Poradnik Steinhof: Dlaczego warto regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach?
SteinhofObsługa samochodu to zbiór wielu z pozoru drobnych czynności, które mają wpływ na bezpieczeństwo. Dlaczego warto regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach?
Bezpieczeństwo na drodze to wypadkowa wielu czynników, od stanu klocków hamulcowych i tarcz, przez jakość amortyzatorów, po prawidłowe działanie świateł. Wśród nich często pomijanym, a niezwykle istotnym aspektem jest odpowiedni poziom ciśnienia w oponach.
To właśnie on wpływa m.in. na:
- długość drogi hamowania,
- przyczepność do nawierzchni
- czy stabilność jazdy, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.
Niestety zdarza się, że kierowcy podchodzą po macoszemu do tej sprawy, lekceważąc między innymi wskazania czujników.
Zimą różnice temperatur potrafią być drastyczne, samochód nocą stoi w minusowych temperaturach, by rano wjechać do ciepłego garażu. To właśnie wtedy dochodzi do zjawiska spadku ciśnienia powietrza w oponach, co może mieć poważne konsekwencje.
Co dzieje się z ciśnieniem zimą?
Z fizycznego punktu widzenia, zimą zimne powietrze kurczy się, co powoduje, że spada ciśnienie w oponach, nawet o 0,2–0,3 bara na każde 10°C spadku temperatury. W praktyce oznacza to, że opony napompowane prawidłowo przy temperaturze +20°C, przy mrozie -10°C mogą być już realnie niedopompowane.
Co więcej, wilgotność powietrza również wpływa na zmienność ciśnienia. Taka sytuacja wydłuża drogę hamowania, zwiększa zużycie paliwa, obniża precyzję prowadzenia i wpływa na szybsze zużycie opon, zwłaszcza na zewnętrznych krawędziach.
Sprawdzasz hamulce? Nie zapomnij o ciśnieniu!
Firma Steinhof regularnie przypomina o konieczności serwisowania klocków hamulcowych i tarcz, szczególnie po sezonie zimowym. Specjaliści ze Steinhof opisują wpływ błota pośniegowego, soli drogowej i wilgoci, które zużywają pośrednio elementy układu hamulcowego.
Ale nawet najlepiej dobrane i sprawne hamulce nie zagwarantują bezpieczeństwa, jeśli opony nie będą miały właściwego kontaktu z nawierzchnią, a to zależy bezpośrednio od ciśnienia. Dlatego każdy przegląd stanu hamulców to jedno.
Warto też wypracować sobie nową rutynę. Eksperci z firmy Steinhof radzą, by kontrolować opony najlepiej co 2 tygodnie zimą, lub co drugie tankowanie a obowiązkowo przed każdą dłuższą trasą.
Jak prawidłowo kontrolować ciśnienie w oponach?
Sprawdzanie powinno odbywać się na zimnych oponach, zanim pojazd ruszy w trasę. Po przejechaniu kilku kilometrów ciśnienie może być zawyżone.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Należy korzystać z dobrego manometru np. na stacji benzynowej lub w serwisie wulkanizacyjnym. Warto porównać wynik z zaleceniami producenta – informacje znajdują się w instrukcji pojazdu lub na naklejce (np. przy słupku drzwiowym).
Zimą ciśnienie to więcej niż komfort jazdy
Zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do: pogorszenia reakcji pojazdu na ruchy kierownicą, większego ryzyka aquaplaningu (szczególnie na roztopionym śniegu), dłuższej drogi hamowania nawet o kilkanaście procent! A zbyt wysokie? Może skutkować utratą przyczepności na zakrętach, mniejszym komfortem oraz szybszym zużyciem środkowej części bieżnika.
– Sprawność układu hamulcowego to podstawa, ale efektywność każdego hamowania zaczyna się tam, gdzie opona styka się z asfaltem. Dlatego podczas zimowych przeglądów, obok kontroli klocków i tarcz, nie można zapomnieć o prostym, ale kluczowym nawyku – regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach. Tylko wtedy można mówić o realnym bezpieczeństwie na drodze – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.
Źródło: Steinhof










