Już za rok czarne skrzynki obowiązkowym wyposażeniem samochodu

Już za rok czarne skrzynki obowiązkowym wyposażeniem auta Pixabay/Qeven
13.5.2021

Od maja 2022 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na rynkach UE będą musiały być wyposażone w nowe systemy bezpieczeństwa. Wśród nich są systemy, które wspomagają kierowcę, kontrolują jego zmęczenie, a także rejestrują przebieg zdarzeń drogowych.

Systemy obowiązkowo montowane w nowych samochodach sprzedawanych na terenie UE obejmą:

  • Inteligentne dostosowanie prędkości, które dzięki radarom i danym z nawigacji będzie wiedziało o ograniczeniach prędkości obowiązujących na danym odcinku drogi. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, komputer poinformuje go o tym, wprawiając pedał przyspieszenia w wibracje. Prędkość jednak nie będzie automatycznie zmniejszana.
  • Ujednolicony interfejs do montażu alkomatu odcinającego zapłon, co ułatwi jego ewentualny montaż.
  • System monitorujący senność i uwagę kierowcy, czyli zestaw kamer monitorujących zachowanie kierowcy. Jeśli system uzna, że kierowca jest przemęczony lub nie może się skupić, zaproponuje przerwę w jeździe.
  • Awaryjny sygnał stopu, czyli pulsujące przy gwałtownym hamowaniu światło „stop”.
  • Wykrywanie obiektów przy cofaniu, czyli kamery lub czujniki cofania.
  • Zaawansowany system hamowania, czyli asystent hamowania, który automatycznie wykrywa możliwość kolizji i uruchamia procedurę hamowania awaryjnego.
  • Asystent pasa ruchu, który ma informować kierowcę o mimowolnej zmianie pasa ruchu i ewentualnie korygować tor jazdy.
  • Rejestrator danych na temat wypadku, czyli czarna skrzynka rejestrująca parametry jazdy oraz działanie systemów bezpieczeństwa przed wypadkiem, w chwili wypadku i po nim.

Czarna skrzynka budzi obawy

Najwięcej obaw budzi oczywiście urządzenie kontrolujące przebieg wypadku, czyli rejestrujące wszystkie parametry samochodu na chwilę przed wypadkiem, w jego trakcie oraz po nim. Kierowcy twierdzą, że mają obawy o ochronę danych osobowych. Mimo zapewnień UE, że dane będą zbierane tylko do celów statystycznych istnieje prawdopodobieństwo, że będą również mogły być wykorzystane na przykład, aby podważać wypłatę ubezpieczenia.

Jakie dane będą zbierane? Otóż chodzi o prędkość pojazdu, przebieg hamowania, pozycję i nachylenie pojazdu na drodze, stan i szybkość uruchomienia wszystkich systemów bezpieczeństwa, zadziałanie systemu e-Call, zadziałanie układu hamulcowego oraz istotne parametry dotyczące pokładowych systemów bezpieczeństwa czynnego i zapobiegania wypadkom.

Europejska Rada Bezpieczeństwa i Transportu obecnie prowadzi z Komisją Europejską rozmowy, aby w przepisach znalazł się dodatkowy zapis o godzinie, dacie i miejscu wystąpienia zdarzenia oraz żeby dane te były udostępniane także podmiotom zajmującym się badaniami i poprawą bezpieczeństwa na drogach.

Zebrane dane mają być anonimizowane, co oznacza, że rejestrator nie będzie zapamiętywał kompletnego numeru VIN pojazdu. Niemożliwe będzie zatem określenie właściciela pojazdu na podstawie danych zawartych w pokładowej „czarnej skrzynce”.

Źródło: ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/... oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę