Joanna Kaczmarek-Ćwiszewska, dyrektor handlowy w UNIMETAL, o SKP

Joanna Kaczmarek-Ćwiszewska, dyrektor handl. UNIMETAL, o SKP Raven Media
21.11.2025

Poznaj zdanie EXPERTa: Joanna Kaczmarek-Ćwiszewska, dyrektor handlowy w firmie UNIMETAL, opowiada o SKP, zmianie stawki za badania i o rozwoju branży.

Sektor stacji kontroli pojazdów (SKP) to niezwykle specyficzna branża. Z jednej strony jest niezbędna, bo eliminuje z naszych dróg pojazdy z problemami technicznymi. Z drugiej – od ponad dwóch dekad nie podniesiono opłaty za realizowane usługi, więc wiele stacji od dłuższego czasu balansuje na granicy rentowności. Teraz może się to zmienić, ponieważ od września br. ceny za obowiązkowe badania techniczne podrożały o ponad 50%.

W co inwestują SKP?

Czy podwyżka opłat przełoży się na ożywienie inwestycyjne w branży SKP? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Z jednej strony po raz pierwszy od dwóch dekad stacje otrzymały szansę na poprawę rentowności. Z drugiej – nagromadzone zadłużenie i lata funkcjonowania na granicy opłacalności sprawiły, że wiele placówek najpierw musi ustabilizować swoją sytuację finansową.

– Rośnie liczba wymian wyeksploatowanych linii diagnostycznych na nowe – wyjaśnia Joanna Kaczmarek-Ćwiszewska, dyrektor handlowy w firmie UNIMETAL. – Dużym zainteresowaniem cieszą się zestawy do badania pojazdów poza stacjami. Chodzi tu w praktyce o pojazdy rolnicze.

Cena nie jest kluczowa, choć mamy tutaj swoje atuty. Klienci szukają pewności długofalowego wsparcia technicznego i serwisowego.

Co ciekawe, producenci wyposażenia coraz lepiej rozumieją potrzeby rynku.

– Ogromne znaczenie ma też kompatybilność naszych nowych modeli z fundamentami sprzętu innych producentów – kontynuuje Kaczmarek-Ćwiszewska. – Przy wymianie starej linii redukuje to koszty pracy i znacząco skraca czas montażu. Obecnie mamy jedne z najnowocześniejszych urządzeń i programów komputerowych na świecie i konsekwentnie przekładamy to na korzyści dla klienta. Wszelkie nowinki, jakie wynikają z wymagań prawnych czy trendów, znajdują się niemal natychmiast w naszej ofercie.

Wyzwania technologiczne przyszłości

Joanna Kaczmarek-Ćwiszewska, dyrektor handlowy w firmie UNIMETAL: – Możemy się spodziewać cyfryzacji procesu badania technicznego pojazdu (dokumentacji usterek, gromadzenia zapisów), a także poszerzania zakresu wykonywanych pomiarów. Przede wszystkim oczekuje się wprowadzenia pomiaru ilości cząstek stałych dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi

– Następna kwestia to sprawdzanie bezpieczeństwa użytkowania pojazdów elektrycznych, gdzie są metody oraz pojawia się konsensus w zakresie parametrów i kryteriów inspekcji. Ważne też będzie testowanie aktywnych systemów bezpieczeństwa, takich jak ADAS czy ABS/ESP (anti-lock braking system / electronic stability program).

Podobnym wyzwaniem jest badanie świateł, a przede wszystkim zjawisko olśnienia. Ostatnio również pojawia się potrzeba sprawdzania prędkości maksymalnej osiąganej przez małe motocykle (1Le) czy hulajnogi elektryczne. W każdej z wymienionych dziedzin cały czas prowadzimy prace badawczo-rozwojowe. 

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę