Mała rzecz, a cieszy, czyli jak przyciągnąć klienta

Reich
Maciej Blum
8.4.2016

Mówi się, że małe prezenty podtrzymują przyjaźń. W warsztacie samochodowym nie jest inaczej, jednak należy dobrze się zastanowić jakim prezentem uradujemy klienta, a jakim nie.

Ucieszyć kogoś niewielkim prezentem nie zawsze jest łatwo. Jest to szczególnie trudne w czasach, gdy praktycznie wszyscy mają wszystko i ciężko jest daną osobę czymś zaskoczyć.
Lata temu w Polsce oraz w innych krajach Europy określono, jaką wartość może mieć prezent dany klientowi, aby warsztat nie miał z tytułu podarunku żadnych kłopotów, oraz aby klient nie był zobowiązany do wpisywania wartości otrzymanego prezentu do zeznania podatkowego. Warto upewnić się jakie „gratisy” można dawać, a jakich się nie powinno, ponieważ mogą one stanowić przychód podlegający opodatkowaniu.

Według ustawy o podatku dochodowym nie tylko świadczenia pieniężne są przychodem. Zgodnie z artykułem 11 ust. 1. za przychód uznaje się otrzymane lub pozostawione w dyspozycji podatnika świadczenia otrzymane w naturze lub inne świadczenia nieodpłatne. (Podobny zapis znajduje się w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych – Art. 12 ust. 1. pkt. 2.).

Mimo konieczności podatkowej istnieją sytuacje, kiedy możliwe jest uniknięcie opodatkowania. Mowa tutaj o prezentach o tak zwanej małej wartości, wręczanych osobom fizycznym niepozostającym w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym z obdarowującym.

Co nie podlega opodatkowaniu?

Według przepisów prezent nie może być droższy, niż 200 zł, a w przypadku płatnika podatku VAT – cena prezentu nie może przekraczać 100 zł. Pierwsza – większa wartość obowiązuje płatników na podatku dochodowym. Warunkiem zwalniającym osobę, która otrzymała prezent z zapłacenia podatku dochodowego jest charakter tego prezentu. Musi on mieć na celu reklamę lub reprezentację firmy obdarowującej, co oznacza, że nie może być odsprzedawany, ani nie może mieć charakteru wystawnego. Sporne jest jednak to, jak interpretowane może być pojęcie „reklamy” i „reprezentacji” na upominku. Żadne przepisy w jasny sposób tego nie definiują, więc dla pewności wiele firm umieszcza na prezencie swój logotyp w celu jasnej możliwości zakwalifikowania prezentu do materiału reklamującego firmę.

W tym momencie warto zwrócić uwagę na brak możliwości obdarowania pracownika prezentem bez konsekwencji skarbowych. W takim przypadku każdy prezent musi być wzięty pod uwagę podczas konieczności naliczenia podatku. Jedyną sytuacją, kiedy upominek dla pracownika nie ulega opodatkowaniu, jest sfinansowanie go z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS).

Cały tekst można znaleźć w najnowszym wydaniu magazynu autoEXPERT (nr 4/2016).

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę