Schaeffler prezentuje rozwiązania dla elektromobilności na sympozjum CTI

Modułowa oferta od komponentów po systemy kompletne Schaeffler

Podczas grudniowego sympozjum CTI w Berlinie firma Schaeffler zaprezentowała szeroką gamę rozwiązań dla elektromobilności. Oferta niemieckiego koncernu obejmuje zarówno pojedyncze komponenty, jak i kompletne systemy napędowe wraz z oprogramowaniem, przygotowane do różnych konfiguracji elektryfikowanych układów napędowych.

Modułowa konstrukcja portfolio produktów firmy Schaeffler pozwala na elastyczne dostosowanie do wymagań różnych typów pojazdów. W gamie znajdują się komponenty mechaniczne, elektroniczne i mechatroniczne, w tym w pełni elektryczny napęd na oś EMR4 (Electronics Motor Reducer) w czwartej generacji. Rozwiązania firmy są kompatybilne z pojazdami w pełni elektrycznymi na baterie (BEV) oraz wszystkimi typami hybryd, włącznie z pojazdami elektrycznymi z rozszerzaniem zasięgu.

Powiązane firmy

Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland Sp. z o.o.

Dzięki swojej gamie produktów i innowacyjnej sile Schaeffler wyznacza sobie kluczową rolę w segmencie e-mobilności, ponieważ naprawdę pokrywamy wszystko – od komponentów mechanicznych, modułów i kompletnych systemów po rozwiązania dla nowoczesnych architektur elektrycznych pojazdów z centralnym oprogramowaniem dla pojazdów definiowanych programowo – podkreśla Thomas Stierle, dyrektor generalny działu E-Mobility w Schaeffler AG.

Innowacyjny moduł range extender

Wśród prezentowanych rozwiązań szczególną uwagę zwraca nowy moduł rozszerzający zasięg dla pojazdów elektrycznych REEV (range extender electric vehicle). Kompaktowa jednostka obejmuje wszystkie wymagane funkcje do wytwarzania energii w tego typu pojazdach, które zyskują popularność zarówno na rynku chińskim, jak i amerykańskim. Moduł charakteryzuje się prostymi interfejsami, co ułatwia jego integrację z pojazdem.

Wysoko zintegrowany moduł rozszerzający zasięg składa się z silnika elektrycznego oraz elektroniki mocy wraz z systemem chłodzenia, pompą oleju, przyłączem wodnym i filtrem oleju. W zaawansowanej wersji Power Class 2 dostarcza do 300 kW ciągłej mocy ładowania, która może być przekazywana bezpośrednio do baterii. Ta moc wystarcza do holowania przyczep przez pojazdy typu pickup. Moduł jest dostępny dla architektur zarówno 400V, jak i 800V.

System aktywuje się automatycznie, gdy pojemność akumulatora pojazdu spadnie poniżej określonego progu. Dzięki temu pojazdy elektryczne o rozszerzonym zasiegu (REEV) mogą pokonywać długie trasy bez zatrzymywania się na ładowanie, podczas gdy krótkie przejazdy można realizować w trybie w pełni elektrycznym. Szczególnie istotne jest to, że Schaeffler zdołał zmieścić moduł w klasie mocy do 80 kW w długości osiowej mniejszej niż 200 mm, co umożliwia instalację silnika spalinowego oraz jednostki generatora w pojeździe elektrycznym.

Specjalistyczne komponenty i zarządzanie termiczne

Schaeffler prezentuje także specjalistyczne komponenty odpowiadające na konkretne wyzwania techniczne. Przykładem jest łożysko izolacyjne VoltShield-P dla silników elektrycznych, które zapobiega uszkodzeniom łożysk spowodowanym prądami o wysokiej częstotliwości. Firma pracuje również nad rozwiązaniami dla systemów z czynnikami chłodniczymi wolnymi od PFAS (per- i polifluoroalkilowymi), takimi jak propan i dwutlenek węgla, co jest istotne dla efektywnego zarządzania termicznego w pojazdach elektrycznych, szczególnie w warunkach zimowych.

Rozwiązania dla pojazdów definiowanych programowo

W obszarze pojazdów definiowanych programowo (software-defined vehicles) Schaeffler dostarcza zarówno oprogramowanie aplikacyjne, jak i sprzęt w postaci kontrolerów strefowych oraz głównej jednostki sterującej High Performance MCU (HP MCU). Ta centralna, międzydomenowa platforma integracyjna zarządza wszystkimi funkcjami układu napędowego. Procesor HP MCU, wyposażony w wysokowydajną rodzinę mikrokontrolerów Aurix T4x oraz opcjonalnie w SoC S32 (system na chipie), ma modułową i skalowalną konstrukcję. Schaeffler wykorzystuje tę platformę jako bazę sprzętową do efektywnego orkiestrowania współpracy wszystkich komponentów układu napędowego.

Źródło: Schaeffler

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę