Scania Super 11: Nowy silnik 11-litrowy zmniejsza zużycie paliwa o 7% i wagę o 85 kg

Scania Super 11 - silnik oszczędny o 7% mniej paliwa Scania

Dzięki kompaktowym wymiarom, oszczędności paliwa do 7% i charakterystycznej dla Scania inteligencji inżynierskiej, nowy silnik Super 11 rozszerza ofertę układów napędowych Super, aby sprostać potrzebom zastosowań wrażliwych na masę i energooszczędnych.

Najnowsza innowacja Scania – silnik Super 11 – wprowadza nowy poziom osiągów i elastyczności do segmentu silników 11-litrowych. Plasując się między uznanymi platformami silnikowymi o pojemności 9 i 13 litrów, Super 11 oferuje do 7% niższe zużycie paliwa w porównaniu z obecnym silnikiem 9-litrowym Scania i jest o 85 kg lżejszy niż silnik Super 13.

Nowe możliwości dla transportu

Dzięki temu operatorzy transportowi mogą zwiększyć swoją ładowność w operacjach o krytycznym znaczeniu bez uszczerbku dla mocy, oszczędności paliwa i niezawodności.

– Ten silnik otwiera nowe możliwości dla energooszczędnego i ekonomicznego transportu. Jest lżejszy, smuklejszy i bardziej elastyczny, a mimo to nadal zapewnia wytrzymałość i niezawodność, z których słynie Scania. To mądry wybór dla operatorów, którzy w swojej codziennej pracy muszą zznaleźć równowagę między wydajnością, ładownością i zrównoważonym rozwojem – mówi Ayyoob Zarmehri, menedżer produktu ds. sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych w Scania.

Scania

Oszczędność paliwa i trwałość

Silnik Super 11 dostępny jest w trzech stopniach mocy:

  • 350 KM (1800 Nm) 
  • 390 KM (2000 Nm) 
  • 430 KM (2200 Nm) 

Silnik spełnia normy emisji spalin Euro 4, 5 i 6, zapewniając wydajność w szerokim zakresie zastosowań transportowych – od logistyki miejskiej po transport regionalny.

Zaletą Super 11 jest współdzielenie 85% komponentów ze sprawdzonym silnikiem Super 13, zachowując inżynieryjne DNA Scania przy jednoczesnym dostosowaniu do innych wymagań eksploatacyjnych.

Okresy międzyobsługowe są nawet o 30% dłuższe niż w przypadku 9-litrowych silników Scania przy stosowaniu oleju silnikowego LDF-5, co pomaga operatorom wydłużyć czas pracy bez przestojów i obniżyć ogólne koszty serwisowania.

Technologia silnika Super 11

Super 11 zawiera kluczowe ulepszenia będące wynikiem wieloletnich testów technologicznych:

  • Autorska technologia fazowania krzywkowego Scania do zmiennych faz rozrządu, umożliwiająca zarządzanie temperaturą silnika w czasie rzeczywistym 
  • Nowe oprogramowanie silnika i wałki wyrównoważające zmniejszające wibracje 
  • Wytrzymały hamulec silnikowy oferujący do 344 kW dzięki systemowi hamulców o zmiennym zaworze (VVB) Scania 
  • Opatentowany system dozowania turbo poprawiający zużycie AdBlue i zwiększający wydajność silnika 

Wszystkie te rozwiązania składają się na silnik zapewniający płynniejszą i bardziej komfortową jazdę.

Scania

Ekologiczne rozwiązanie

Imponujące oszczędności paliwa i mniejsza masa już teraz stanowią przekonujące argumenty za zrównoważonym rozwojem nowego silnika. Dodatkowo Super 11 jest kompatybilny zarówno z HVO, jak i FAME, dzięki czemu operatorzy mogą obniżyć swój ślad emisyjny bez inwestowania w nową infrastrukturę.

Zastosowania silnika Super 11

Kompaktowy, lekki i mocny Super 11 został zaprojektowany z myślą o szerokim zakresie operacji transportowych:

  • Wywrotki i transport materiałów sypkich 
  • Przewóz paliw i materiałów objętościowych 
  • Wywóz śmieci i transport w kontrolowanej temperaturze 
  • Transport drobnicowy 
  • Pojazdy hakowe i platformy z dźwigiem 
  • Wozy ratownicze i strażackie 

– Silnik Super 11 reprezentuje nową generację inteligentnego transportu. Łączy w sobie to, co najlepsze w inżynierii Scania, z wydajnością i zdolnościami adaptacyjnymi, których oczekują współcześni operatorzy.  Oferuje doskonałe osiągi i wrażenia z jazdy dzięki wielu wprowadzonym innowacjom technicznym – dodaje Ayyoob Zarmehri.

Źródło: Scania

Tagi artykułu

autoExpert 06 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę