Na łożyska, sworznie i tuleje

Mateo

Podstawową zasadą, której trzeba przestrzegać przy wymianie łożysk, tulei i sworzni jest znalezienie dobrego stabilnego podparcia oraz przyłożenie siły pchającej lub ciągnącej prostopadle i w osi wymienianego elementu.

Jednym z podstawowych parametrów określających dane narzędzie jest rodzaj użytego do jego wykonania materiału. W opisanych w tym artykule narzędziach adaptery, które podczas wciskania stykają się bezpośrednio z łożyskiem, są wykonane ze stali nieutwardzonej. Wynika to z faktu, że stosuje się zasadę, w której łożysko jest chronione przed niestarannym montażem.

W przypadku zastosowania adapterów utwardzonych mogłoby zaistnieć uszkodzenie łożyska, które kosztuje czasami kilkaset złotych. Wymieniając np. łożysko przedniego koła, można wymontować zwrotnicę z samochodu i wykonać wymianę na prasie. Podobnie ma się sprawa z wymianą tulei w wahaczu lub belce. Ale po co? Można tę operację wykonać bezpośrednio na samochodzie. Zyskujemy w ten sposób na czasie, gdyż unikamy wymontowania całej zwrotnicy lub wahacza, ponadto nie jesteśmy w wielu przypadkach zmuszeni do wykonania geometrii podwozia.

Jak powstają przyrządy specjalne?

W przypadku firmy Mateo o podjęciu takiej produkcji, jak to często bywa, zadecydował przypadek. Firma spotkała się z koniecznością wymiany sworznia kulistego w wahaczu, ale pojawił się problem z jego wymontowaniem. Wtedy powstał pomysł dorobienia ściągacza, aby tę wymianę wykonać w jak najprostszy sposób. W ciągu kilku dni skonstruowano ściągacz hydrauliczny do wymiany sworzni. Został zaprojektowany w taki sposób, aby można było instalować w nim odpowiednie adaptery, które są niezbędne do przeprowadzenia wymiany różnych sworzni. Kolejnym krokiem było zbudowanie ściągacza do wymiany łożysk dwurzędowych i tulei metalowo-gumowych. Następnie przyszedł czas na samochody ciężarowe i maszyny budowlane, a oferta firmy stale się powiększa.

Obecnie coraz powszechniejsze są łożyska zespolone z piastą i tutaj bez odpowiednich narzędzi jesteśmy skazani na nieprofesjonalną wymianę. Należy pamiętać, że wciskając łożysko, siłę wciskającą należy przyłożyć do jego zewnętrznej bieżni. W innym przypadku siła będzie przenoszona przez kulki łożyska, co w konsekwencji znacznie skróci jego żywotność. Łożysko zespolone bardzo często posiada koronkowe zabezpieczenie, które powinno być zamontowane we właściwy sposób, co gwarantują tylko odpowiednio dobrane narzędzia.

Bywa, co prawda coraz rzadziej, że wymiana łożyska jest wykonywana przy pomocy młotka. Ruch ręki mechanika zawsze przebiega po promieniu, ponadto uderzenia trafiają w różne punkty poza osią łożyska, co powoduje kołyskowe ruchy podczas wbijania. W ten sposób możemy zdeformować gniazdo osadzenia łożyska. Ściągacze hydrauliczne mają tę zaletę, że są małogabarytowe, ale posiadają zdolność wygenerowania bardzo dużych sił. Ponadto gdybyśmy chcieli wymontować belki tylnych zawieszeń samochodów osobowych i wykonać wymianę tulei na prasie, to gabaryty belki niejednokrotnie nie pozwolą na dokonanie takiej wymiany. Ściągacz umożliwia nam to bezpośrednio na samochodzie. W ten sposób oszczędzamy czas i pieniądze.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę