Marka Textar wraca na Rajd Dakar z Kamena Rally Team
TextarMarka Textar, oferująca najwyższej jakości części do układów hamulcowych, została partnerem przygotowującego się do startu w Rajdzie Dakar Classic 2026 zespołu Kamena Rally Team. Polska załoga pojedzie w imprezie w Arabii Saudyjskiej ciężarówką DAF 3300 „The Bull”, a w rajdówce zostaną zamontowane okładziny hamulcowe Textar.
Kamena Rally Team w powiększonym składzie: Tomasz Białkowski (kierowca), Dariusz Baśkiewicz (pilot) oraz Adam Grodzki (mechanik) przygotowuje się do udziału w jednym z najbardziej wymagających rajdów świata. Ekipa dotychczas z powodzeniem rywalizowała w zawodach cross-country mniejszymi pojazdami, jednak tym razem zmierzy się z wyzwaniem w unikatowej ciężarówce DAF 3300, której historia sięga lat 80.
Nazywany od charakterystycznej, ściętej sylwetki „bykiem” pojazd wyróżnia się innowacyjną konstrukcją. „The Bull” jest napędzany dwoma silnikami, po jednym dla przedniej i tylnej osi. Układ napędowy składa się również z dwóch automatycznych skrzyń biegów, dwóch wałów oraz dwóch mostów napędowych.
Obie skrzynie biegów pracują w zsynchronizowany sposób. Pojazd w oryginalnej wersji miał łączną moc 750KM, co pozwalało rozpędzać ważącą 11 ton ciężarówkę do prędkości 200 km/h. Obecnie jest ona ograniczona do 140 km/h.
źródło: TextarTextar na pokładzie
Najbliższa edycja Dakaru odbędzie się w styczniu 2026 r. na terenie Arabii Saudyjskiej. Uczestnicy zawodów w kategorii pojazdów historycznych będą mieli do pokonania trasę liczącą 4500 km, prowadzącą przez pustynię i wydmy. Pokonanie tego dystansu wymaga żelaznej kondycji i dotyczy to zarówno załogi, jak i maszyny. W rajdówce DAF stosowane będą okładziny hamulcowe Textar.
– Każdego najczęściej interesuje, ile ta ciężarówka ma koni, w ile przyspiesza do setki. Ale nikt nie pyta, jak skutecznie ona hamuje? A to właśnie hamulce decydują o bezpieczeństwie. Na trasie masz ułamek sekundy, żeby podjąć decyzję: gaz czy hamulec. Testowaliśmy okładziny Textar i sprawdziły się świetnie, dlatego to one będą dbały o nasze bezpieczeństwo podczas Dakaru – mówi Tomasz Białkowski, kierowca Kamena Rally Team.
– Współpraca z marką Textar to dla nas ogromne wsparcie. Nie tylko finansowe, ale przede wszystkim techniczne, bo jedziemy z oryginalnymi częściami wyselekcjonowanymi specjalnie na Dakar. Wiemy, że możemy im zaufać – dodaje Dariusz Baśkiewicz, pilot zespołu.
Ciężarówka, którą zobaczymy na trasie Dakaru 2026, od samego początku miała montowane części Textar, również podczas swojego debiutu w tej imprezie w 1985 r.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– To dla nas powrót do korzeni i wyjątkowa okazja, aby ponownie towarzyszyć tej legendzie na Dakarze – podkreśla Kamila Tarmas-Bilmin, Regional Marketing Coordinator PL, CZ, SK, Adria Region, Baltic w firmie TMD Friction, do której należy marka Textar.
Już 70% europejskich pojazdów użytkowych jest fabrycznie wyposażonych w okładziny hamulcowe tej marki. Textar oferuje klocki hamulcowe i okładziny hamulca bębnowego do 100% europejskich pojazdów użytkowych oraz dysponuje jednym z najbogatszych asortymentów tarcz hamulcowych na niezależny rynek części zamiennych.
– Co ciekawe, w przypadku samochodów osobowych, do aut rajdowych czy wyczynowych, stosuje się specjalne klocki oraz tarcze hamulcowe. Jeśli chodzi o ciężarówki, to nie ma czegoś takiego jak klocki hamulcowe do ciężarówek rajdowych lub wyścigowych. W przypadku dakarowego DAF-a Kamena Rally Team są to części, które można zamontować w cywilnej ciężarówce, która jeździ po drogach. Jak więc widać nasze produkty sprawdzają się nawet w tak ekstremalnych warunkach jak Rajd Dakar – zauważa Kamila Tarmas-Bilmin.
Aktualne informacje na temat współpracy Textar z Kamena Rally Team oraz najbliższej edycji Rajdu Dakar będą pojawiały się na stronie Textar Polska i na portalu Facebook.
Źródło: Textar










