Olej do DSG w BMW M5

BMW
13.3.2020

Procedura wymiany oleju w skrzyni biegów DSG GS7D36BG 7/1 montowanej w BMW M5 w latach 2011–2017.

Skrzynia GS7D36BG to siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów firmy Getrag, montowana w samochodach marki BMW serii M. Jej pojemność wynosi 8,6 l, a wymianie podlega ok. 7 l oleju. W przedmiotowym samochodzie producent nie przewiduje wymiany oleju podczas normalnych interwałów obsługowych, a jedynie podczas konkretnych napraw skrzyni biegów. Praktyka serwisowa jednak szybko i jednoznacznie wykazała, że takie zalecenie w połączeniu z typem skrzyni oraz zasadą jej działania (sprzęgła mokre) powoduje częste jej uszkodzenia. Dlatego zaleca się okresową wymianę oleju w tej skrzyni biegów co 50 000 km. W omawianym samochodzie należy zwrócić dodatkowo uwagę na możliwość wymiany oleju w tylnym mechanizmie różnicowym (wymianie podlega ok. 1 l oleju).

Procedura wymiany oleju w skrzyni DSG GS7D36BG 7/1

1. Zlokalizować i odkręcić korek kontrolno-wlewowy znajdujący się z prawej strony skrzyni biegów w jej tylnej części (ilustracja 1).

2. W celu spuszczenia starego oleju zlokalizować i odkręcić korek spustowy umieszczony z przodu w prawej części misy olejowej (ilustracja 2).

3. Wymienić filtr ciśnieniowy zlokalizowany w lewej przedniej części skrzyni biegów. W tym celu zdemontować pierścień Segera i zdjąć dekiel filtra (ilustracja 3).

4. Wymienić filtr ssący. W tym celu zdemontować misę olejową (uwaga na sporą ilość oleju, który pozostaje w misie) oraz ssącą pompę strumieniową (ilustracja 4).

5. Przykręcić śruby filtra oleju, zwracając szczególną uwagę na dobór właściwego momentu: śruba 1 – 5 Nm, śruba 2 – 8 Nm (ilustracja 5).

6. Dokręcić śruby ssącej pompy strumieniowej momentem 6 Nm.

7. Wyczyścić magnes w misce olejowej.

8. Zamontować miskę z nową uszczelką momentem dokręcenia 10 Nm.

9. Wkręcić nowy korek spustowy oleju momentem 8 Nm (ilustracja 2).

10. Za pomocą pompki przez otwór kontrolno-wlewowy (ilustracja 1) napełnić przekładnię ok. 6 l oleju.

11. Wkręcić korek kontrolno-wlewowy.

12. Sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów. Na początku wykonywania tej procedury temperatura oleju w przekładni nie powinna być wyższa niż 32°C.

13. Za pomocą urządzenia diagnostycznego wykonać procedurę: „Kontrola poziomu oleju przekładniowego” i postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez oprogramowanie diagnostyczne. Podczas wykonywania tej procedury należy zwiększyć obroty silnika do około 2000 obr./min na czas około 1 minuty w celu zassania oleju przez skrzynię biegów, co pozwoli na jej dokładniejsze napełnienie.

14. Odkręcić korek kontrolno-wlewowy (ilustracja 1).

15. Przez otwór kontrolno-wlewowy uzupełnić stan oleju, aż zacznie wyciekać przez otwór kontrolny. Uwaga: podczas wykonywania tych czynności temperatura oleju nie może przekroczyć 40°C.

16. Poziom oleju jest prawidłowy, jeżeli w zakresie temperatur 32–40°C przez otwór kontrolno-wlewowy wypływa niewielka ilość oleju.

17. Wkręcić nowy korek kontrolno-wlewowy momentem 25 Nm.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę