Jak wydłużyć żywotność wycieraczek?
Czy można jakoś specjalnie dbać o wycieraczki? Okazuje się, że tak. Oto sugestie specjalistów z firmy Trico – jednego z największych producentów wycieraczek na świecie.
- Nie używaj wycieraczek na sucho. Jeśli spryskiwacz pracuje nieprawidłowo i ma zbyt małą wydajność - jak najszybciej go napraw, lub wyreguluj. Jeśli zabrakło płynu do spryskiwaczy a szyba jest zakurzona i musisz ją oczyścić, polej szybę wodą – choćby z butelki, lub nalej do zbiorniczka niewielką ilość wody, aby „dojechać” do sklepu lub do domu (oczywiście jeśli panują dodatnie temperatury). Praca wycieraczek na suchej szybie niszczy zarówno pióra wycieraczek jak i szybę. Uwaga! Nigdy nie polewaj zimną wodą rozgrzanej szyby ani gorącą wodą – zimnej.
- Regularnie czyść wycieraczki. Po każdej wizycie w myjni lub raz w tygodniu należy podnieść wycieraczki, opłukać je (wodą lub płynem do spryskiwaczy) i wytrzeć miękką ściereczką. Pomaga to chronić nie tylko wycieraczki, ale także przednią szybę.
- Konserwuj ruchome części wycieraczki. Aby wycieraczka była prawidłowo dociśnięta do szyby, całe ramię musi pracować prawidłowo. Chodzi o idealny stan zawiasów, przegubów i sprężyny dociskowej. Właśnie z tego powodu należy regularnie konserwować te punkty np. smarem w aerozolu.
- Zadbaj, aby wycieraczki były prawidłowo wyregulowane. Podczas pracy nie mogą ocierać ani o siebie, ani o krawędzie szyby. Istotny jest także kąt pod jakim przylegają do szyby.
- Chroń wycieraczki przed słońcem. Materiał, z którego wykonane są pióra nie znosi wysokich temperatur. Paradoksalnie – im wyższy gatunek tego materiału, tym bardziej należy go chronić. Podczas jazdy jest to niemożliwe. Ale podczas postoju w silnie nasłonecznionych miejscach warto przykrywać przednią szybę i wycieraczki osłoną. W przeciwnym wypadku promienie i temperatura sprawią, że pióra wycieraczek staną się kruche i podatne na pękanie.
- Zimą warto podnosić wycieraczki na czas parkowania, tak aby nie przymarzały do szyby. Przy okazji – w takiej pozycji ścieka z nich woda, więc nie będą zamarznięte.
- Wyreguluj położenie wycieraczki względem miejsc podgrzewania szyby. Niektóre szyby tylne mają tak poprowadzone przewody elektrycznego podgrzewania, aby pasowały do spoczynkowego położenia wycieraczki i podgrzewały pióro. Czasem identyczny system możemy zaobserwować na szybach przednich. Warto zatem sprawdzić, czy wycieraczka w położeniu spoczynkowym pasuje do linii grzejnych, a jeśli okaże się, że nie, to ją odpowiednio wyregulować.
- Nie usuwaj śniegu lub lodu z szyby za pomocą wycieraczek. Polewanie szyby odmrażaczem i włączanie wycieraczek jest błędem. W ten sposób niszczą się pióra. Należy pamiętać, że krawędzie piór są poddane specjalnej technice obróbki („ostrzenia”) i walka ze śniegiem lub z lodem (a szczególnie odrywanie wycieraczki od lodu) natychmiast niszczy tę delikatną strefę.
Źródło: informacja prasowa marki Trico