Northvolt opracował baterię sodowo–jonową o pojemności 160 Wh/kg

Northvolt opracował nową baterię sodowo–jonową Northvolt

Po dokonaiu przełomowego odkrycia technologicznego firma Northvolt wprowadza na rynek ogniwa sodowo-jonowe, które otwierają nowe możliwości dla ekonomicznych i zrównoważonych systemów magazynowania energii. Ta innowacyjna technologia nie tylko zapewnia wydajność, ale również wskazuje kierunek dla bardziej ekologicznych rozwiązań przechowywania energii, które mogą w rewolucyjny sposób wpływać na globalny rynek energetyczny. 

Firma Northvolt zaprezentowała najnowocześniejszą baterię sodowo-jonową, stworzoną z myślą o rozwoju opłacalnych i zrównoważonych systemów magazynowania energii na skalę światową. Ogniwo pomyślnie przeszło testy w kampusie badawczo-rozwojowym Northvolt Labs w Västerås w Szwecji, prezentując najlepszą w swojej klasie gęstość energii wynoszącą ponad 160 watogodzin na kilogram.

Ogniwo sodowo-jonowe Northvolt okazuje się być bardziej bezpieczne, ekonomicznie opłacalne i ekologicznie zrównoważone niż konwencjonalne ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) czy fosforanowo-żelazowe (LFP).

Co więcej, produkcja wykorzystuje powszechnie dostępne minerały, takie jak żelazo i sód. Nowe ogniwo opiera się na twardej anodzie węglowej i katodzie z bieli pruskiej i nie zawiera litu, niklu, kobaltu i grafitu.

Twardy_wegiel_Northvolt 
Twardy węgiel do produkcji anody, źródło: Northvolt 

Dzięki innowacyjnemu podejściu do projektowania i produkcji baterii firma Northvolt planuje jako pierwsza wprowadzić akumulatory na bazie bieli pruskiej na rynek komercyjny.

Świat ma duże nadzieje związane z technologią baterii sodowo-jonowej i jestem bardzo zadowolony, że opracowaliśmy technologię, która umożliwi jej powszechne zastosowanie, przyspieszając tym samym transformację energetyczną. To istotny kamień milowy dla oferty rynkowej Northvolt. Jednakże, technologia akumulatorów tego rodzaju ma znaczenie nie tylko z perspektywy naszej firmy. Jest kluczowa dla osiągnięcia globalnych celów zrównoważonego rozwoju, czyniąc elektryfikację jeszcze bardziej opłacalną, zrównoważoną i dostępną na całym świeciemówi Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Northvolt.

Technologia sodowo-jonowa, rozwinięta we współpracy z partnerem badawczym Altris, będzie stanowiła fundament dla nowej generacji rozwiązań magazynowania energii Northvolt.

Niski koszt produkcji oraz bezpieczeństwo w wysokich temperaturach sprawią, że technologia będzie atrakcyjna dla rynków na całym świecie, zwłaszcza w krajach takich jak Indie, Bliski Wschód i Afryka, gdzie zapotrzebowanie na takie rozwiązania jest coraz większe.

Biel pruska_Northvolt
Biel pruska do produkcji katody, źródło: Northvolt

Dodatkowo, ta technologia może być produkowana z materiałów pozyskiwanych lokalnie, co zapewnia unikalną drogę rozwoju nowych regionalnych zdolności produkcyjnych baterii, całkowicie niezależnych od tradycyjnych łańcuchów dostaw.

Pierwsza generacja ogniw sodowo-jonowych Northvolt została zaprojektowana przede wszystkim do magazynowania energii, a kolejne generacje pozwolą osiągnąć jeszcze wyższą gęstość energii. To umożliwia stworzenie opłacalnych rozwiązań w dziedzinie mobilności elektrycznej.

Stanowi to doskonałe uzupełnienie portfolio produktów Northvolt, które zawiera wysokiej jakości ogniwa litowo-jonowe, dostosowane do potrzeb klientów z branży motoryzacyjnej oraz technologie akumulatorów litowo-metalowych o dużej gęstości energii, rozwijane przez Cuberg – spółkę z siedzibą w San Leandro w USA, będącą częścią Northvolt. 

Nasza technologia sodowo-jonowa zapewnia wydajność potrzebną do magazynowania energii na dłuższe okresy niż alternatywne technologie akumulatorów, przy niższych kosztach, co otwiera nowe możliwości wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. Sam potencjał tej technologii będzie miał ogromny wpływ na globalną elektryfikacjępodsumowuje Peter Carlsson.

Źródło: Northvolt

Tagi artykułu

autoExpert 06 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę