Relacja autoEXPERTa: AUTOMECHANIKA 2024 podsumowanie Targów we Frankfurcie
Organizatorzy i uczestnicy są zgodni: tegoroczna edycja wydarzenia była rekordowa jeśli chodzi o liczbę zaprezentowanych innowacji technologicznych. Ale nie ma co się dziwić – hasłem przewodnim dla całego eventu było „Driving Transformation”, przejawiające się tematach poszczególnych prezentacji. Rozmawiano więc o transformacji cyfrowej, o zrównoważonej mobilności oraz o sztucznej inteligencji obecnej w branży motoryzacyjnej. Praktyczne warsztaty szkoleniowe – jak zwykle – stanowiły cenne uzupełnienie teoretycznej wiedzy i cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony osób odwiedzających.
Pierwszy dzień tego wielkiego międzynarodowego spotkania śmiało można nazwać elektryzującym. Uroczyście otwarto wówczas wystawę EVA Frankfurt Electric Vehicle Expo dedykowaną globalnej branży pojazdów elektrycznych. Jednostki wpisane w łańcuch dostaw inteligentnych e-samochodów z pewnością z uwagą przyjrzały się tej inicjatywie, próbując znaleźć odpowiedź na pytanie: w którą stronę podąża elektryfikacja? W tym roku do współorganizowania prezentacji włączyła się Chińska Rada Promocji Handlu Zagranicznego, co pokazuje kierunek rozwoju dla międzynarodowej elektryfikacji branży motoryzacyjnej.
Z wystawy – na autostrady
Jakie parametry najnowszych samochodów elektrycznych zostały udoskonalone?
Zwiększenie wydajności i zasięgu, a także połączenie różnych technologii – wszystko w celu stworzenia prawdziwego komputera na kółkach. Bezpiecznego, ekologicznego i dopasowanego do potrzeb użytkownika. Na wystawie można więc było obejrzeć pojazdy:
- wyposażone w inteligentny system wspomagania kierowcy,
- odznaczające się lekką konstrukcją nadwozia
- i dodatkowo wzbogacone o ciekawy design.
Producenci zapewniali, że ich projekty niebawem będą widoczne na wielu europejskich drogach.
AUTOMECHANIKA 2024 w liczbach |
4 główne trendy: zdominowały wydarzenie: digitalizacja, elektryfikacja, łączność pojazdów, systemy wspomagania kierowcy 5 dni event odbywał się w terminie 10-14.9.2024 r. 320 000 m2 zajmowała powierzchnia wystawiennicza targów 26 poziomów hal było dostępnych dla zwiedzających 4200 firm prezentowało swoje oferty na produkty i usługi 80 krajów – przedstawicieli tylu państw można było spotkać na stoiskach 172 kraje – z tylu państw przybyli zwiedzający, frekwencja więc dopisała! |
Na tegorocznych targach we Frankfurcie firma BYD produkująca wyłącznie pojazdy elektryczne (i akumulatory im dedykowane) pochwaliła się swoimi najnowszymi osiągnięciami, m.in. technologią hybrydową plug-in Super DM i modelem pojazdu SEAL U DM-i (nazywany w kuluarach „chińskim Porsche”). Była to zapowiadana premiera tej innowacyjnej hybrydy, która na napędzie elektrycznym potrafi przejechać od 70 do 125 km.
Może więc nic dziwnego, że nazwa firmy to skrót BYD, oznaczający zdanie Build Your Dreams, a celem projektantów i konstruktorów było stworzenie jak najbardziej komfortowego pojazdu, przyjaznego środowisku, a jednocześnie sterowanego w bardzo intuicyjny sposób – za pomocą dużego ekranu dotykowego umieszczonego na kokpicie i wgranego oprogramowania. W Polsce cena samochodu marki SEAL U DM-i ogłoszona zostanie w październiku.
Gdy klasyka spotyka nowoczesność
Moda na oldtimery nie ominęła i Frankfurtu – podczas targów, w hali 11.1 zorganizowano liczne panele dyskusyjne oraz prezentacje, które dotyczyły nie tylko nadchodzących zmian w branży motoryzacyjnej, ale i omawiały trendy obowiązujące w sektorze Vintage lounge. Wszyscy, którzy chcieli dowiedzieć się więcej o naprawie czy pielęgnacji samochodów klasycznych, na pewno nie czuli się rozczarowani.
