Serwis hamulców w samochodach elektrycznych i hybrydowych z perspektywy warsztatu

Serwis hamulców w samochodach elektrycznych i hybrydowych Brembo
9.9.2022

W samochodach z napędem elektrycznym oprócz konwencjonalnego procesu hamowania odbywa się hamowanie rekuperacyjne. Polega ono na tym, że silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną na elektryczność, dzięki czemu może spowolnić pojazd w taki sam sposób jak hamulec hydrauliczny. Wydajność hamowania odzyskowego zależy od pojemności akumulatora, dlatego w pojazdach typu mild hybrid i full hybrid jest ona stosunkowo niska, a wysoka w pojazdach typu plug-in i całkowicie elektrycznych.

Hamowanie rekuperacyjne jest szczególnie praktyczne w sytuacjach miejskich, kiedy kierowca musi często przyspieszać i zwalniać, a także podczas pokonywania pochyłości. Jednak w wielu przypadkach dynamicznej jazdy silnik elektryczny nie jest w stanie wytworzyć wystarczającej siły do całkowitego spowolnienia samochodu. Wciąż więc potrzebne jest dodatkowe wykorzystanie hamulców hydraulicznych.

Obecnie większość samochodów hybrydowych i elektrycznych ma układy hamulcowe zaadaptowane z podobnych modeli z silnikiem spalinowym. W związku z tym często są one przewymiarowane, a ich elementy nie są w pełni wykorzystywane. Dlatego firma Brembo stworzyła specjalny zestaw hamulcowy EV Kit odporny na korozję, który generuje mniejszy hałas, a także minimalizuje opór resztkowy. Klocki i tarcze hamulcowe do samochodów elektrycznych wyprodukowano z innowacyjnych materiałów i w nowoczesnych procesach produkcji stosowanych do produkcji części na pierwszy montaż.

Jak wygląda wymiana tarcz i klocków hamulcowych?

Klocki hamulcowe i tarcze w pojazdach z napędem elektrycznym wymienia się w dłuższych odstępach czasu niż w tradycyjnych pojazdach spalinowych. Są one bowiem wykorzystywane w mniejszym stopniu i dłużej się zużywają. Dlatego podczas regularnych przeglądów należy zwrócić uwagę na pojawianie się śladów korozji na elementach układu.

Wskazówki dotyczące wyboru płynu hamulcowego

Dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych zaleca się takie same okresy wymiany płynu jak dla pojazdów konwencjonalnych. Do samochodów najnowszej generacji wyposażonych m.in. w systemy ABS czy ESP, szczególnie do pojazdów elektrycznych, producenci zalecają płyny o niskiej lepkości. Wynika to ze specyfiki działania tych systemów, które muszą reagować szybko i precyzyjnie.

Materiały cierne stosowane w autach elektrycznych a materiały w samochodach konwencjonalnych

Hałas, wibracje i szorstkość hamulców wpływają na komfort jazdy, a w przypadku pojazdów z cichym napędem elektrycznym te niedogodności są szczególnie wyczuwalne. Dlatego nowe materiały cierne powinny w jak największym stopniu wygłuszać działanie układu. Ponadto muszą być odporne na rdzę i gromadzenie się nieczystości, ponieważ są rzadziej używane. Muszą też zapewnić wysoki i stabilny współczynnik tarcia, nawet po dłuższym okresie nieaktywności.

W jaki sposób przeprowadza się kontrolę układu hamulcowego?

Podobnie jak podczas tradycyjnej kontroli układu hamulcowego, należy zwrócić uwagę na zużycie wszystkich elementów i sprawdzić funkcjonowanie całego układu. W samochodach elektrycznych szczególnie istotne jest zwrócenie uwagi na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych, które przyczyniają się do procesu powstawania korozji. Po stwierdzeniu uszkodzeń na tarczy, klockach, zacisku lub tłoczku zacisku należy przeprowadzić natychmiastową wymianę części.

Czy do serwisowania aut elektrycznych wymagane są specjalne szkolenia?

Producenci cały czas pracują nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi i powoli wprowadzają je do kolejnych modeli samochodów elektrycznych i hybrydowych. Dlatego obecnie zalecane jest podczas serwisu wzięcie pod uwagę specyfiki każdego układu. Mechanicy muszą być na bieżąco z zachodzącymi zmianami, aby zapewnić klientom profesjonalną obsługę.

Na podstawie informacji z firmy Brembo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę