Opel Corsa - lżejszy, oszczędniejszy i bardziej kompaktowy

Opel
31.8.2015

Kolejną generacją kompaktowego auta od Opla, która zadebiutuje na targach IAA we Frankfurcie (17–27 września), oparto na zupełnie nowej, lekkiej architekturze. Nadwozie samochodu jest smuklejsze, a pod maską pracują mocne, a jednocześnie zoptymalizowane pod względem masy i emisji CO2, całkowicie aluminiowe silniki. Nowa Astra jest aż do 200 kilogramów lżejsza od poprzedniczki.

Wzorem dla jedenastej generacji kompaktowego Opla była Monza Concept zaprezentowana na IAA w 2013 roku. Każdy komponent tego studyjnego pojazdu odzwierciedlał zasadę efektywności. W nowej Astrze konsekwentnie zrealizowano to zamierzenie: w zależności od wersji i wyposażenia jest ona nawet o 200 kilogramów (co najmniej o 120 kilogramów) lżejsza od modelu poprzedniej generacji. Zasadniczą rolę w obniżeniu masy odgrywa nowa, gruntownie odchudzona architektura pojazdu. Sam szkielet nadwozia i elementy strukturalne są lżejsze o ponad 20 procent (280 zamiast 357 kg). Kolejne 50 kilogramów zaoszczędzono, dokonując modyfikacji elementów podwozia.

Efekt ten uzyskano dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej i ultrawysokowytrzymałej stali, bardziej kompaktowym ramom pomocniczym, a także zmianom konstrukcyjnym w przednim i tylnym zawieszeniu. Ponadto inżynierowie zrezygnowali z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę spodu pojazdu. Zamiast tego zoptymalizowano kształt poszczególnych elementów podwozia i zespołu napędowego, osiągając podwójną korzyść: obniżenie masy oraz kosztów produkcji, co przełożyło się na bardziej atrakcyjne dla klienta ceny modelu.

Kolejne zabiegi optymalizujące wymiary i masę samochodu zaowocowały krótszymi zwisami z przodu i z tyłu, a także krótszym układem wydechowym, którego masa zmniejszyła się o 25 procent, czyli o 4,5 kilograma. Mniejsze koła i opony ważą nawet o 11,5 kilograma mniej niż w poprzednim modelu. To samo dotyczy hamulców: układ, który musi poradzić sobie ze spowolnieniem mniejszej masy, ma bardziej kompaktową konstrukcję i jest lżejszy o 10 kilogramów, a przy tym jeszcze skuteczniejszy.

Kuracja odchudzająca: istotna rola silników

Poprawa efektywności to również zasługa silników nowej generacji. Wyróżniają się one kompaktową i efektywną konstrukcją. Na przykład nowy, debiutujący w Astrze silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo waży znacznie mniej niż stosowane dotychczas porównywalne jednostki. Sam aluminiowy blok jest o 10 kilogramów lżejszy od żeliwnego bloku jego poprzednika. O tyle samo lżejsze są również ultranowoczesne kompaktowe skrzynie biegów najnowszej generacji.

Niższa masa podzespołów przekłada się na zauważalnie lepszą zwrotność pojazdu. Jazda nową Astrą sprawia jeszcze więcej frajdy przy jeszcze niższej emisji CO2. Astra z nowym silnikiem 1.0 Turbo i przekładnią Easytronic 3.0 jest jednym z najbardziej ekonomicznych i ekologicznych modeli benzynowych w swoim segmencie. Trzycylindrowa jednostka o mocy 77 kW/105 KM zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 na wzorowo niskim poziomie 96 g/km.

Źródło: Opel, Mototarget.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę