Już można sprawdzić rzeczywiste spalanie aut

Pixabay
14.4.2017
Reklama
Reklama

Już ponad 60 tys. samochodów poruszających się w typowych warunkach drogowych przebadano na użytek projektu EQUA Index. Dzięki badaniu powstało niezależne zestawienie zawierające rzetelne informacje o faktycznym zużyciu paliwa i emisji zanieczyszczeń. EQUA Index od kilku dni jest oficjalnie dostępny także w Polsce. Stale aktualizowane zestawienie dostępne jest bezpłatnie w internecie.

Celem projektu EQUA Index jest ustalenie faktycznych parametrów samochodów osobowych, poruszających się po drogach Unii Europejskiej, w zakresie zużycia paliwa oraz emisji spalin w rzeczywistych warunkach jazdy. System analizuje dane z badanych aut za pomocą obiektywnych kryteriów wydajności, grupując wyniki w czterech obszarach, tj. zużycie paliwa (EQUA 100), emisja tlenku węgla (EQUA CO) i dwutlenku węgla (EQUA CO2) oraz tlenków azotu (EQUA Aq).

Reklama

Zespoły testowe z Wielkiej Brytanii i Niemiec działają na terenie całego kontynentu i dotychczas zebrały dane już z ponad 60 tys. samochodów. Jeśli jakiś model czy silnik jeszcze nie został sprawdzony, to na podstawie dostępnych danych algorytm formułuje prognozę dla poszukiwanej wartości.

Kierowcy przed zakupem auta bardzo często mają wątpliwości dotyczące deklarowanego przez producenta poziomu zużycia paliwa czy emisji zanieczyszczeń. EQUA Index dzięki wiarygodnym i precyzyjnym danym jest doskonałym narzędziem, które pomaga w dokonaniu właściwego wyboru – mówi Nick Molden, dyrektor zarządzający i założyciel Emissions Analytics, twórcy EQUA Index.

Polska wersja strony, która uruchomiona została kilka dni temu, znajduje się pod adresem http://pl.equaindex.com/.

Oprócz kierowców, recenzentów samochodów czy publicystów z EQUA Index mogą korzystać producenci aut, konstruktorzy, związki branżowe, a nawet dealerzy i sprzedawcy na rynku wtórnym. Ogólnodostępność i szerokie spektrum danych dowodzą, że celem twórców EQUA Index nie jest promowanie czy krytykowanie kogokolwiek.

Reklama

Statystyki zbierane na tak dużej próbie samochodów są doskonałym materiałem do wykorzystania także przez przemysł motoryzacyjny. Zwłaszcza w kontekście wątpliwości, które pojawiły się w tym obszarze w ostatnich kilku latach – mówi Nick Molden – Projektanci i decydenci mogą się przekonać, jak w przypadku tysięcy samochodów sprawdzają się wdrożone przez nich rozwiązania. Wierzymy, że w konsekwencji przełoży się to na rozwiązania bardziej oszczędne i przyjazne środowisku naturalnemu.

EQUA Index to również potencjalnie cenne źródło informacji dla osób zaangażowanych na poziomie ogólnokrajowym i samorządowym w przygotowanie regulacji dotyczących walki z niską emisją.

Nasz projekt to próba rozszyfrowania całej serii skomplikowanych regulacji dotyczących jakości powietrza oraz wyników testów stosowanych obecnie w branży. Co ciekawe, nasze wyniki czasami nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. W przypadkach kilku silników Diesla testy wypadają lepiej, niż dla jednostek zasilanych benzyną. To ważna informacja dla producentów aut, że pewne rozwiązania mogą okazać się wyjątkowo skuteczne – mówi Steve Gooding, prezes fundacji RAC, niezależnego instytutu badawczego skupionego na kwestiach ekonomicznych, środowiskowych i bezpieczeństwa związanego z sektorem motoryzacji.

Twórcą EQUA Index jest Emissions Analytics, wiodąca światowa i niezależna marka branży pomiarów rzeczywistych emisji. Mająca swoje biura w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych firma, zachowuje wszelkie prawa do uzyskanych w ramach EQUA Index danych oraz powstałych na jej bazie wskaźników.

Źródło: Equa

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama