Sposób na zimno

Zimno wywiera duży wpływ na akumulatory, znacząco zmniejszając ich moc. Jednak regularne kontrole i doładowania dają gwarancję pewnego startu przez całą zimę.
Powodem, dla którego temperatura powietrza ma tak duży wpływ na ładunek akumulatora jest to, że w zimnym otoczeniu silnik potrzebuje więcej energii, by się uruchomić. – Akumulatory samochodowe działają najlepiej w temperaturze ok. 27°C. Poniżej tej wartości reakcje chemiczne zachodzące w akumulatorze przebiegają wolniej – mówi Guido Scanagatta, senior product manager Transportation na obszar EMEA w Exide Technologies. – W niskich temperaturach akumulator musi poradzić sobie z większą lepkością oleju i z tarciem silnika. Gdy temperatura powietrza spada do 0°C, nawet w pełni naładowany akumulator traci około 1/3 swojej mocy początkowej. Mróz, powiedzmy -18°C, zmniejsza ją do 40%.
Zimno stawia akumulatorom wysokie wymagania, łącznie z większym zapotrzebowaniem na moc niezbędną do realizacji podstawowych funkcji (zapłonu, rozruchu, świateł), a także do zasilania rosnącej gamy elementów bezpieczeństwa i zapewniających rozrywkę urządzeń z dużym zapotrzebowaniem energetycznym. – Jeśli wydajność akumulatora ucierpiała już w wyniku letnich upałów, zimą problemy mogą być jeszcze poważniejsze – mówi Guido Scanagatta. – Do zimy zarówno pojemność, jak i zdolność przyjmowania ładunku zostają znacznie zredukowane.
Warto wiedzieć |
Testuj akumulatory |
Tester EBT965P od Exide Technologies jest popularnym urządzeniem oferującym szeroki zakres wartości dodanych. Tester jest kompatybilny z akumulatorami EFB (Enhanced Flooded Batteries), AGM (Absorbent Glass Mat), GEL i tradycyjnymi, zalewanymi akumulatorami do 3000 A do pojazdów osobowych, użytkowych oraz do zastosowań morskich i rekreacyjnych. Technologia Profilowanej KonduktancjiTM, w którą wyposażony jest tester, została specjalnie zaprojektowana, by sprawdzać, czy akumulator jest zdolny dostarczać ładunek elektryczny przez dłuższy czas. |
Wybór odpowiedniego akumulatora dla optymalnej wydajności
Według europejskich statystyk akumulatory są główną przyczyną awarii pojazdów. Dotyczy to również sytuacji, gdy w samochodzie zainstalowany jest nie taki rodzaj akumulatora, jaki powinien. By jeszcze bardziej utrudnić akumulatorom wydajną pracę w zimne dni, zjawiska samorozładowania i korozji mające miejsce w okresie letnim często dają o sobie znać dopiero, gdy temperatura spada i potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.
Diagnoza i zapobieganie awarii akumulatora: porady warsztatowe
Problemy z akumulatorami mogą być diagnozowane i rozwiązywane zarówno zimą, jak i w ciągu całego roku za pomocą zaawansowanego testera do akumulatorów. Co należy zrobić, aby akumulator w samochodzie klienta był sprawny?
- Niech testy akumulatora będą rutyną. Umieść akumulator na liście zimowych regularnych kontroli pojazdu. Sprawdź napięcie akumulatora i doładuj go, jeśli jest to wymagane. Oczyść akumulator. Pokryj delikatnie klemy akumulatora i bieguny smarem na bazie miedzi, by zapobiec oksydacji kwasowo-zasadowej. Dokręć połączenie akumulatora, wcześniej odpowiednio mocując klemy. Najlepiej trzymać akumulator lub samochód w temperaturze powyżej 0°C.
- Odpowiednie wartości
Napięcie w pełni naładowanego akumulatora powinno wynosić co najmniej 12,7 V. Napięcie poniżej 12,5 V oznacza, że akumulator zaczyna się rozładowywać. By otrzymać prawdziwą „spoczynkową” wartość napięcia, upewnij się, że pojazd nie był użytkowany przez jakiś czas i miał wyłączony silnik – najlepiej przez noc. - Wybierz inteligentne urządzenie diagnostyczne, które pomoże stwierdzić, czy alternator, regulator i system ładowania pracują, jak powinny. Słaba wydajność alternatora sprawi, że akumulator będzie niedoładowany podczas jazdy, co poskutkuje niższym stanem naładowania, zmniejszoną pojemnością i przedwczesną awarią.
- Unikaj głębokiego rozładowania – jeśli kierowca posiada pojazd z systemem start-stop i regularnie używa go na krótkich dystansach, z czasem akumulator może zacząć się rozładowywać. Sporadyczne, co najmniej 12-godzinne ładowanie rozwiąże problem i wydłuży żywotność akumulatora.