Oprogramowanie dla warsztatowca
Odpowiednie wyposażenie, co oczywiste, jest podstawą skutecznej pracy każdego warsztatu samochodowego. Jednak jako wyposażenia nie należy rozumieć wyłącznie narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w codziennej pracy mechanika. Efektywność pracy warsztatu może znacząco podnieść również odpowiednio dopasowane oprogramowanie, które ułatwi zarządzanie wieloma obszarami jego pracy.
Rynek motoryzacyjny, w tym usługi warsztatowe, podlega nieustannym zmianom i ewolucji. Co za tym idzie, stale rozwijane muszą być również narzędzia umożliwiające pracę w warsztacie, m.in. oprogramowanie.
>>>Zestawienie producentów i dystrybutorów oprogramowania dla motoryzacji<<<
W kierunku mobilnych rozwiązań
Jak zauważa Daniel Buczko, specjalista ds. wsparcia/wdrożeń IT w firmie ASCO, mający również zawodowe doświadczenie w prowadzeniu warsztatów, obecnie obserwujemy wyraźny trend w dążeniu do mobilności aplikacji do obsługi warsztatów samochodowych. Mobilne rozwiązania pozwalają mieć zawsze pod ręką dane klientów, samochodów, schematy napraw i inne kluczowe informacje, bez względu na to, gdzie aktualnie mechanik się znajduje.
– Nasza aplikacja umożliwia także zamawianie części czy otwarcie zlecenia poza siedzibą firmy, co jest bardzo wygodną opcją dla firm prowadzących np. usługi napraw u klienta czy holowania, ale może okazać się bardzo pomocna również w przypadku napraw stacjonarnych – tłumaczy Daniel Buczko. I dodaje, że takie rozwiązania znacząco skracają czas obsługi, a także przyspieszają sam proces naprawy. Widok mechanika, który sprawdza dane naprawcze czy rysunki techniczne na tablecie lub telefonie bezpośrednio przy samochodzie, będzie coraz bardziej powszechny. Jest to także wygodne rozwiązanie dla doradców serwisowych, którzy mogą przyjąć samochód do naprawy i otworzyć zlecenie bezpośrednio przy pojeździe, w zasadzie w dowolnym miejscu z dostępem do internetu. Nowoczesne rozwiązania mobilne, np. F24, umożliwiają skanowanie dowodu rejestracyjnego, dodawanie zdjęć przyjmowanego pojazdu, szybkie utworzenie kosztorysu przy pomocy programów z danymi naprawczymi typu Haynes Pro, a w niedalekiej przyszłości również wystawianie, drukowanie oraz wysyłanie dokumentów sprzedaży, kontrolę czasu pracy czy nagrywanie filmów z przyjęcia pojazdu. Nie bez znaczenia jest też możliwość szybkiego kontaktu z właścicielem pojazdu bezpośrednio z aplikacji.
ASCO SYSTEMY INFORMATYCZNE. Architekt rozwiązań IT dedykowanych dla motoryzacji
– Podsumowując, w obecnych czasach jedyną „słuszną” drogą rozwijania oprogramowania dla warsztatów jest ścieżka aplikacji mobilnych, których możliwości będą stale rozwijane i poszerzane o nowe funkcjonalności – przekonuje przedstawiciel firmy ASCO.
Dodatkowe funkcjonalności mile widziane
Dostępne na rynku oprogramowanie od różnych dostawców, a do tego w różnych wersjach, może nieco komplikować wybór produktu optymalnego dla warsztatu. Dlatego też należy przede wszystkim przyjrzeć się temu, jakie funkcjonalności oferuje oprogramowanie i które z nich przyniosą najwięcej korzyści.
Jak podkreśla Przemysław Cholewa, CEO w Motowarsztat.pl, przede wszystkim ważne są te funkcjonalności, które pozwalają zaoszczędzić najwięcej czasu.
– Takim modułem jest chociażby magazyn. Nasza integracja pomiędzy systemami pozwala jednym kliknięciem zaciągnąć towary na magazyn, bez konieczności ręcznego wprowadzania produktów zakupionych w hurtowniach – wyjaśnia Przemysław Cholewa. I dodaje: – Kolejną taką funkcją jest szeroko rozumiana obsługa klienta. Dzięki powiadomieniom SMS klient dostaje link do wyceny i widzi od razu czarno na białym, co będzie naprawiane/wymieniane i za ile. To znacznie przyspiesza decyzję o naprawie. Także SMS-y przypominają mu o umówionych wizytach. Historia napraw to funkcja o największym potencjale. Koniec z papierowymi notatkami. Kilka kliknięć i pracownik wie, co już było robione i kiedy. Dzięki możliwości generowania prostych dokumentów, takich jak protokół przyjęcia, zabezpieczymy interes własny oraz naszych klientów.
Motowarsztat.pl – nowoczesne oprogramowanie do zarządzania warsztatem
Z kolei Jacek Adamus, kierownik działu współpracy z warsztatami w firmie Inter-Team, tłumaczy, że warsztaty cenią sobie możliwość przygotowywania wycen w oparciu o dane systemu AutoData. Gwarantuje to szybkie kosztorysowanie naprawy, powtarzalność i wiarygodność przygotowywanych wycen.
– Oprogramowanie Mój Warsztat pozwala na bezpośrednią komunikację z klientem przy wykorzystaniu maili lub wiadomości SMS. Mechanicy mogą omówić naprawę, przesyłając zdjęcia lub materiał wideo, co znacznie ułatwia wyjaśnienie problemu i dalsze rozmowy związane z naprawą – mówi Jacek Adamus. – Taką funkcjonalność miały do niedawna jedynie serwisy ASO. Warta podkreślenia jest także elastyczność narzędzia i możliwość selektywnego dopasowania programu do bieżących potrzeb warsztatu (fakturowanie, komunikacja, zamówienia). Dlatego nasza aplikacja sprawdzi się w każdym warsztacie.
Mój Warsztat – łatwe zarządzanie warsztatem z poziomu jednej aplikacji
– Kolejnym trendem, który zauważyliśmy i wprowadziliśmy w życie w oprogramowaniu F24, jest łączenie kilku usług w jednym miejscu i ich ścisła współpraca – dodaje Daniel Buczko. – Przykładowo: w naszej aplikacji mobilnej bezpośrednio z poziomu zlecenia mamy możliwość sprawdzenia danych serwisowych i zamówienia części do konkretnego pojazdu, na który otwarte jest zlecenie, bez konieczności otwierania innych programów i przepisywania danych samochodu. Co więcej, będąc na stanowisku napraw, jesteśmy w stanie od razu porównać zdjęcie zamawianej części z tą znajdującą się w samochodzie. Eliminuje to w dużym stopniu ryzyko pomyłki przy zamawianiu części, a co za tym idzie daje oszczędność czasu. To o wiele wygodniejsze, niż ciągłe przełączanie się pomiędzy programem serwisowym, katalogiem dostawcy i programem warsztatowym.
Chmura coraz popularniejsza
Popularność technologii opartych na chmurze nie ominęła także branży warsztatów samochodowych, które coraz chętniej przekonują się do tego typu rozwiązań. – Mój Warsztat jest rozwiązaniem chmurowym. Użytkownik zawsze korzysta z najbardziej aktualnej wersji programu, a wszelkie aktualizacje realizowane są przez Inter-Team bez potrzeby angażowania klienta. To bardzo wygodne rozwiązanie, które ogranicza koszty i czas, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę możliwość korzystania z naszej aplikacji na nieograniczonej liczbie stanowisk – mówi Jacek Adamus.
– Nasi klienci zawsze pracują na najnowszej wersji aplikacji. Wszystkie wprowadzane zmiany oraz dodawane nowe funkcjonalności są od razu dostępne – to zaleta aplikacji chmurowych. Nie trzeba ich instalować ani wgrywać aktualizacji. Dbamy o to za nich. Podobnie jak o kopie zapasowe. Awaria komputera nie paraliżuje pracy warsztatu – mówi Przemysław Cholewa.
CAIRO-soft – producent systemów informatycznych
Abonament czy jednorazowa opłata?
– Aktualizacje są darmowe, wliczone w cenę abonamentu. Zdarza się jednak, że dodany zostaje cały nowy moduł, który znacząco poszerza możliwości aplikacji. Wtedy, aby skorzystać z takiego dodatku, należy wykupić do niego dostęp. Oczywiście nie jest to obowiązkowe – dodaje Przemysław Cholewa. – Cały czas jesteśmy w kontakcie z klientami, więc większość zmian wynika z naszych rozmów i pojawiających się potrzeb. Dział techniczny je analizuje i wprowadza w aplikacji odpowiednie zmiany.
Daniel Buczko zwraca uwagę na to, że w ciągle zmieniającym się świecie motoryzacji najważniejszy jest dostęp do najświeższych baz, które zawierają dane pojazdów i części, a także schematy napraw. Równie ważna jak aktualność danych jest stabilność aplikacji, w której te dane możemy przetwarzać.
– Powyższe czynniki powodują, że dla warsztatu, który chce się rozwijać, poszerzać wachlarz usług i być na bieżąco z nowościami, wybór jest prosty – abonament. Z jednej strony gwarantuje on aktualność danych. Z drugiej, dzięki regularnym aktualizacjom i poprawkom – stabilność działania oprogramowania – przekonuje przedstawiciel firmy ASCO. – W razie problemów warsztat może liczyć na wsparcie techniczne producenta oprogramowania, tak jak ma to miejsce w odniesieniu do aplikacji F24. W przypadku jednorazowej opłaty użytkownik zostaje niejako pozostawiony sam sobie i zmuszony do poszukiwania kluczowych informacji (np. danych serwisowych) na własną rękę, co (biorąc pod uwagę poświęcony na to czas, a nierzadko też środki) w ogólnym rozrachunku jest mniej opłacalne niż abonament.
OneCode – nowy sposób na punkty bonusowe Schaeffler REPXPERT
Zdaniem EXPERTów
Wśród właścicieli warsztatów najpopularniejsze są przede wszystkim te funkcjonalności oprogramowania, które pozwalają zaoszczędzić najwięcej czasu w codziennej pracy. Przykładem takich modułów w oferowanym przez nas oprogramowaniu są magazyn, obsługa klienta czy historia napraw.
Przemysław Cholewa, CEO, Motowarsztat.pl
Warunki handlowe związane z korzystaniem z oprogramowania Mój Warsztat są ustalane indywidualnie z klientem. Ważna jest dla nas skala zaangażowania we współpracę z Inter-Team. Zainteresowanych naszym oprogramowaniem zachęcam do kontaktu z przedstawicielami handlowymi, którzy udzielą wyczerpujących odpowiedzi w tym temacie.
Jacek Adamus
Kierownik działu współpracy
z warsztatami, Inter-Team
Rynek motoryzacyjny, w tym usługi warsztatowe, podlega nieustannym zmianom i ewolucji. Co za tym idzie, stale rozwijane muszą być również narzędzia umożliwiające pracę w warsztacie, m.in. oprogramowanie.
Daniel Buczko
Specjalista ds. wsparcia/wdrożeń IT,
ASCO