Nowy Mercedes EQE SUV – Oszczędny napęd z inteligentnymi funkcjami

Nowy Mercedes EQE SUV – Wielowymiarowa inteligencja Mercedes-Benz Group Media

Dzięki modułowej koncepcji napędu EQE SUV będzie oferowany w szerokiej gamie wersji silnikowych – od 292 do 408 KM. W zależności od wyposażenia i konfiguracji, europejskie egzemplarze mogą legitymować się zasięgiem WLTP do 590 km. Akumulator litowo-jonowy w EQE SUV składa się z dziesięciu modułów. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania baterią, samodzielnie opracowane przez inżynierów Mercedes-EQ, umożliwia przeprowadzanie zdalnych aktualizacji (OTA), dzięki czemu zarządzanie energią pozostanie aktualne przez cały cykl życia samochodu. Dodatkowo zużycie prądu zmniejszają inteligentne funkcje klimatyzacji – z korzyścią dla komfortu podróżujących.

Wszystkie odmiany modelu EQE SUV są wyposażone w elektryczny układ napędowy (eATS) tylnej osi. Wersje z napędem na cztery koła 4MATIC dysponują również układem eATS przedniej osi. Funkcja Torque Shift w wariantach 4MATIC zapewnia inteligentny, nieprzerwanie zmienny rozdział momentu napędowego pomiędzy tylnym i przednim silnikiem elektrycznym. W rezultacie w każdym przypadku umożliwia wykorzystanie najbardziej efektywnego eATS. Modułowa koncepcja napędu zapewnia wysokie osiągi w połączeniu z dużym zasięgiem.

Aby jeszcze bardziej zwiększyć zasięg, silnik elektryczny przedniej osi można całkowicie odłączyć. Inteligentny system odłączania działa automatycznie w zależności od sytuacji na drodze i zapotrzebowania na moc. Przy niskich obciążeniach przełącza napęd w tryb 4x2, a silnik elektryczny i odpowiednia przekładnia przedniej osi przestają pracować. Efekt – wynikające z oporu straty zostają w dużej mierze wyeliminowane.

Źródło: Mercedes-Benz, YouTube

Chłodzenie: wyrafinowana koncepcja termiczna z myślą o wysokich obciążeniach

EQE SUV zapewnia niezmiennie wysokie osiągi i pozwala na wielokrotne przyspieszenia bez spadku mocy. To między innymi zasługa wyrafinowanej koncepcji termicznej z szeregiem specyficznych rozwiązań, takich jak tzw. lanca wodna w wale wirnika, która chłodzi go od wewnątrz, żebrowanie stojana, igiełkowa struktura na falowniku oraz chłodnica oleju przekładniowego. Ta ostatnia podnosi efektywność także podczas jazdy na zimno – wymiennik ciepła służy wtedy do podgrzewania oleju przekładniowego, a tym samym zmniejsza tarcie w przekładni.

Inteligentne odzyskiwanie energii – jazda jednym pedałem aż do zatrzymania

EQE SUV oferuje kilka wariantów odzyskiwania energii za pomocą rekuperacji. W ramach tego procesu wysokonapięciowy akumulator jest ładowany poprzez zamianę mechanicznego ruchu obrotowego na energię elektryczną, w trybie wybiegu lub podczas hamowania. Korzystając z manetek przy kierownicy, kierowca może ręcznie wybrać intensywność rekuperacji (trzy stopnie: D+, D, D-), a także uruchomić funkcję żeglowania. Do dyspozycji jest również tryb automatyczny. 

Mercedes_Benz_EQE_SUV Mercedes-Benz Group Media

Rekuperację zoptymalizowaną pod kątem aktualnej sytuacji umożliwia również asystent jazdy ECO Assist; rekuperacja jest tu stosowana na przykład w przypadku pojazdów wykrytych z przodu, aż do zatrzymania. Kierowca nie musi w tym celu naciskać pedału hamulca – jazda odbywa się z użyciem jednego pedału.

Kompleksowe zabiegi na rzecz poprawy komfortu akustycznego i eliminacji wibracji

Konstrukcja elektrycznego układu napędowego (eATS) kładzie nacisk także na komfort, zarówno w zakresie eliminacji niepożądanych dźwięków, jak i wibracji. Z tego względu magnesy są rozmieszczone wewnątrz wirników w zoptymalizowany sposób (tzw. laminacja). Przy okazji pozwala to ograniczyć wykorzystanie pierwiastków ziem rzadkich. Również kształt uzwojenia wpływa na zmniejszenie wibracji, zwłaszcza przy niskich prędkościach – cewki w stojanie są celowo ustawione pod kątem w stosunku do magnesów. 

