AutoExpert
Reklama
Reklama

Jak zamontować końcówkę drążka kierowniczego Meyle-HD?

Preview
5.5.2020
Reklama
Reklama

To, czy i jak precyzyjnie kieruje pojazd, zależy od wielu komponentów. Jednym z kluczowych elementów pojazdu dla precyzyjnego sterowania jest końcówka drążka kierowniczego. Zapewnia przenoszenie mocy z drążków kierowniczych na zwrotnicę podczas kierowania, a koła w konsekwencji podążają za kątem skrętu kierowcy.

Końcówki drążków kierowniczych są trwałymi komponentami o zasięgu ponad 100 000 kilometrów. Są to również typowe części zużywające się, które z czasem należy wymienić. Charakterystyczną wadą na końcu cięgna jest uszkodzona gumowa tuleja. Rzeczywista wada jest często następstwem uszkodzenia uszkodzonej gumowej tulei: piasek i woda mogą dostać się przez wadę. W wyniku tego sworzeń kulowy zaczyna rdzewieć. Piasek i kurz mogą również przedostać się między sworzniem kulowym a plastikowym gniazdem i szlifują plastikowe siedzisko do szorstkiego wykończenia – prowadząc do interakcji między bolcem kulowym a plastikowym gniazdem. Wszystko to uszkadza końcówkę drążka kierowniczego i wpływa na stabilność kierunkową pojazdu – a zatem stanowi realne zagrożenie bezpieczeństwa. Trwałość końcówki drążka kierowniczego można znacznie wydłużyć za pomocą zaledwie kilku kroków roboczych.

Reklama

Krok 1: Czyszczenie zwrotnicy stalowej

Przed rozpoczęciem montażu nowego końca drążka kierowniczego należy wyczyścić powierzchnię styku zwrotnicy, na której spoczywa guma. Jest to konieczne, aby guma zwrotnicy mogła swobodnie się obracać.

Reklama

Krok 2: Smarowanie powierzchni zwrotnicy smarem silikonowym

Nowy zestaw „wszystko w jednym” pomaga warsztatom zaoszczędzić cenny czas: łożysko koła i piasta koła są wstępnie zmontowane w zestawie naprawczym łożyska koła Meyle-Original. To rozwiązanie obejmuje globalną flotę ponad trzech milionów pojazdów.

Krok 3: Instalacja końca cięgna

Teraz zainstaluj końcówkę drążka kierowniczego Meyle-HD i dokręć nakrętkę momentem 65 Nm. Nakrętkę należy dokręcić ręcznie, aż sworzeń kulowy przestanie się obracać. Ostateczny moment dokręca się następnie kluczem dynamometrycznym. W żadnym wypadku nie używaj klucza udarowego do dokręcania końcówki drążka kierowniczego.

Krok 4: Przeprowadzenie wyrównania koła

Zawsze konieczne jest wyrównanie kół po zamontowaniu końcówki drążka kierowniczego w celu dostosowania geometrii osi pojazdu do specyfikacji producenta. Następnie nakrętkę zabezpieczającą końca drążka kierowniczego dokręca się momentem 55 Nm.

Proces został pokazany także w poniższym filmie:


Źródło: Meyle

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama