Pojazdy Forda mogą same zjeżdżać z linii montażowej. Testy ze sztuczną inteligencją

Pojazdy Forda wkrótce mogą same zjeżdżać z linii montażowej Ford

Samochody Forda zjeżdżają z linii montażowych Forda na całym świecie od ponad 100 lat. Do tej pory na końcu linii ktoś musiał zasiąść za kierownicą, jednak już niedługo może się to zmienić.

  • Ford testuje rozwiązania sztucznej inteligencji, dzięki którym pojazdy z Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii będą mogły zjeżdżać z linii montażowej samodzielnie;
  • Automatyka jazdy może zwiększyć efektywność pracy i bezpieczeństwo w zakładzie;
  • Pojazdy biorą udział w testach końcowych, ładują akumulatory i parkują gotowe do dostawy w trybie autonomicznym;
  • Projekt badawczy E-SELF należy do szeregu inicjatyw mających na celu podniesienie potencjału Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii, z którego w tym roku wyjeżdżają pierwsze modele.

Ford testuje obecnie system zautomatyzowanej jazdy oparty na sztucznej inteligencji. Zaprojektowany jest z myślą o podniesieniu efektywności tego etapu procesu produkcyjnego. W ramach projektu pojazdy nie tylko same zjeżdżają z linii montażowej, ale także samoczynnie dojeżdżają do końcowych stacji testowych i samoczynnie ładują akumulator przed dotarciem na parking, gdzie czekają na dostarczenie klientom.

Ford opracowuje od nowa portfolio swoich modeli dla Europy, a analiza sposobu produkcji naszych nowych pojazdów elektrycznych jest integralną częścią tego procesu. Wprowadzenie na linię montażową rozwiązań z zakresu autonomicznej jazdy mogłoby przyczynić się do wzrostu efektywności i bezpieczeństwa, jednocześnie umożliwiając pracownikom skupienie się na najważniejszych zadaniach – powiedział kierujący projektem Ford Frank Schwarz.

Ford_projekt_E-SELF_testy Ford

Projekt E-SELF wykorzystuje do sterowania i monitorowania pojazdów komunikację pomiędzy samochodem a infrastrukturą. Czujniki umieszczone wokół zakładu mogą identyfikować zagrożenia znajdujące się na drodze pojazdu, takie jak osoba lub inny samochód, a w razie potrzeby wymuszać hamowanie lub zatrzymanie.

Same testy końcowe mogą obejmować kilkanaście lub więcej przejazdów między różnymi lokalizacjami, zanim samochody dojadą na parking, gdzie czekają na odbiór i dostawy drogą lądową, koleją i promem. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji pojazdy te przejeżdżałyby wszystkie te odcinki autonomicznie, kończyłyby naładowane i gotowe do jazdy.

System działa w przypadku wszystkich modeli wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, elektroniczną kontrolę stabilności, elektryczny hamulec postojowy i elektronicznie sterowany układ kierowniczy; jedynym dodatkowym wymogiem jest inteligentny moduł komunikacyjny umożliwiający interakcję z infrastrukturą.


Źródło: Ford News Europe, Youtube

Źródło: Ford

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę