Maj 2025: Rynek samochodów używanych w Polsce

Rynek aut używanych: spadek sprzedaży o 17% w maju 2025 AAA AUTO

Analitycy grupy AURES Holdings, operatora sieci sprzedaży samochodów używanych i niemal nowych AAA AUTO, prezentują najnowsze dane obrazujące sytuację na całym polskim rynku wtórnym. Raport Barometr AAA AUTO przedstawia statystyki rzeczywistych transakcji sprzedaży, które miały miejsce w danym miesiącu kalendarzowym, a nie jedynie liczbę pojazdów oferowanych w ogłoszeniach. W maju br. na rynku wtórnym sprzedano 120 243 samochody, a ich średnia cena wyniosła 46 196 zł. Miesiąc wcześniej liczba transakcji była wyższa i wyniosła 144 470 aut, przy średniej cenie 44 769 zł. 

Na bieżąco szczegółowo monitorujemy rynek wtórny w Polsce, wykorzystując zaawansowane narzędzia analityczne i technologie oparte na sztucznej inteligencji. Dzięki temu możemy precyzyjnie śledzić realne transakcje i eliminować dane zakłócające obraz rynku, jak choćby nieaktualne czy duplikowane ogłoszenia. Wraz z malejącą liczbą transakcji w maju wzrosła średnia cena samochodów używanych, co wynika z mniejszej podaży w ogóle oraz większego napływu młodych samochodów do obrotu. Daje to nadzieję na pozytywne zmiany na rynku w kontekście odmłodzenia floty samochodów na polskich drogach. Już teraz mediana wieku używanych aut oferowanych na rynku wtórnym spadła do 11 lat oraz zmniejszył się ich przebieg – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Średni przebieg sprzedanego auta w maju br. wynosił 165 482 km, a średni wiek 11 lat (rok produkcji 2014). Z kolei, czas oczekiwania na kupca wynosił przeciętnie 41 dni. W kwietniu br. parametry te były bardzo zbliżone – średni przebieg wynosił 165 376 km, a samochody czekały na nabywcę średnio 37 dni. Dla porównania, czas oczekiwania na sprzedaż auta w maju był o dwa dni krótszy niż w marcu. 

W maju 2025 r. najwięcej sprzedano samochodów używanych w województwie mazowieckim – 20 708 aut, a najmniej w województwie opolskim – 1 635. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (średnia cena 56 892 zł), a najtańsze w województwie warmińsko-mazurskim (36 589 zł).

Liczba sprzedanych samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz ze średnią cen, przebiegu i wieku, w maju 2025 r: 

Województwo

 

Liczba
sprzedanych
aut

Średnia cen
(zł)

Średnia
przebiegu
(km)

Średni rok
produkcji

Mazowieckie

20 708

56 892

157 343

2015

Wielkopolskie

15 258

44 277

155 862

2015

Śląskie

14 214

46 330

155 141

2015

Małopolskie

10 095

49 781

157 933

2014

Dolnośląskie

9 200

40 985

174 495

2013

Łódzkie

7 507

42 771

170 268

2014

Pomorskie

7 388

49 563

170 815

2014

Kujawsko-Pomorskie

6 73840 769

175 102

2013

Lubelskie

4 636

37 558

189 771

2013

Zachodniopomorskie4 285

43 545

178 138

2013

Podkarpackie

4 283

43 191

165 874

2014
Świętokrzyskie4 116

39 230

181 000

2013

Lubuskie

3 384

38 555

183 174

2013

Warmińsko-Mazurskie3 289

36 589

172 815

2012

Podlaskie2 868

44 582

170 140

2014

Opolskie

1 635

45 270

162 500

2014

W maju najczęściej sprzedawały się samochody z silnikami benzynowymi – 56 867 aut, przed autami z silnikami diesla – 49 985. W następnej kolejności znalazły się samochody napędzane LPG (7 376), hybrydowe (4 478), elektryczne (1 222), CNG (16), wodorowe (5), E85 (1).

– Ponownie widoczna jest utrzymująca się tendencja rosnącego zainteresowania samochodami z silnikiem benzynowym, które to już wyraźnie wyprzedziły diesle pod względem swojego udziału w sprzedaży na rynku wtórnym. Choć różnice miesiąc do miesiąca mogą wydawać się niewielkie, udział aut benzynowych w ogólnej liczbie transakcji w maju wyniósł 47,3%, a w kwietniu – 47,7%. Dla porównania, diesle zarówno w maju jak i kwietniu odpowiadały za 41,6% transakcji. Wzrost, choć niewielki, notują samochody elektryczne, które coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na rynku wtórnym jako alternatywne źródło napędu. W maju auta elektryczne stanowiły 1,0% wszystkich transakcji, w kwietniu – 0,9% – wyjaśnia Karolina Topolová

W maju najszybciej sprzedawały się samochody z instalacją LPG – średni czas oczekiwania na nabywcę wyniósł zaledwie 29 dni. Sprzedaż aut benzynowych trwała średnio 40 dni, a diesli – 41 dni. Dłużej na nowego właściciela czekały samochody hybrydowe (54 dni), natomiast najwięcej czasu – aż 68 dni – zajmowała sprzedaż pojazdów elektrycznych. Pod względem cen, najwyższe średnie wartości osiągały hybrydy – 110 304 zł, a tuż za nimi uplasowały się auta elektryczne (100 292 zł). Samochody benzynowe sprzedawano średnio za 46 562 zł, diesle za 42 847 zł, a najtańsze były pojazdy z instalacją LPG, których przeciętna cena wyniosła 16 669 zł.

Wśród najczęściej kupowanych modeli na rynku wtórnym w maju 2025 r. znalazły się: Opel Astra (2,8%), Volkswagen Golf (2,2%) oraz Audi A4 (2,1%). Stale rośnie także udział samochodów z automatyczną skrzynią biegów – w maju stanowiły one już 33,7% wszystkich transakcji na rynku wtórnym. Choć manualne przekładnie nadal dominują odpowiadając za 66,3% transakcji, ich przewaga systematycznie maleje.

10 modeli aut używanych najczęściej sprzedawanych na rynku wtórnym w Polsce w maju 2025 r.:

 ModelLiczba
sprzedanych aut
Średnia
cen
(zł)
Średnia
przebiegu
(km)
Średni rok
produkcji
1.Opel Astra3 38320 378188 5082012
2.VW Golf2 64026 241193 9002011
3.Audi A42 56129 766233 1592010
4.BMW 32 38036 427214 4132010
5.VW Passat2 25831 777226 1202013
6.Ford Focus2 07923 029185 5632013
7.Skoda Octavia2 04239 973195 3842015
8.BMW 51 71456 467222 0302012
9.Audi A61 58753 151222 5362012
10.Audi A31 51228 011204 5542011

Źródło: AAA AUTO

Tagi artykułu

autoExpert 06 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę