Marka Textar wraca na Rajd Dakar z Kamena Rally Team

Marka Textar wraca na Rajd Dakar z Kamena Rally Team Textar

Marka Textar, oferująca najwyższej jakości części do układów hamulcowych, została partnerem przygotowującego się do startu w Rajdzie Dakar Classic 2026 zespołu Kamena Rally Team. Polska załoga pojedzie w imprezie w Arabii Saudyjskiej ciężarówką DAF 3300 „The Bull”, a w rajdówce zostaną zamontowane okładziny hamulcowe Textar.

Kamena Rally Team w powiększonym składzie: Tomasz Białkowski (kierowca), Dariusz Baśkiewicz (pilot) oraz Adam Grodzki (mechanik) przygotowuje się do udziału w jednym z najbardziej wymagających rajdów świata. Ekipa dotychczas z powodzeniem rywalizowała w zawodach cross-country mniejszymi pojazdami, jednak tym razem zmierzy się z wyzwaniem w unikatowej ciężarówce DAF 3300, której historia sięga lat 80.

Powiązane firmy

TMD Friction

Nazywany od charakterystycznej, ściętej sylwetki „bykiem” pojazd wyróżnia się innowacyjną konstrukcją. „The Bull” jest napędzany dwoma silnikami, po jednym dla przedniej i tylnej osi. Układ napędowy składa się również z dwóch automatycznych skrzyń biegów, dwóch wałów oraz dwóch mostów napędowych.

Obie skrzynie biegów pracują w zsynchronizowany sposób. Pojazd w oryginalnej wersji miał łączną moc 750KM, co pozwalało rozpędzać ważącą 11 ton ciężarówkę do prędkości 200 km/h. Obecnie jest ona ograniczona do 140 km/h.

Textar team źródło: Textar

Textar na pokładzie

Najbliższa edycja Dakaru odbędzie się w styczniu 2026 r. na terenie Arabii Saudyjskiej. Uczestnicy zawodów w kategorii pojazdów historycznych będą mieli do pokonania trasę liczącą 4500 km, prowadzącą przez pustynię i wydmy. Pokonanie tego dystansu wymaga żelaznej kondycji i dotyczy to zarówno załogi, jak i maszyny. W rajdówce DAF stosowane będą okładziny hamulcowe Textar.

– Każdego najczęściej interesuje, ile ta ciężarówka ma koni, w ile przyspiesza do setki. Ale nikt nie pyta, jak skutecznie ona hamuje? A to właśnie hamulce decydują o bezpieczeństwie. Na trasie masz ułamek sekundy, żeby podjąć decyzję: gaz czy hamulec. Testowaliśmy okładziny Textar i sprawdziły się świetnie, dlatego to one będą dbały o nasze bezpieczeństwo podczas Dakaru – mówi Tomasz Białkowski, kierowca Kamena Rally Team.

Współpraca z marką Textar to dla nas ogromne wsparcie. Nie tylko finansowe, ale przede wszystkim techniczne, bo jedziemy z oryginalnymi częściami wyselekcjonowanymi specjalnie na Dakar. Wiemy, że możemy im zaufać – dodaje Dariusz Baśkiewicz, pilot zespołu.

Ciężarówka, którą zobaczymy na trasie Dakaru 2026, od samego początku miała montowane części Textar, również podczas swojego debiutu w tej imprezie w 1985 r.

To dla nas powrót do korzeni i wyjątkowa okazja, aby ponownie towarzyszyć tej legendzie na Dakarze – podkreśla Kamila Tarmas-Bilmin, Regional Marketing Coordinator PL, CZ, SK, Adria Region, Baltic w firmie TMD Friction, do której należy marka Textar.

Już 70% europejskich pojazdów użytkowych jest fabrycznie wyposażonych w okładziny hamulcowe tej marki. Textar oferuje klocki hamulcowe i okładziny hamulca bębnowego do 100% europejskich pojazdów użytkowych oraz dysponuje jednym z najbogatszych asortymentów tarcz hamulcowych na niezależny rynek części zamiennych. 

– Co ciekawe, w przypadku samochodów osobowych, do aut rajdowych czy wyczynowych, stosuje się specjalne klocki oraz tarcze hamulcowe. Jeśli chodzi o ciężarówki, to nie ma czegoś takiego jak klocki hamulcowe do ciężarówek rajdowych lub wyścigowych. W przypadku dakarowego DAF-a Kamena Rally Team są to części, które można zamontować w cywilnej ciężarówce, która jeździ po drogach. Jak więc widać nasze produkty sprawdzają się nawet w tak ekstremalnych warunkach jak Rajd Dakar – zauważa Kamila Tarmas-Bilmin.

Aktualne informacje na temat współpracy Textar z Kamena Rally Team oraz najbliższej edycji Rajdu Dakar będą pojawiały się na stronie Textar Polska i na portalu Facebook.

Źródło: Textar

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę