Opony Michelin testowane na kole podbiegunowym

Michelin
31.3.2016

Firma Michelin kupiła centrum testów zimowych w Ivalo w Finlandii z myślą o testowaniu swoich opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Położenie obiektu w pobliżu koła podbiegunowego sprawia, że panują tam idealne warunki, szczególnie gdy w Europie brakuje śniegu.

Dotychczas przez ponad 20 lat Michelin korzystał z centrum, regularnie prowadząc tam testy opon zimowych. Zakup terenu przez Europejskie Centrum Technologiczne Michelin umożliwi firmie pełny dostęp do różnego rodzaju terenów – od przełęczy w alpejskim stylu do fińskich równin, a także zadaszonej infrastruktury. Surowy klimat Ivalo, a także struktura śniegu różniąca się od tego leżącego w Alpach, gwarantują idealne warunki do testów. Już teraz opony z europejskim oznaczeniem 3 PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake – symbol płatka śniegu na tle góry) są certyfikowane właśnie tutaj.

Centrum testów w Ivalo położone jest 300 km na północ od koła podbiegunowego. Zakres panujących tam temperatur wynosi od 0° do -30° w okresie od listopada do końca marca.

Teren obiektu z torami zajmującymi 20 ha liczy łącznie 60 ha i obejmuje:

  • tor testów na śniegu o długości 1,7 km,
  • 5 platform o długości 500-800 m do testów odległości podczas hamowania i przyspieszania,
  • 2 tory do testów na lodzie,
  • 4 tory okrężne do testów przyczepności na zakrętach,
  • podjazd o nachyleniu 8 proc. przeznaczony do testów podczas ruszania i przyspieszania.


Wybrane typy testów przeprowadzane w centrum Ivalo:

  • ruszanie i przyspieszanie na śniegu,
  • hamowanie na śniegu,
  • trakcja na śniegu,
  • przyczepność na zakrętach na śniegu,
  • trakcja na lodzie,
  • hamowanie na lodzie,
  • przyczepność na zakrętach na lodzie,
  • ruszanie na lodzie.


Kluczowe dane dotyczące testów opon Michelin w warunkach zimowych:

  • 2 000 opon zimowych przetestowanych przez Michelin w 2014 r. na trasach Ivalo, w tym 400 opon ciężarowych i
  • 1 600 opon do samochodów osobowych i dostawczych.
  • 1/3 z tych przetestowanych opon należy do gamy produktowej X-Ice opracowanej z myślą o wyjątkowo zimnych
  • obszarach, takich jak kraje nordyckie i Rosja.
  • 2/3 z przetestowanych opon należy do linii Alpin przeznaczonej dla pozostałej części Europy.


Oprócz Finlandii Michelin testuje swoje opony zimowe także w 4 innych krajach: Francji, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Szwecji.

Źródło: Michelin

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę