Stabilizacja na rynku wtórnym, ale samochody dłużej czekają na sprzedaż

Stabilizacja na rynku wtórnym – raport od AAA Auto Barometr Freepik – senivpetro 8-2025

W lipcu br. na rynku wtórnym sprzedano 259 234 samochody, co oznacza nieznaczny spadek w porównaniu do lipca w 2024 r., kiedy liczba transakcji wyniosła 262 725 sztuk. W ciągu roku spadła także średnia cena o niemal 4 000 zł. Analitycy grupy AURES Holdings, operatora największej w Europie Środkowej sieci sprzedaży samochodów używanych i niemal nowych AAA AUTO, prezentują dane obrazujące sytuację na polskim rynku wtórnym w lipcu 2025 r.

Średnia cena używanego auta wyniosła w lipcu br. 46 864 zł i była niższa o 3 887 zł niż przed rokiem, gdy wynosiła 50 751 zł. Jednocześnie zauważalnie wzrósł przeciętny przebieg sprzedawanych pojazdów – z 166 405 km w lipcu 2024 r. do 169 546 km w lipcu 2025 r.

Średni wiek samochodów pozostał na poziomie 11 lat (rok produkcji 2014), natomiast wyraźnie wydłużył się przeciętny czas oczekiwania na kupc: z 25 do aż 42 dni.

– Lipiec przyniósł względną stabilizację, ale też sygnały świadczące o rosnącej ostrożności konsumentów. Mimo mniejszej liczby transakcji, rynek wtórny pozostaje silny, a dane sugerują coraz większe zainteresowanie nowszymi pojazdami, o niższym przebiegu. Obserwujemy, że konsumenci coraz bardziej selektywnie podchodzą do zakupu, co może tłumaczyć lekki spadek średnich cen.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że przeciętny czas oczekiwania na kupca niemal się podwoił - z 25 dni w 2024 roku do 42 dni w 2025 roku. To wyraźny sygnał, że klienci dokładniej rozważają swoje wybory, bardziej analizują oferty i wolniej podejmują decyzje zakupowe.
Zwiększona ostrożność może wynikać z rosnącej niepewności ekonomicznej, a także z większej dostępności alternatyw na rynku, co skłania kupujących do dłuższego porównywania ofert. Kluczowa staje się transparentność ogłoszeń i ich dopasowanie do realnych potrzeb klientów – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

W lipcu 2025 r. na rynku wtórnym w Polsce sprzedano 26 060 samochodów prawie nowych, czyli w wieku do 3 lat. To o ponad 3 700 sztuk mniej niż w analogicznym miesiącu 2024 r., co oznacza spadek o blisko 13%. Średnia cena tych pojazdów wyniosła 149 324 zł i utrzymała się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (150 677 zł).

Zmniejszył się przeciętny przebieg – z 44 536 km do 43 430 km, natomiast w tym segmencie również znacząco wzrósł średni czas oczekiwania na kupca – z 35 aż do 61 dni.

– Wydłużenie czasu sprzedaży takich samochodów świadczy o rosnących oczekiwaniach nabywców, którzy chcą mieć pewność, że inwestują w samochód bez ryzyka – z transparentną historią i realną wartością. Coraz częściej sięgają oni również po auta starsze, nie tylko ze względu na znacznie niższą cenę, ale także dlatego, że przy odpowiednim pochodzeniu i rzetelnej weryfikacji mogą służyć równie dobrze przez lata. Rynek wtórny daje dziś ogromny wybór i dużą elastyczność, co jest szczególnie ważne dla osób szukających solidnego auta w rozsądnej cenie – podkreśla Karolína Topolová.

Przedziały cenowe samochodów sprzedanych na rynku wtórnym w lipcu 2025 r:

AAA tabelka1

Stabilizacja na rynku wtórnym,  ale samochody dłużej czekają na sprzedaż zdjęcie w treści artykułu

Biorąc pod uwagę dane regionalne, w lipcu 2025 r. najwięcej samochodów używanych sprzedano w województwie mazowieckim – 43 755 sztuk, a najmniej w opolskim – 3 246. Najdroższe auta oferowano w województwie mazowieckim (średnia cena 56 712 zł), a najtańsze w warmińsko-mazurskim (37 805 zł). W porównaniu do lipca 2024 r., liczba sprzedanych pojazdów nieco spadła we wszystkich województwach, podobnie jak średnie ceny, które obniżyły się przeciętnie o kilka procent.

Liczba sprzedanych samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz ze średnią cen, przebiegu i wieku, w lipcu 2025 r:

AAA tabelka2

W lipcu br. najczęściej sprzedawały się samochody z silnikami benzynowymi – 124 513 aut, przed autami z silnikami diesla – 106 810. W następnej kolejności znalazły się samochody napędzane LPG (15 374), hybrydowe (10 153), elektryczne (2 312), CNG (48), wodorowe (7), E85 (3).

Najczęściej wybieranym modelem na rynku wtórnym w Polsce ponownie był Opel Astra, który odpowiadał za 2,43% wszystkich transakcji. Tuż za nim uplasowały się Volkswagen Golf (1,97%) oraz BMW serii 3 (1,96%). W zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych modeli dominują auta kompaktowe i klasy średniej, często wybierane ze względu na korzystny stosunek ceny do funkcjonalności i kosztów eksploatacji.

10 modeli aut używanych najczęściej sprzedawanych na rynku wtórnym w Polsce w lipcu 2025 r:

Stabilizacja na rynku wtórnym,  ale samochody dłużej czekają na sprzedaż zdjęcie w treści artykułu

Źródło: AAA Auto Barometr

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę