Jak uniknąć błędów podczas aplikacji lakierów matowych

Coraz większa popularność lakierów o wykończeniu matowym (lub też różnym stopniu matowości, np. półmatu, satyny) wśród użytkowników samochodów osobowych i motocykli czy też fanów wylakierowań specjalnych powoduje, że producenci systemów lakierniczych muszą przygotować odpowiednie produkty i technologie naprawcze.
O wypowiedź na ten temat poprosiliśmy Tomasza Tomczyka, dyrektora Pionu Szkoleń w firmie NOVOL.
![]() |
Tomasz Tomczyk Dyrektor Pionu Szkoleń, NOVOL |
Dlaczego lakier matowy jest matowy?
Zjawisko matowienia polega na rozproszeniu (kąt padania światła jest inny niż kąt odbicia) padającego światła na cząsteczkach krzemionki zawartych w matowej powłoce lakierowej. W przypadku lakieru bez środków matujących następuje odbicie i uzyskanie pełnego połysku.

Ważne wskazówki dla lakiernika:
- w celu wykonania oceny poziomu matowości i dobrego dopasowania koloru należy wykonać natrysk próbny,
- finalna ocena poziomu matowości powinna odbywać się min. 12 godzin od aplikacji,
- poziomy połysku mogą się różnić w zależności od grubości warstwy lakieru, położenia naprawianego elementu, kombinacji użytego utwardzacza i rozcieńczalnika oraz techniki aplikacji,
- niższa grubość warstwy oraz „sucha” metoda aplikacji zmniejszają poziom połysku,
- większa grubość warstwy lakieru oraz nakładanie „mokrą” metodą aplikacji zwiększają połysk.
Powszechne błędy podczas aplikacji:
- nierównomierna aplikacja powoduje powstanie „pasów” różniących się stopniem matowości,
- zbyt cienka aplikacja przekłada się na trudności związane z uzyskaniem jednolitego matu,
- zbyt krótki czas odparowania pomiędzy kolejnymi warstwami skutkuje powstaniem zacieków i niejednolitym poziomem matu,
- zbyt wiele warstw lakieru matowego często powoduje, że końcowa powłoka jest zbyt miękka albo pojawiają się miejsca o większym połysku – mówimy tutaj o zjawisku „wybłyszczania”.
Podsumowanie dla lakiernika:
- Prawidłowa aplikacja powłoki matowej – w szczególności na dużych powierzchniach – to jedno z bardziej wymagających zadań, jakie można postawić lakiernikowi. Oprócz skrupulatnego przestrzegania zaleceń z karty technicznej lakiernik musi wykazać się bardzo staranną aplikacją, żeby uzyskać równomierny stopień matu na całej powierzchni.
- Nie cieniujemy elementów lakierem matowym – w grę wchodzą tylko wylakierowania całościowe elementów „od krawędzi do krawędzi”. Musimy tak dobrać kolor bazy i stopień matu, żeby uzyskać zgodność efektu z elementami sąsiadującymi (często możemy być zmuszeni do lakierowania całego boku, żeby uzyskać jednakowy poziom matu).
- Lakiery matowe nie mogą być polerowane. Polerowanie powoduje zwiększenie połysku.
Porady dla użytkowników końcowych powłok matowych:
- Wykończenie matowe nie może być polerowane, więc nie mamy tutaj możliwości usunięcia drobnych rysek czy uszkodzeń powstałych w trakcie użytkowania auta. Niestety wszelkie pasty polerskie czy materiały woskujące zwiększają poziom połysku.
- Niewskazane jest korzystanie z myjni automatycznej. Auto z matowym lakierem najlepiej myć ręcznie, z wykorzystaniem miękkiej gąbki, a na koniec karoserię powinno się osuszyć sprężonym powietrzem lub wytrzeć miękką szmatką.
- Czynniki eksploatacyjne typu pocieranie podczas otwierania, zamykania drzwi, bagażnika np. przez szorstkie materiały ubrań, klucze w kieszeniach mogą powodować wybłyszczenia lub zarysowania.
- Należy unikać dłuższego kontaktu paliw i olejów z powierzchnią. Powinno się je jak najszybciej usunąć z matowej powłoki.
Jaki lakier matowy?
Lakier bezbarwny matowy SPECTRAL 535-00 z oferty firmy NOVOL to produkt klasy HS oparty na szybkoschnących żywicach, mający w składzie dodatki SR – Scratch Resistance (zapewniające większą odporność na zarysowania). Utwardzona powłoka ma jednolity poziom matowości. Przyjazna dla lakiernika jest możliwość usuwania wtrąceń w trakcie aplikacji lakieru matowego na bazę wodorozcieńczalną SPECTRAL WAVE 2.0. Jeżeli po aplikacji pierwszej lub drugiej warstwy lakieru matowego pojawią się wtrącenia, należy poczekać ok. 20 min w 20°C i usunąć je za pomocą papieru ściernego na gąbce o gradacji P800-P1000, a następnie aplikować kolejne warstwy lakieru matowego.

W przypadku tego konkretnego produktu proporcje potrzebne do uzyskania odpowiedniego poziomu matu wyglądają następująco:
Proporcja objetościowa dla różnych stopni połysku: Lakier matowy SPECTRAL KLAR 535-00 / Lakier bezbarwny SPECTRAL KLAR 525-00 | Określenie stopnia połysku | Stopień połysku przy kącie 85° |
100/30 | półpołysk | 70 |
100/20 | półmat | 40 |
100/0 | mat | 16 |
Proces ramowy naprawy powłoki matowej w technologii SPECTRAL z wykorzystaniem lakieru matowego KLAR 535-00. Kroki technologiczne:
- Umycie wodą z detergentem, następnie odtłuszczenie za pomocą zmywacza SPECTRAL EXTRA 785 obszaru podlegających naprawie,
- Dobór koloru:
– zwilżenie powierzchni oryginalnej powłoki matowej za pomocą zmywacza rozcieńczalnikowego SPECRAL EXTRA 785 do oceny koloru,
– dobór najlepiej pasującego koloru na podstawie wzornika z colorboxu, - Dobór stopnia matowości:
– na podstawie wzornika lakierów matowych lub własnoręcznych natrysków wg zaleceń z karty technicznej lakieru matowego SPECTRAL KLAR 535-00, - Wykonanie natrysków próbnych,
- Porównanie natrysków próbnych do wylakierowania oryginalnego w celu akceptacji koloru i poziomu matowości,
- Przeprowadzenie naprawy zasadniczej:
– klasyczne cieniowanie bazą,
– aplikacja lakieru bezbarwnego matowego SPECTRAL KLAR 535-00 na cały element „od krawędzi do krawędzi”.
Więcej na temat lakierów matowych TUTAJ.