Jakie limity prędkości z przyczepką obowiązują w sąsiednich krajach? Poradnik Steinhof.
Jazda samochodem z przyczepką dla części kierowców jest zadaniem okazjonalnym. Dlatego Steinhof przypomina, jakie limity prędkości obowiązują w Polsce i w sąsiednich krajach dla takiego zestawu pojazdów.
Sezon jesienno-zimowy sprzyja używaniu przyczepki. Przewozimy opał w postaci drewna, czy zabieramy narzędzia ogrodowe z działek. Zdarza się również, że jedziemy na weekendowy wyjazd z przyczepą kempingową podziwiać złotą polską jesień. Kapryśna aura zachęca również do pozostania w domu, przez co remont mieszkania wydaje się ciekawą opcją. Wtedy przewożenie materiałów budowlanych jest zdecydowanie łatwiejsze w duecie z przyczepą. Jeśli przyczepki używamy okazjonalnie, dobrze jest znać obowiązujące ograniczenia prędkości dla takiego zestawu pojazdów w Polsce i za granicą.
Jakie są limity prędkości dla auta z przyczepą w Polsce?
Pojazdy z przyczepami muszą jeździć wolniej ze względu na kilka kluczowych czynników. Po pierwsze, przyczepa wpływa na stabilność pojazdu, co może prowadzić do wibracji i trudności w kontrolowaniu pojazdu przy większych prędkościach. Dodatkowo, zwiększona masa zestawu pojazdów wydłuża drogę hamowania, co wymaga wolniejszej jazdy, aby bezpieczniej zatrzymać się w nagłych sytuacjach.
Pojazdy z przyczepami są również mniej zwrotne, dlatego niższe prędkości dają kierowcom więcej czasu na odpowiednie reakcje podczas skrętu lub omijania przeszkód. Ponadto, przyczepa zwiększa opór powietrza, co negatywnie wpływa na aerodynamikę pojazdu przy wyższych prędkościach. Wreszcie, szybsza jazda z przyczepą może nadmiernie obciążać układ napędowy, hamulcowy oraz opony, co zwiększa ryzyko awarii. Z tych powodów ograniczenia prędkości pomagają zapewnić bezpieczeństwo na drodze.
Dopuszczalne prędkości z przyczepą wynoszą: w obszarze zabudowanym – 50 km/h, poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych – 70 km/h, a na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach – 80 km/h.
Limity prędkości dla aut z przyczepą w innych krajach Unii Europejskiej
Unia Europejska, jako wspólnota państw narodowych daje możliwość kreowania własnych przepisów ruchu drogowego. Dlatego w wielu krajach ograniczenia prędkości dla auta osobowego z przyczepą, mogą różnić się od siebie. W związku z tym warto dokładnie zapoznać się z aktualnie obowiązującymi limitami. Można znaleźć je na stronach internetowych, tablicach informacyjnych przy granicach państwowych i w naszym poradniku.
Niemcy:
Obszar zabudowany: 50 km/h
Poza obszarem zabudowanym: 80 km/h
Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h (istnieje możliwość uzyskania zezwolenia na jazdę z prędkością do 100 km/h na autostradach, pod warunkiem że przyczepa spełnia określone normy techniczne)
Czechy:
Obszar zabudowany: 50 km/h
Poza obszarem zabudowanym: 80 km/h
Drogi ekspresowe i autostrady: 80 km/h
Dla pojazdów powyżej 3,5 tony.
Słowacja:
Obszar zabudowany: 50 km/h
Poza obszarem zabudowanym: 90 km/h
Drogi ekspresowe: 90 km/h
Autostrady: 90 km/h
Austria:
Obszar zabudowany: 50 km/h
Poza obszarem zabudowanym: 100 km/h dla samochodów osobowych lub dostawczych z lekką przyczepą o masie nie większej niż 750 kg (typ O1)
Poza obszarem zabudowanym: 70 km/h dla samochodów osobowych lub dostawczych z przyczepą o masie większej niż 750 kg, a 80 km/h dla pojazdów z przyczepą o masie większej niż 750 kg, jeżeli łączna masa zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t (typ O2)
Autostrady / drogi ekspresowe: 100 km/h dla samochodów osobowych lub dostawczych z lekką przyczepą o masie poniżej 750 kg (typ O1.)
Autostrady / drogi ekspresowe: 80 km/h dla samochodów osobowych lub dostawczych z przyczepą o masie większej niż 750 kg, a 100 km/h dla pojazdów z przyczepą o masie większej niż 750 kg, jeżeli łączna masa zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Węgry:
Obszar zabudowany: 50 km/h
Poza obszarem zabudowanym: 70 km/h
Drogi ekspresowe: 80 km/h
Autostrady: 80 km/h
Litwa:
Obszar zabudowany: 50 km/h
Drogi o nawierzchni asfaltowej lub betonowej – 90 km/h. Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż dwa lata – 80 km/h. Pozostałe drogi – 70 km/h
Autostrady: 90 km/h
Polska vs Unia Europejska, a hak holowniczy
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wprowadziło spore udogodnienie dla polskich kierowców. Chroni ich Konwencja Wiedeńska, która reguluje, że pojazdy homologowane w jednym z krajów sygnatariuszy (w tym Polsce) mogą poruszać się po innych krajach z wyposażeniem, zgodnym z przepisami obowiązującymi w kraju rejestracji.
Automatyzacja od lat ułatwia nam życie. Dlatego jednym z najlepszych rozwiązań na rynku jest kula haka W13 w ofercie Steinhof. Mechanizm wykonuje większość pracy za kierowcę. Przygotowanie haka holowniczego do użytku, a także jego schowanie za zderzakiem zajmuje chwilę. Dzięki temu jesteśmy chronieni od kontrowersyjnych mandatów za jazdę z nieużywaną kulą haka holowniczego między innymi w Niemczech. Dodatkowo w przypadku ewentualnej kolizji w tylnej części pojazdu, dochodzenie swoich praw przed towarzystwem ubezpieczeniowym jest łatwiejsze – podsumowuje Mariusz Fornal z działu technicznego Steinhof.
Źródło: Steinhof