Jak zapewniali organizatorzy wyścigu zatytułowanego Classic Rally: prawdziwe piękno drzemie w pomruku starych silników, a majestatycznie wyglądające i wciąż sprawne oldtimery budzą powszechny podziw. Warto celebrować spotkanie pasjonatów tematu – na Automechanice 2024 stworzono dogodną do tego przestrzeń. Branża blacharska i lakiernicza została też w ten sposób uhonorowana, bo bez dostępu do nowych technologii napraw czy mieszania kolorów, wiele renowacji retro pojazdów nie byłoby możliwych. Wyścig klasycznych wielośladów (tych wyprodukowanych przed 2004 r. – łącznie udało się zgromadzić aż 100 teamów wielbicieli oldschoolowych aut) wystartował właśnie z hali nr 11 i odbył się na trasie: Frankfurt – Mainz – Frankfurt. Następny taki rajd – już za 2 lata!
Automechanika Innovation Awards |
Od 1996 r. przyznawane są odznaczenia dla przemysłu motoryzacyjnego. ELEKTROMOBILNOŚĆ & INNOWACYJNE NAPĘDY DANE I ŁĄCZNOŚĆ ROZWIĄZANIA WARSZTATOWE I SERWISOWE CZĘŚCI ZAMIENNE ROZWIĄZANIA TECHNOLOGICZNE KAROSERIA I LAKIERNICTWO MYCIE SAMOCHODU I JEGO PIELĘGNACJA POJAZDY UŻYTKOWE & GREEN AWARD AI & DIGITALIZACJA |
Czy warto było?... Jak Firmy oceniają swoją obecność na Targach Automechanika Frankfurt 2024?
Tomasz Barczyk,
Prezes Zarządu M-TECH
Na targach firma M-TECH zaprezentowała najnowsze rozwiązania w dziedzinie oświetlenia samochodowego, prezentując m.in. innowacyjne lampy robocze WLLDL z technologią laserową, laserowe latarki taktyczne oraz retrofity H4/H7 serii LSPROS GOLD. Dla M-TECH Automechanika była przypieczętowaniem półrocznej pracy całej firmy. Relacje z obecnymi partnerami nigdy nie były tak dobre, liczba nowych – zainteresowanych ofertą klientów przeszła nasze oczekiwania, a konkurencja nie pokazała nic nowego. Życzyłbym naszym pracownikom i sobie, by każde następne targi wyglądały – przynajmniej tak dobrze – jak te we Frankfurcie, we wrześniu 2024 r.!
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Tomasz Kępiński,
Prezes KAMOKA
Udział w targach to dla nas możliwość zaprezentowania firmowych nowości – dzięki temu stoisko KAMOKA cieszyło się dużym zainteresowaniem branży dystrybucyjnej. W naszej ofercie znajduje się 200 linii i 25 000 referencji. Szczególnie dbamy o dobre relacje z Partnerami handlowymi, a targi to doskonała okazja do spotkań.
Marcin Rozner,
Dyrektor Marketingu i Zarządzania Produktem, HELLA Polska
Automechanika 2024 była ważnym wydarzeniem ze względu na dużą frekwencję, znacznie większą niż 2 lata temu. W związku z tym liczba ciekawych i owocnych spotkań z naszymi partnerami również była znacząco większa. Zaprezentowane nowości produktowe stały się przyczynkiem do wielu rozmów i pomysłów na rozwijanie współpracy na nowych polach. Podczas targów pokazaliśmy dwie nowości od Hella Gutmann: urządzenie diagnostyczne S20, które w sprzedaży pojawi się jeszcze w tym roku i nową ściankę kalibracyjną CSC-Tool (będzie dostępna dla klientów wiosną 2025 r.). Ponadto w dziale części nie sposób było przejść obojętnie obok naszej ogromnej wystawy LED barów – to kilkadziesiąt nowości, które wdrożymy w nadchodzących miesiącach.
Tomasz Urbaniak,
Country Sales Manager Poland, Snap-on Equipment
Targi Automechanika to okazja do pokazania nowości szerokiemu gronu użytkowników. Nasza firma od dziesięcioleci uczestniczy w tym wydarzeniu, od lat mamy swoją stałą lokalizację w hali nr 8, która jest mekką dla osób planujących zobaczyć, co jest nowego w sektorze maszyn i urządzeń do obsługi samochodów. Zaprezentowaliśmy kilka nowości, duże zainteresowanie budziło nowe urządzenie do pomiaru geometrii zawieszenia, wyposażone w moduł sztucznej inteligencji (na początku 2025 r. będzie ono miało swoją premierę rynkową w Europie). Z dumą też zaprezentowaliśmy zdobywcę głównej nagrody w kategorii Najbardziej Innowacyjny Produkt: urządzenie Tru-Point do kalibracji systemów ADAS, które umożliwia wykonanie takiej kalibracji w bardzo szybki sposób, bez potrzeby stosowania laserów, taśm mierniczych i innych manualnych systemów pozycjonowania tarcz kalibracyjnych.
Magdalena Broszkiewicz,
Marketing Manager – Clarios
Firma Clarios, właściciel marki VARTA, podczas tegorocznych targów Automechanika 2024 we Frankfurcie, położyła nacisk na 3 kluczowe obszary: elektryfikację, digitalizację oraz gospodarkę o obiegu zamkniętym. Stoisko firmy było punktem spotkań i owocnych dyskusji z wieloma klientami, miejscem pełnym interaktywnych prezentacji oraz merytorycznych rozmów. Przyciągnęło też licznych odwiedzających, którzy mieli okazję zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie akumulatorów. VARTA zaprezentowała swoje innowacyjne portfolio, które będzie obejmować produkty zarówno dla pojazdów elektrycznych, jak i rozwiązania wspierające silniki spalinowe.
Hasło: ,,Dowiedz się dzisiaj, co będzie ważne jutro”
W myśl takiego hasła skomponowano blok tematyczny konferencji organizowanych podczas tegorocznych targów we Frankfurcie. Uczestnicy eventu poza dawką praktycznych umiejętności, które mogli podpatrzeć np. w strefie DIY (w której specjaliści od pielęgnacji samochodów prezentowali, jak dbać o pojazdy, a także o ich poszczególne części), uczestniczyli również w licznych prelekcjach eksperckich.
Oto lista najciekawszych konferencji zrealizowanych przez Akademię Automechaniki:
- Firma Phinia zorganizowała konferencję pt. W drodze do bezemisyjnego spalania (o przyszłości mobilności na świecie).
- Firma elexon GmbH zapraszała na dyskusję o trendach w sektorze pojazdów użytkowych: Ekonomia a ładowanie elektrycznych ciężarówek.
- Obliczanie kosztów naprawy przy użyciu sztucznej inteligencji – zajęcia praktyczne uczące, jak działa aplikacja „SilverDAT calculatorPRO” (system kalkulacji do samodzielnego szacowania wydatków związanych z naprawami lakierniczymi).
- International Detailing Association (IDA) zorganizował dwudniowy kurs certyfikacyjny dla detailerów, składający się z części teoretycznej i praktycznej, zakończony przyznaniem stosownego zaświadczenia o nabytych kompetencjach.
- Bezpłatny workshop z serii Truck Competence, który w tym roku dotyczył systemów wspomagania dla kierowców ciężarówek.
- Dwudniowe Seminarium Discover3D-Printing dotyczyło zalet druku 3D i wpisania tej technologii m.in. w pracę warsztatów samochodowych.
Przez cały czas trwania targów odbywały się spotkania edukacyjne związane z projektem Talents4AA. Autorzy tej inicjatywy postawili sobie za cel usprawnienie komunikacji między młodymi ludźmi zainteresowanymi motoryzacją a przedsiębiorcami z sektora części zamiennych. Efektem może być rozpoczęcie ciekawej współpracy: absolwenci szkół branżowych, po nawiązaniu zawodowych kontaktów, często trafiają na staże, szkolenia do korporacji, do fabryk samochodowych. Ścieżka kariery zaczyna się rysować, a same targi stanowią punkt decyzyjny i startowy dla utalentowanych osób, nastawionych na samorozwój.
Dla wszystkich uczestników Automechaniki bez wątpienia wartością dodaną był networking, tzw. CEO Breakfast organizowany w godzinach porannych. Z kolei w Parku Przyszłej Mobilności, po uprzednim zarejestrowaniu, osoby chętne mogły wziąć udział w jazdach próbnych wybranymi egzemplarzami aut elektrycznych. Poza dużą dawką teorii, targi skoncentrowały się na praktycznym zastosowaniu najnowszych technologii, a biznesowe walory wydarzenia – w opinii wielu wystawców – z pewnością zostały docenione.
źródło: Materiały redakcyjne