Jak wyglądał rynek samochodowy w Ukrainie w 2022 roku?

Jak wyglądał rynek samochodowy w Ukrainie w 2022 roku? Enrique z Pixabay

W 2022 roku Ukraińcy kupili na rynku krajowym 711,7 tys. używanych aut, o 24,7% mniej niż w 2021 roku. Takie wskaźniki można uznać za udane – rynek bowiem żyje bez względu na wszystko. Co więcej, z danych wynika, że Ukraińcy stopniowo odrzucają produkty rosyjskiego przemysłu samochodowego na rzecz zachodnich marek.

W grudniu 2022 r. Ukraińcy kupili na terenie kraju 69,4 tys. używanych samochodów. To o 0,4% mniej niż w listopadzie i o 30,9% mniej niż w grudniu 2021 roku. Łącznie od początku roku Ukraińcy zawarli na rynku krajowym 711 744 umowy kupna-sprzedaży samochodów używanych. W 2021 roku, który okazał się najbardziej udanym w historii ukraińskiego rynku, Ukraińcy zawarli o 24,7% więcej umów. Jednak taki spadek obrotów handlowych nie można uznać za zły wynik w czasie wojny.

Krajowy rynek samochodowy w Ukrainie zwolnił po rozpoczęciu wojny, zaczął się odradzać w kwietniu, stał się bardziej aktywny dzięki wprowadzeniu tzw. zerowej odprawy celnej, doszedł do szczytu we wrześniu (79 tys. transakcji sprzedaży) i ustabilizował się na poziomie około 70 tys. Taki wynik pokazuje trzeci miesiąc z rzędu sprzedaż samochodów używanych w kraju.

W jakich regionach używane samochody są kupowane najczęściej?

Podobnie jak w ubiegłym roku, w 2022 r. najwięcej używanych samochodów osobowych na rynku krajowym zakupiono w Kijowie; w ciągu 12 miesięcy zawarto 93,8 tys. umów sprzedaży. Na drugim miejscu znalazł się obwód Dniepropetrowski (63,3 tys. transakcji), a trzeci – obwód Kijowski (63,3 tys. transakcji). Tradycyjnie stolica i obwód łącznie mają największy udział w ukraińskim rynku samochodowym  ponad 22%.

W porównaniu z 2021 r. pierwsze 4 pozycje na liście regionów, w których Ukraińcy zawierali najwięcej umów kupna-sprzedaży, nie uległy zmianie. Jednak regiony dotknięte wojną od razu się wyróżniają: obwód Doniecki spadł o 14 pozycji, obwód Zaporoski – o 6, obwód Chersoński – o 3, obwód Charkowski i Mikołajowski – o 2.

Awansowały obwody Kirowohradzki i Rówieński (+4 pozycje); obwody Chmielnicki, Zakarpacki, Czerniowiecki, Sumski i Czernihowski awansowały o trzy pozycje; obwody Połtawski i Winnicki o dwie, a obwody Iwano-Frankowski, Czerkaski i Lwowski o jedną. Pozostałe regiony Ukrainy są bez zmian.

Liczba zawartych umów kupna i sprzedaży używanych samochodów w regionach Ukrainy, 2022 r.:

  • Miasto Kijów – 93 788 umów
  • Dniepropietrowski – 69 344 umów
  • Kijowski – 63 293 umowy
  • Odesski – 54 208 ofert
  • Lwowski – 52 047 ofert
  • Winnicki – 32 466 ofert
  • Charkowski – 29 683 umowy
  • Połtawski – 28 021 umów
  • Chmielnicki – 25 843 umowy
  • Czerkaski – 24 573 umowy
  • Zakarpacki – 23 733 umowy
  • Iwano-Frankowski – 23 132 umowy
  • Zaporożski – 22 148 umów
  • Rówieński – 20 291 umów
  • Tarnopolski – 20 082 umowy
  • Czerniowicki – 18 580 umów
  • Żytomyrski – 18 493 umowy
  • Kirowohradski – 17 310 umów
  • Sumski – 17 148 umów
  • Czernihowski – 14 853 umowy
  • Wołyński – 13 724 umowy
  • Mykolayivski – 13 267 umów
  • Doniecki – 6753 umowy
  • Chersonski – 4888 umów
  • Ługański – 4076 umów

Pod względem ilościowym w 2022 roku sprzedaż spadła we wszystkich regionach. W porównaniu z 2021 rokiem najbardziej (o 80,2%) spadła liczba zawartych umów kupna-sprzedaży w obwodzie Donieckim.

Sprzedaż używanych samochodów w Chersonskim obwodzie spadła o 75,8%; o 68,6% – w Ługańskim; o 52% – w Charkowskim; o 44,9% – w Zaporożskim; o 36,2% – w Mykołajiwskim. Wskaźniki pogorszyły się również o jedną czwartą w Kijowie i o 22% w obwodzie Kijowskim. O tyle samo zmniejszyła się liczba umów zawartych w regionie Sumskim. W obwodzie Czernihowskim kupiono o 20% mniej samochodów.

