Maj 2025: Rynek samochodów używanych w Polsce

Analitycy grupy AURES Holdings, operatora sieci sprzedaży samochodów używanych i niemal nowych AAA AUTO, prezentują najnowsze dane obrazujące sytuację na całym polskim rynku wtórnym. Raport Barometr AAA AUTO przedstawia statystyki rzeczywistych transakcji sprzedaży, które miały miejsce w danym miesiącu kalendarzowym, a nie jedynie liczbę pojazdów oferowanych w ogłoszeniach. W maju br. na rynku wtórnym sprzedano 120 243 samochody, a ich średnia cena wyniosła 46 196 zł. Miesiąc wcześniej liczba transakcji była wyższa i wyniosła 144 470 aut, przy średniej cenie 44 769 zł.
Na bieżąco szczegółowo monitorujemy rynek wtórny w Polsce, wykorzystując zaawansowane narzędzia analityczne i technologie oparte na sztucznej inteligencji. Dzięki temu możemy precyzyjnie śledzić realne transakcje i eliminować dane zakłócające obraz rynku, jak choćby nieaktualne czy duplikowane ogłoszenia. Wraz z malejącą liczbą transakcji w maju wzrosła średnia cena samochodów używanych, co wynika z mniejszej podaży w ogóle oraz większego napływu młodych samochodów do obrotu. Daje to nadzieję na pozytywne zmiany na rynku w kontekście odmłodzenia floty samochodów na polskich drogach. Już teraz mediana wieku używanych aut oferowanych na rynku wtórnym spadła do 11 lat oraz zmniejszył się ich przebieg – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Średni przebieg sprzedanego auta w maju br. wynosił 165 482 km, a średni wiek 11 lat (rok produkcji 2014). Z kolei, czas oczekiwania na kupca wynosił przeciętnie 41 dni. W kwietniu br. parametry te były bardzo zbliżone – średni przebieg wynosił 165 376 km, a samochody czekały na nabywcę średnio 37 dni. Dla porównania, czas oczekiwania na sprzedaż auta w maju był o dwa dni krótszy niż w marcu.
W maju 2025 r. najwięcej sprzedano samochodów używanych w województwie mazowieckim – 20 708 aut, a najmniej w województwie opolskim – 1 635. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (średnia cena 56 892 zł), a najtańsze w województwie warmińsko-mazurskim (36 589 zł).
Liczba sprzedanych samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz ze średnią cen, przebiegu i wieku, w maju 2025 r:
Województwo
| Liczba | Średnia cen | Średnia | Średni rok | |
Mazowieckie | 20 708 | 56 892 | 157 343 | 2015 | |
Wielkopolskie | 15 258 | 44 277 | 155 862 | 2015 | |
Śląskie | 14 214 | 46 330 | 155 141 | 2015 | |
Małopolskie | 10 095 | 49 781 | 157 933 | 2014 | |
Dolnośląskie | 9 200 | 40 985 | 174 495 | 2013 | |
Łódzkie | 7 507 | 42 771 | 170 268 | 2014 | |
Pomorskie | 7 388 | 49 563 | 170 815 | 2014 | |
Kujawsko-Pomorskie | 6 738 | 40 769 | 175 102 | 2013 | |
Lubelskie | 4 636 | 37 558 | 189 771 | 2013 | |
Zachodniopomorskie | 4 285 | 43 545 | 178 138 | 2013 | |
Podkarpackie | 4 283 | 43 191 | 165 874 | 2014 | |
Świętokrzyskie | 4 116 | 39 230 | 181 000 | 2013 | |
Lubuskie | 3 384 | 38 555 | 183 174 | 2013 | |
Warmińsko-Mazurskie | 3 289 | 36 589 | 172 815 | 2012 | |
Podlaskie | 2 868 | 44 582 | 170 140 | 2014 | |
Opolskie | 1 635 | 45 270 | 162 500 | 2014 |
W maju najczęściej sprzedawały się samochody z silnikami benzynowymi – 56 867 aut, przed autami z silnikami diesla – 49 985. W następnej kolejności znalazły się samochody napędzane LPG (7 376), hybrydowe (4 478), elektryczne (1 222), CNG (16), wodorowe (5), E85 (1).
– Ponownie widoczna jest utrzymująca się tendencja rosnącego zainteresowania samochodami z silnikiem benzynowym, które to już wyraźnie wyprzedziły diesle pod względem swojego udziału w sprzedaży na rynku wtórnym. Choć różnice miesiąc do miesiąca mogą wydawać się niewielkie, udział aut benzynowych w ogólnej liczbie transakcji w maju wyniósł 47,3%, a w kwietniu – 47,7%. Dla porównania, diesle zarówno w maju jak i kwietniu odpowiadały za 41,6% transakcji. Wzrost, choć niewielki, notują samochody elektryczne, które coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na rynku wtórnym jako alternatywne źródło napędu. W maju auta elektryczne stanowiły 1,0% wszystkich transakcji, w kwietniu – 0,9% – wyjaśnia Karolina Topolová.
W maju najszybciej sprzedawały się samochody z instalacją LPG – średni czas oczekiwania na nabywcę wyniósł zaledwie 29 dni. Sprzedaż aut benzynowych trwała średnio 40 dni, a diesli – 41 dni. Dłużej na nowego właściciela czekały samochody hybrydowe (54 dni), natomiast najwięcej czasu – aż 68 dni – zajmowała sprzedaż pojazdów elektrycznych. Pod względem cen, najwyższe średnie wartości osiągały hybrydy – 110 304 zł, a tuż za nimi uplasowały się auta elektryczne (100 292 zł). Samochody benzynowe sprzedawano średnio za 46 562 zł, diesle za 42 847 zł, a najtańsze były pojazdy z instalacją LPG, których przeciętna cena wyniosła 16 669 zł.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wśród najczęściej kupowanych modeli na rynku wtórnym w maju 2025 r. znalazły się: Opel Astra (2,8%), Volkswagen Golf (2,2%) oraz Audi A4 (2,1%). Stale rośnie także udział samochodów z automatyczną skrzynią biegów – w maju stanowiły one już 33,7% wszystkich transakcji na rynku wtórnym. Choć manualne przekładnie nadal dominują odpowiadając za 66,3% transakcji, ich przewaga systematycznie maleje.
10 modeli aut używanych najczęściej sprzedawanych na rynku wtórnym w Polsce w maju 2025 r.:
Model | Liczba sprzedanych aut | Średnia cen (zł) | Średnia przebiegu (km) | Średni rok produkcji | |
1. | Opel Astra | 3 383 | 20 378 | 188 508 | 2012 |
2. | VW Golf | 2 640 | 26 241 | 193 900 | 2011 |
3. | Audi A4 | 2 561 | 29 766 | 233 159 | 2010 |
4. | BMW 3 | 2 380 | 36 427 | 214 413 | 2010 |
5. | VW Passat | 2 258 | 31 777 | 226 120 | 2013 |
6. | Ford Focus | 2 079 | 23 029 | 185 563 | 2013 |
7. | Skoda Octavia | 2 042 | 39 973 | 195 384 | 2015 |
8. | BMW 5 | 1 714 | 56 467 | 222 030 | 2012 |
9. | Audi A6 | 1 587 | 53 151 | 222 536 | 2012 |
10. | Audi A3 | 1 512 | 28 011 | 204 554 | 2011 |
Źródło: AAA AUTO