Regeneracja turbosprężarek – interes, który się kręci

Firma RoTec Polska, wyłączny przedstawiciel SCHENCK RoTec, zajmuje się wdrożeniem technologii regeneracji turbosprężarek w sposób kompleksowy. Klient otrzymuje wsparcie na każdym etapie projektu, konsultacje techniczne, kompleksowe szkolenia, a także pełną ofertę całego sprzętu oraz niezbędnych części do turbosprężarek.
Dobrze wyszkolony personel i wysokiej jakości części zamienne to podstawa, ale najważniejsze z punktu widzenia jakości wykonanej regeneracji turbosprężarek jest precyzyjne wyważenie wirników, całego rdzenia turbiny oraz ustawienie zmiennej geometrii (VNT).

Firma SCHENCK jest światowym liderem technologii wyważania oraz jedynym dostawcą automatycznych maszyn wyważających do wirników i rdzeni turbosprężarek dla producentów turbosprężarek (OEM). Komponenty ponad 25 mln turbosprężarek produkowanych rocznie na świecie są wyważane na maszynach produkcji SCHENCK. Naturalnie wiąże się to z największym doświadczeniem w wyważaniu turbosprężarek samochodowych, co z kolei skutkuje tym, że wyważarki do regeneracji są niezwykle precyzyjne i niezawodne, gdyż układy pomiarowe zastosowane w tych maszynach są identyczne z tymi dla producentów.
W regeneracji turbosprężarek kluczowe są dwie wyważarki: niskoobrotowa TBcomfort do wyważania wałka z turbiną i koła kompresji oraz wysokoobrotowa TBsonio do wyważania rdzeni. TBcomfort odznacza się szczególną dokładnością i powtarzalnością pomiaru dzięki specjalnej ramie rezonansowej z podporami typu HS oraz konstrukcji z odlewu mineralnego. Z kolei wyważarka TBsonio jest jedyną na rynku wyważarką wysokoobrotową (do 250 000 obr./min), która mierzy niewyważenie, a tylko wtedy zapewniony jest bardzo dokładny i powtarzalny pomiar. Oczywiście dodatkowo wyważarka mierzy przyspieszenie, prędkość i przemieszczenie drgań w całym zakresie prędkości! Obie maszyny wyposażone są w najnowsze układy pomiarowe, które są proste w obsłudze i intuicyjne dla operatora. TBsonio również zbudowane jest na konstrukcji z odlewu mineralnego, która tłumi drgania pochodzące z zewnątrz. Poza wyważarkami konieczny jest kompresor powietrza, a elementy rozmontowanej turbosprężarki muszą zostać wypiaskowane i umyte – rekomendowany jest zakup dwóch piaskarek np. TURBOblast evo II i dwóch myjek np. TURBOclean evo II, które zostały zaprojektowane specjalnie do takich zadań. Dla większych warsztatów dobrym rozwiązaniem są myjki ultradźwiękowe – w ofercie RoTec Polska są najwyższej klasy myjki firmy Ultratecno.

Od pewnego czasu w zakres standardowego wyposażenia zakładu regeneracji turbosprężarek weszły niezwykle ważne dla całego procesu regeneracji urządzenia do kalibracji i ustawiania zmiennej geometrii turbosprężarek. RoTec Polska jest dystrybutorem na polskim rynku maszyn Flow Bench produkowanych przez niemiecką firmę VISCOM Automotive. Urządzenia marki VISCOM charakteryzuje przede wszystkim o ponad 400% zwiększona i zarazem bezkonkurencyjna wydajność pracy oraz intuicyjna i prosta obsługa menu. Niemiecki producent, jako pierwszy na świecie wdrożył możliwość programowania i przeprogramowywania elektronicznych sterowników do turbosprężarek w swoje maszyny. Flagowy model FLB-PREMIUM został wyróżniony przez czasopismo Auto-Expert w kategorii „Wyposażenie warsztatu i oprogramowanie”, jako produkt roku 2015.
W 2017 roku, podczas targów "Rematec" w Amsterdamie, firma Viscom Automotive po raz kolejny zaprezentowała pionierskie rozwiązanie na rynku regeneracji turbosprężarek i przedstawiła wizję zautomatyzowanego procesu regulacji kierownic spalin w turbosprężarkach. Wynikiem pracy stało się prototypowe stanowisko kontrolne o nazwie EVOLUTION, które w ułamku sekundy i bez ingerencji człowieka decyduje o tym, jakie kroki należy podjąć, aby dokonać właściwej korekty geometrii turbiny dla konkretnego producenta. Głowica operacyjna o nazwie L.I.S.A. przejmuje zadania mechanika i dostarcza najdokładniejsze wyniki w ciągu kilku sekund, zapewniając stałą i spójną jakość pracy 24h/dobę. Dalszy rozwój projektu EVOLUTION skupia się na automatyzacji procesów ustawiania turbosprężarek, analizie błędów w elektronicznych systemach sterowania, jak i komunikacji sieciowej między maszynami w celu zautomatyzowanego zarządzaniu liniami produkcyjnymi.

Kolejnym punktem są wysokiej jakości części zamienne do turbosprężarek w atrakcyjnych cenach dla klientów kupujących całe wyposażenie oraz kluczowa sprawa przy rozpoczynaniu pracy w tej branży – poza standardowymi szkoleniami z obsługi maszyn i technologii wyważania – profesjonalne szkolenie z regeneracji turbosprężarek w zaprzyjaźnionym, renomowanym warsztacie.
Poza wszystkimi potrzebnymi urządzeniami firma RoTec Polska oferuje firmowe, bardzo atrakcyjne finansowanie inwestycji w leasingu lub pożyczkach z i bez VAT. Podsumowując, w czasach coraz większej konkurencji w branży regeneracji turbosprężarek, wchodząc w ten biznes, warto zainwestować w najwyższej klasy urządzenia renomowanego producenta oraz zaufać firmie, która ma największe doświadczenie w wyważaniu i dostarcza klientowi kompleksowe rozwiązanie i wsparcie na każdym etapie projektu.
Poza wyposażeniem potrzebnym do regeneracji turbosprężarek firma RoTec Polska ma w swojej ofercie wyważarki Schenck do wszystkich typów wirników, myjki przemysłowe, urządzenia do czyszczenia suchym lodem a od niedawna także maszyny do mycia i regeneracji filtrów DPF/FAP.

Źródło: Schenck