Sprzedaż samochodów używanych na rynku krajowym najmniej zmieniła się w regionach: Zakarpackim (-1,4%), Lwowskim (-3,8%), Wołyńskim (-5,3%), Rówieńskim (-6,6%) i Kirowohradzkim (-9,9%).

Najpopularniejsze marki. Stopniowe odrzucanie rosyjskiego przemysłu

Volkswagen jest pierwszą marką samochodów osobowych na wewnętrznym rynku. Ukraińcy zawarli w 2022 roku 90,2 tys. umów kupna-sprzedaży aut tej marki, co stanowi 12,7% ogółu. W porównaniu do poprzedniego roku udział marki nieznacznie wzrósł (z 10,8%).

Mniej kupiono samochodów rosyjsko-sowieckiego VAZ, który nadal zajmuje drugie miejsce w rankingu: 48,9 tys. transakcji, co stanowi 6,9% ogólnej liczby transakcji. W 2021 roku kupiono więcej tych aut: 95,1 tys. czyli 10,1% całości. Ogólnie rzecz biorąc, takie procesy świadczą o stopniowym odrzucaniu przez Ukraińców produktów rosyjsko-sowieckiego przemysłu samochodowego i stopniowym zastępowaniu ich samochodami zachodnich marek.

Trzecie miejsce w rankingu zajęło Renault (5,9%, 39,1 tys. sztuk), a czwarte Skoda z udziałem 5,5% (39,1 tys. sztuk). Toyota zakończyła rok na piątej pozycji (5,2%, 36,7 tys. transakcji). 

Najpopularniejsze modele na rynku krajowym

Pierwsze miejsce w sprzedaży krajowej w 2022 roku zajął Volkswagen Passat (26,8 tys. transakcji), po raz pierwszy od wielu lat spychając na drugie miejsce byłego wieloletniego lidera ukraińskiego rynku samochodowego – Daewoo Lanosa i jego modyfikacje. Zgodnie z wynikami zawarto 24,7 tys. umów kupna-sprzedaży tych ostatnich. Trzecie miejsce zajęła Skoda Octavia (22 tys. transakcji), a czwarte Volkswagen Golf (20,8 tys. transakcji). Pierwszą piątkę zamyka Renault Megane (12,7 tys. transakcji).

Ford Focus wszedł na listę najpopularniejszych samochodów (11,6 tys. ofert), zajmując 6 miejsce. Na siódmym znajduje się VAZ 2109/21099 (10,1 tys. sztuk), który spadł o 2 pozycje w porównaniu z 2021 r. Ósme miejsce zajęła Skoda Fabia (10,1 tys. szt.), dziewiąte – Opel Astra (10,1 tys. szt.). Na dziesiątym miejscu znalazło się BMW Serii 5 (9,4 tys. sztuk).

Jeśli przeanalizujemy pierwsze 25 pozycji najpopularniejszych samochodów osobowych na krajowym rynku samochodowym w 2022 r., to ogólne trendy pozostają bez zmian. Większość popularnych modeli to produkty europejskich fabryk samochodów. Zauważalny jest również wpływ tzw. zerowej odprawy celnej w okresie kwiecień-czerwiec 2022 r.; znacznie wzrosła liczba umów kupna-sprzedaży modeli, które były masowo importowane w okresie obowiązywania tej ustawy. Audi A4 w porównaniu z 2021 rokiem awansowało w rankingu aż o 21 pozycji, Opel Zafira – o 19, BMW X5 – o 16, Renault Scenic – o 15.

Ranking odsprzedaży używanych samochodów na rynku krajowym w 2022 roku:

  • Volkswagen Passat – 26 830 umów;
  • Lanos & Sens – 24 663 umowy;
  • Skoda Octavia – 22 030 umów;
  • Volkswagen Golf – 20 759 umów;
  • Renault Megane – 12 669 umów;
  • Ford Focus – 11 567 umów;
  • VAZ 2109/99 – 10 715 umów;
  • Skoda Fabia – 10 140 umów;
  • Opel Astra – 10 076 umów;
  • BMW serii 5 – 9431 umów;
  • BMW serii 3 – 8930 umów;
  • Chevrolet Aveo – 8779 umów;
  • Audi A6 – 8746 umów;
  • Toyota Camry – 8618 umów;
  • Audi A4 – 7754 umowy;
  • Mercedes-Benz E-Class – 7708 umów;
  • Renault Scenic – 7211 umów;
  • BMW X5 – 7012 umów;
  • Volkswagen Jetta – 6555 umów;
  • Hyundai Sonata – 6133 umowy;
  • Volkswagen Transporter – 6083 umowy;
  • Mitsubishi Lancer – 6069 umów;
  • Opel Zafira – 5871 umów;
  • Mazda 6 – 5862 umowy;
  • Renault Logan – 5842 umowy;

Źródło: Samar

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę