego rozwiązania łączności dostępny jest również znacznie mniejszy moduł łączności, który zapewnia przede wszystkim pozycjonowanie za pomocą satelitów.

Na targach CES firma ZF zademonstruje, jak dobrze i precyzyjnie system przyczynia się do nawigacji satelitarnej przyszłości w pojeździe demonstracyjnym partnera Hexagon.

Potencjał transformacyjny autonomicznej mobilności jest naszym celem od lat, zarówno na drogach, jak i poza nimi — mówi Ola Rollén, prezes i dyrektor generalny Hexago. — Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z wiodącą globalną grupą technologiczną, taką jak ZF, i postrzegamy to jako ważny i logiczny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i automatyzacji w przemyśle motoryzacyjnym.

 Źródło: ZF
 

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 06 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę