Samochody marek premium i auta z napędami alternatywnymi odporne na spadki sprzedaży

Rejestracja nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 Pixabay_fill

W 2022 roku w Polsce zarejestrowano 419,7 tys. nowych samochodów osobowych – o 6% mniej niż w 2021 roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, przyczep i naczep, autobusów oraz motorowerów. 

 W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 170,2 tys. sztuk i była o 6,2% większa r/r. 2022 rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 483,8 tys. pojazdów – o 10,1% więcej niż w 2021 roku. 

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2022 roku wyniosła 419,7 tys. sztuk, co przełożyło się na spadek o 6% w porównaniu z 2021 rokiem. Klienci indywidualni zarejestrowali 121,6 tys. nowych samochodów – o 5,1% więcej niż rok wcześniej. O 9,9% mniej samochodów (298,2 tys.) zarejestrowali z kolei w 2022 roku klienci instytucjonalni.  

Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w ubiegłym roku 323,7 tys. pojazdów, co oznacza spadek sprzedaży o 8,9% r/r. 2022 rok był natomiast lepszy dla segmentu samochodów osobowych marek premium+, których zarejestrowano 96,1 tys. co przełożyło się na 5,2% wzrost r/r. Za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim klienci indywidualni, którzy w ubiegłym roku zarejestrowali 15,6 tys. nowych samochodów premium+, aż o 59,3% więcej niż w 2021 roku. 

Rok 2022 to niestety kolejny rok spadków w rejestracjach pojazdów w Polsce. Wzrosty zanotowały jedynie segmenty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz marki premium. Dynamiczny wzrost rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi nie dziwi w świetle europejskich rozwiązań legislacyjnych i należy się spodziewać, że w najbliższych latach nadal będziemy obserwować wzrost liczby rejestracji tych właśnie pojazdów. Segment premium to tradycyjnie grupa pojazdów najmniej wrażliwa na gorszą koniunkturę gospodarczą.

– To pojazdy, które są kupowane przez ludzi bardzo zamożnych oraz dla wyższej kadry managerskiej w firmach. Bardzo cieszy wzrost produkcji, a biorąc pod uwagę fakt, że krajowi producenci zapowiadają w najbliższych latach uruchomienie produkcji kolejnych modeli, można oczekiwać, że rok 2023 zakończy się znacznie większym wzrostem produkcji niż ubiegły – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Maleje dynamika sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi 

Sprzedaż nowych samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi w 2022 roku wyniosła 170,2 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 6,2% w stosunku do 2021 roku. W tym czasie klienci instytucjonalni zarejestrowali 121,7 tys. tego typu samochodów co przełożyło się minimalny wzrost o 0,5% r/r. Z kolei klienci indywidualni kupili 48,5 tys. nowych samochodów tego typu – o blisko 24% więcej w stosunku do 2021 roku. 
Najsilniejszy wzrost sprzedaży samochodów z napędami alternatywnymi w Polsce zanotowano w grupie samochodów elektrycznych. W 2022 roku zarejestrowano 11,3 tys. tego typu pojazdów – czyli o 58,1% więcej niż w 2021 roku.

– W ubiegłym roku większa sprzedaż w stosunku do 2021 roku dotoczyła również samochodów hybrydowych plug-in (9,7 tys., wzrost o 5,8%) oraz samochodów hybrydowych, których zarejestrowano 136,9 tys. – o 5,1% więcej. Jedynie samochody osobowe napędzane LPG zamknęły 2022 rok spadkiem sprzedaży na poziomie 9,5% r/r z liczbą 12,2 tys. zarejestrowanych pojazdów – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

dane_PZMP_za_2022_rok

Rekordowa liczba rejestracji pojazdów ciężarowych 

Po rekordowo dobrym 2021 roku dla segmentu samochodów dostawczych, liczba ich rejestracji w 2022 roku zmniejszyła się o 15,8% r/r i wyniosła 62 tys. Spadła sprzedaż zarówno pojazdów z napędami diesla (-17,7% r/r), jak i benzynowymi (-8,1% r/r). Ponad dwukrotnie wzrosła natomiast liczba rejestracji pojazdów dostawczych z napędem alternatywnym i wyniosła 1,7 tys. (wzrost o 111,5%). Rekordową liczbę sprzedaży, już drugi rok z rzędu, odnotował rynek pojazdów ciężarowych. W 2022 roku zarejestrowano 34,9 tys. nowych samochodów ciężarowych – o 6,8% więcej niż w 2021 roku. Spadki sprzedaży w 2022 roku dotknęły z kolei rynek przyczep i naczep (-12%), autobusów (-14,7%) oraz motorowerów (-10,2%).

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce wzrosła o 10,1% 

W 2022 roku wyprodukowano w Polsce 483,8 tys. pojazdów samochodowych o 10,1% więcej niż w 2021 roku. Z fabryk w Polsce wyjechało w tym czasie 223,7 tys. samochodów dostawczych i ciężarowych, co przełożyło się na wzrost o 29% r/r. Spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych (-2,2 % r/r) i autobusów (-2,8 %).

Źródło: KPMG
 

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę