Motoryzacja w erze kodu – raport IBM o przyszłości branży

Kod zamiast mechaniki – tak zmieni się motoryzacja do 2035 Designed by Freepik

Według badania IBM Institute for Business Value (IBV), do 2035 roku aż 74% samochodów będzie definiowanych przez oprogramowanie i sztuczną inteligencję. Producenci niemal potroją swoje budżety R&D na rozwój pojazdów SDV (Software-Defined Vehicles). Raport „Automotive 2035”powstał we współpracy IBM z Alliance for Automotive Innovation, Amazon Web Services oraz Red Hat.

Cyfrowe usługi fundamentem przychodów

Najważniejszą zmianą w modelu biznesowym będzie znaczący wzrost przychodów z cyfrowych usług. W 2035 roku już 51% dochodów branży motoryzacyjnej ma pochodzić z usług oprogramowania (autonomiczna jazda, subskrypcje funkcji, premium connectivity). To gwałtowna zmiana w porównaniu do 15% udziału obecnie.

Przejście od tradycyjnego modelu sprzedaży do recurring revenue stwarza jednak wyzwania. 79% przedstawicieli branży wskazuje na trudności z rozdzieleniem warstw sprzętowych i programistycznych, a 74% przyznaje, że kultura organizacyjna oparta na mechanice utrudnia transformację.

Scentralizowana architektura pojazdów

Transformacja na pojazdy SDV wymaga fundamentalnej zmiany w architekturze. Zamiast dziesiątek elektronicznych jednostek sterujących (ECU), branża przechodzi na model scentralizowanych jednostek HPC (High-Performance Computing). Ma to uprościć zarządzanie oprogramowaniem, usprawnić aktualizacje OTA i zwiększyć elastyczność wprowadzania nowych funkcji.

68% producentów przewiduje, że do 2035 roku dostępnych będzie tylko kilka standardowych platform SDV, wskazując na potrzebę współpracy. 95% badanych zgadza się, że open-source odegra kluczową funkcję w standaryzacji systemów SDV.

Wyzwania kadrowe i kompetencyjne

Mimo entuzjazmu dla SDV, branża zmaga się z wyzwaniami kadrowymi. 74% liderów przyznaje, że zmiana kulturowa z mechanicznej na cyfrową jest trudna, a 69% wskazuje na braki kompetencyjne w zakresie inżynierii oprogramowania. Szacuje się, że dopiero w 2034 roku firmy osiągną poziom umiejętności wystarczający do realizacji celów SDV.

Aby przyspieszyć transformację, producenci zwiększają wykorzystanie AI i automatyzacji. 57% widzi potencjał generatywnej AI w testowaniu i walidacji, a 52% w automatycznym generowaniu kodu, co ma zwiększyć wydajność o 40% w ciągu najbliższych trzech lat.

Nowy model własności

Oprócz SDV, raport przewiduje, że w 2035 roku tylko 37% nowych pojazdów będzie stanowić własność prywatną – reszta trafi do subskrypcji, flot korporacyjnych lub będzie własnością współdzieloną. 81% menedżerów uważa, że sieć ładowania EV stanie się kluczową infrastrukturą transportową.

Do 2035 roku kluczowymi wyróżnikami marek będą bezpieczeństwo, prywatność danych i innowacyjne doświadczenia cyfrowe, nie tylko design i mechanika. 75% liderów sektora przyznaje, że doświadczenie z korzystania z oprogramowania będzie kluczowym elementem wartości marki.

Transformacja motoryzacji w kierunku pojazdów definiowanych przez oprogramowanie to nie kwestia wyboru, lecz konieczność. Nasze badanie pokazuje, że aby sprostać tej zmianie, producenci muszą zainwestować w otwarte standardy i interoperacyjność, uprościć architekturę pojazdów i przejść na model biznesowy oparty na usługach cyfrowych. Jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje brak kompetencji, co przyznaje 6 na 10 liderów branży motoryzacyjnej. To oznacza, że przyszłość branży zależy nie tylko od innowacji – kodu, oprogramowania czy sztucznej inteligencji – ale przede wszystkim od ludzi, którzy będą je wdrażać – mówi Piotr Łaszczewski, Partner Ecosystem Leader w IBM.

Badanie IBM IBV objęło 1 230 członków wysokiej kadry kierowniczej z branży motoryzacyjnej w dziewięciu krajach. 40% respondentów stanowili przedstawiciele producentów pojazdów, 40% dostawcy części i technologii, a 20% reprezentowało podmioty działające na rzecz rozwoju ekosystemu mobilności.

Pełna wersja raportu „Automotive 2035” dostępna jest na stronie internetowej IBM.

Źródło: IBM

autoExpert 04 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę