Nissan wprowadza model z automatycznym trybem jazdy
Nissan wchodzi do segmentu autonomicznych pojazdów. Na razie, będąc precyzyjnym, co najwyżej półautonomicznych, gdyż system ProPilot może przejąć sterowanie układem kierowniczym, hamulcowym i przyspieszeniem wyłącznie podczas jazdy po autostradach.
System ProPilot jest pierwszym krokiem Nissana w kierunku w pełni autonomicznej jazdy. Na początku można z niego korzystać na autostradzie podczas jazdy bez zmiany pasa ruchu. Dzięki zaawansowanej technologii przetwarzania obrazu system ProPilot rozpoznaje i interpretuje sytuacje na drodze i manewry innych pojazdów. Precyzyjne sterowanie układem kierowniczym naśladuje naturalny styl jazdy. Technologia ProPilot jest przyjazna dla użytkownika, który za pomocą przycisku na kierownicy może w każdej chwili aktywować lub dezaktywować system. Częścią łatwego do opanowania i obsługi w czasie jazdy interfejsu jest specjalny wyświetlacz prezentujący stan działania systemu.
Sterowanie przyspieszaniem, hamowaniem i układem kierowniczym odbywa się na podstawie informacji uzyskiwanych z jednoobiektywowej kamery i zaawansowanego oprogramowania do przetwarzania obrazu. ProPilot szybko intepretuje trójwymiarowy obraz obejmujący zarówno pojazdy poprzedzające, jak i poziome oznakowanie na jezdni.
Po aktywacji ProPilot automatycznie kontroluje odległość od samochodu poprzedzającego, z uwzględnieniem prędkości zaprogramowanej przez kierowcę (zazwyczaj w przedziale od 30 do 100 km/h). System utrzymuje także samochód pośrodku pasa ruchu, odczytując oznakowanie poziome i dokonując korekty toru jazdy nawet na łukach drogi.
System ProPILOT automatycznie uruchamia hamulce, aż do całkowitego zatrzymania samochodu, gdy poprzedzający nas pojazd zatrzyma się. Po całkowitym zatrzymaniu nie ruszy z miejsca, nawet jeżeli kierowca zdejmie stopę z pedału hamulca. Kiedy można będzie wznowić jazdę, ProPilot aktywuje się, gdy kierowca znów go włączy lub lekko naciśnie pedał przyspieszenia.
Nissan prowadzi intensywne badania nad warunkami jazdy w różnych regionach w celu dostosowania charakterystyki działania systemu do specyfiki innych rynków, na których ma on być oferowany.
System ProPilot będzie wprowadzany także w innych pojazdach, w tym w modelu Qashqai sprzedawanym w Europie od 2017 roku. Planowane jest również wprowadzenie tej technologii w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Pojawienia się drugiej generacji systemu można oczekiwać w 2018 roku. ProPilot 2.0 ma umożliwić automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie. Kolejnym etapem będzie ProPilot 3.0, który od 2020 roku umożliwi autonomiczną jazdę w mieście i pokonywanie skrzyżowań.
Źródło: Informacja prasowa Nissan