Naprawiać czy wymieniać

Szyba samochodowa w przypadku uszkodzenia zazwyczaj nie nadaje się do dalszego użytku. Istnieją jednak przypadki, kiedy można ją naprawić w takim stopniu, aby nie doszło do pogorszenia widoczności ani jakości samej szyby.
W sytuacjach całkowitego uszkodzenia szyby przedniej przez jej wybicie oczywista jest jej wymiana na nową. Starą szybę należy wtedy wyjąć z uszczelki lub odciąć ją od nadwozia w przypadku, kiedy jest wklejana. Polega to na przecięciu warstwy kleju. Zazwyczaj używa się do tego specjalnych noży lub cienkich strun.
Po odseparowaniu szyby od nadwozia konieczne jest usunięcie starej warstwy kleju. W zależności od stanu karoserii czasem mogą być potrzebne również nieznaczne poprawki blacharskie, ponieważ w niektórych modelach samochodów powierzchnia przylgowa koroduje, powodując nieszczelności. Dalej operacja jest dość prosta. Na nową szybę nakłada się odpowiedni klej, który dzięki specjalnie ukształtowanej końcówce pistoletu układa się w formie stożka, ułatwiając przy tym dokładne przyleganie szyby do nadwozia. Dalej pozostaje tylko dokładne przyłożenie szyby do samochodu, dociśniecie jej i zabezpieczenie przed przemieszczaniem. Ze względu na to, że klejona szyba jest jednym z elementów usztywniających nadwozie, nie zaleca się jazdy samochodem bezpośrednio po jej wymianie. Samochód powinien pozostać w serwisie przez najbliższych kilka godzin, co pozwoli na dobre związanie kleju. Jeśli warunki te nie zostaną spełnione, istnieje niebezpieczeństwo nieprawidłowego sklejenia szyby z nadwoziem. Wynika to z faktu, że szyba wklejona fabrycznie usztywnia nadwozie i jest obciążana siłami wynikającymi z ruchu pojazdu. W przypadku gdy klej nie będzie dostatecznie związany, między szybą a nadwoziem mogą nastąpić niewielkie przemieszczenia, co może doprowadzić do rozszczelnienia się połączenia albo do nieprawidłowej pozycji szyby (przesunięcia).
Naprawa odprysków
Do uszkodzeń niedyskwalifikujących szyby czołowe są niewielkie odpryski powstające po uderzeniu kamieniem. Przyjmuje się, że do naprawy nadaje się odprysk, którego wielkość wraz z pęknięciem nie przekracza średnicy pięciozłotowej monety. Ważna jest też lokalizacja uszkodzenia. Nie powinno się ono znajdować się zbyt blisko krawędzi szyby, ponieważ uniemożliwi to użycie narzędzi koniecznych do naprawy. Jeśli jednak pęknięcie spełnia warunki kwalifikujące je do naprawy, to pierwszym krokiem jest jego oczyszczenie. W tym celu szlifowany jest otwór, dzięki któremu możliwe będzie oczyszczenie naprawianego miejsca. Największym problemem podczas naprawy jest wilgoć, która dostaje się między warstwy szyby i folii zbrojącej. Powoduje to przebarwienie oraz zmienia właściwości kleju wiążącego poszczególne warstwy.
Po oszlifowaniu naprawianego miejsca konieczne jest użycie pompy próżniowej, która odessie powietrze z pomiędzy warstw szyby oraz spowoduje odparowanie ewentualnej wody. Po tej operacji w naprawiane miejsce wstrzykiwana jest żywica, która wypełnia pęknięcie. Następnie musi zostać ona utwardzona za pomocą promieni ultrafioletowych (UV). Proces ten trwa kilka minut. Ostatnim krokiem jest wyrównanie ewentualnych wypływek żywicy z naprawianego miejsca i oczyszczenie szyby. Po takiej naprawie szyba praktycznie nie różni się pod względem swoich właściwości od szyby sprzed uszkodzenia. W przypadku odprysku najważniejsze jest, aby kierowca odpowiednio wcześnie zauważył ten fakt i zareagował. Przy odprysku lub pęknięciu konieczne jest jak najszybsze uszczelnienie uszkodzonego miejsca, aby zabezpieczyć przed ewentualną możliwością dostania się w nie powietrza i wilgoci. W tym celu można użyć nawet prostej metody polegającej na zaklejeniu uszkodzonego miejsce taśmą klejącą. Im dłużej pęknięcie będzie narażone na warunki atmosferyczne, tym trudniej będzie później osiągnąć całkowitą przejrzystość naprawianego miejsca.
Szyby klejone i hartowane
W przypadku czołowych szyb samochodowych możliwa jest praktycznie tylko naprawa, ponieważ te są klejone. Szyby boczne i tylna natomiast są hartowane, jednowarstwowe i w przypadku uszkodzenia pękają, rozsypując się na drobne odłamki. Szyby czołowe nie są hartowane, lecz klejone, co oznacza, że składają się z 2 warstw szkła przedzielonych folią. W przypadku tych szyb pęknięcie spowodowane uderzeniem kamienia powstaje tylko w jednej – zewnętrznej warstwie szyby. Warstwa wewnętrzna pozostaje nienaruszona. Problematyczna może być też naprawa przedniej szyby wyposażonej w system ogrzewania czy wprasowaną antenę. Systemy te umieszczone są między warstwami szkła, co może utrudnić dokładne oczyszczenie miejsca uszkodzenia.
Maciej Blum
Redaktor naczelny miesięcznika „autoEXPERT”
Czy warto naprawiać szyby samochodowe? Czekamy na Wasze opinie pod adresem e-mail [email zakodowany] lub wyraź swoją opinię na forum. Żeby dodać komentarz trzeba się najpierw zalogować.