Ponadto silniki dookoła osłania specjalna mata piankowa. Jednostki napędowe zostały podwójnie odseparowane od nadwozia za pomocą łożysk elastomerowych. Do wielu elementów nadwozia na etapie produkcji aplikowane są pianki akustyczne.

Elektryczna sprężarka klimatyzacji otrzymała osłonę tłumiącą; w wariantach z tylnym napędem wyposażono ją w miękkie mocowanie, a w odmianach 4MATIC jest ona przykręcona bezpośrednio do przedniego eATS. Do niskiego poziomu hałasu przyczynia się też strategia pracy sprężarki – niektóre zakresy obrotów, przy których podczas postoju lub w korku mogłyby być słyszalne niepokojące odgłosy, są pomijane lub „przeskakiwane”.

Nowy_Mercedes_EQE_SUV_oszczedny_naped_z_inteligentnymi_funkcjami Mercedes-Benz Group Media

Komponenty i możliwości ładowania

Akumulator modelu EQE SUV można ładować z publicznej sieci jednofazowym lub trójfazowym prądem przemiennym (AC), opcjonalną z mocą do 22 kW. Mercedes-Benz oferuje również usługę montażu stacji ładowania, obejmującą wstępne sprawdzenie warunków instalacji, szczegółowe doradztwo oraz sam montaż.

EQE SUV umożliwia też szybkie ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 170 kW. Dzięki inteligentnemu zarządzaniu temperaturą i ładowaniem, wysoka moc ładowania może być utrzymywana przez długi czas.

Użytkownik ma do wyboru programy ładowania: Standard, Dom i Praca. Każdy z nich pozwala ustawić parametry takie jak czas odjazdu, ustawienia wentylacji oraz maksymalny poziom naładowania. Programy ładowania Dom i Praca mogą być aktywowane na podstawie lokalizacji. Oznacza to, że włączają się one automatycznie, gdy samochód zostanie zaparkowany w punkcie ładowania o pozycji zapisanej w systemie. Użytkownik jest o tym informowany poprzez MBUX.

Inteligentna nawigacja dostosowana do potrzeb i wymagań samochodu elektrycznego

Jeśli użytkownik aktywował prowadzenie do celu w nawigacji, akumulator jest wstępnie podgrzewany lub chłodzony podczas jazdy, w zależności od potrzeb. W rezultacie jego temperatura w punkcie ładowania może mieścić się w zakresie optymalnym dla efektywnego uzupełniania energii.

Inteligentna nawigacja planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę na podstawie wielu czynników, z uwzględnieniem postojów na ładowanie. Jednocześnie jej algorytmy dynamicznie reagują na korki lub zmianę stylu jazdy kierowcy. Co więcej, nawigacja oblicza szacunkowe koszty ładowania podczas danego postoju. Użytkownik może też indywidualnie edytować zaplanowaną trasę (np. dodając preferowane stacje ładowania lub wykluczając te proponowane). Przy obliczaniu trasy pierwszeństwo mają te punkty ładowania, które zostały dodane ręcznie.

EQE_SUV_Mercedes_w_srodku Mercedes-Benz Group Media

Podczas gdy konwencjonalny kalkulator zasięgu bazuje na danych z przeszłości, inteligentna nawigacja EQE SUV-a spogląda w przyszłość – oblicza zapotrzebowanie na energię na trasie z uwzględnieniem:

  • Topografii drogi;
  • Przebiegu trasy;
  • Temperatury otoczenia;
  • Prędkości;
  • Wymagań dotyczących ogrzewania i chłodzenia.

Kolejnymi czynnikami są sytuacja komunikacyjna na drogach, a także dostępne stacje ładowania, ich moc oraz warunki płatności. Obliczenia odbywają się w chmurze i są łączone z danymi pokładowymi. Użytkownik nie zawsze musi decydować się na pełne naładowanie – nawigacja przekaże mu konkretne zalecenie co do wymaganego czasu ładowania. Przystanki na stacjach są planowane w sposób najkorzystniejszy dla ogólnego czasu podróży.

Źródło: Mercedes-Benz Group Media

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę