Jak uniknąć błędów podczas aplikacji lakierów matowych
Coraz większa popularność lakierów o wykończeniu matowym (lub też różnym stopniu matowości, np. półmatu, satyny) wśród użytkowników samochodów osobowych i motocykli czy też fanów wylakierowań specjalnych powoduje, że producenci systemów lakierniczych muszą przygotować odpowiednie produkty i technologie naprawcze.
O wypowiedź na ten temat poprosiliśmy Tomasza Tomczyka, dyrektora Pionu Szkoleń w firmie NOVOL.
Efekt matowości uzyskuje się, dodając do żywicy podstawowej lakieru (najczęściej jest to żywica akrylowa) dodatki matujące. Mogą nimi być np. różnego rodzaju krzemionki matujące, woski czy silikony. Najpopularniejszą grupą dodatków są krzemionki matujące, które w zależności od rozmiaru (a ten może być w różnych przedziałach, np. 4–7 µm, 2–15 µm) w różnym stopniu powodują matowienie powłoki lakieru bezbarwnego. |
Tomasz Tomczyk Dyrektor Pionu Szkoleń, NOVOL |
Dlaczego lakier matowy jest matowy?
Zjawisko matowienia polega na rozproszeniu (kąt padania światła jest inny niż kąt odbicia) padającego światła na cząsteczkach krzemionki zawartych w matowej powłoce lakierowej. W przypadku lakieru bez środków matujących następuje odbicie i uzyskanie pełnego połysku.
Ważne wskazówki dla lakiernika:
- w celu wykonania oceny poziomu matowości i dobrego dopasowania koloru należy wykonać natrysk próbny,
- finalna ocena poziomu matowości powinna odbywać się min. 12 godzin od aplikacji,
- poziomy połysku mogą się różnić w zależności od grubości warstwy lakieru, położenia naprawianego elementu, kombinacji użytego utwardzacza i rozcieńczalnika oraz techniki aplikacji,
- niższa grubość warstwy oraz „sucha” metoda aplikacji zmniejszają poziom połysku,
- większa grubość warstwy lakieru oraz nakładanie „mokrą” metodą aplikacji zwiększają połysk.
Powszechne błędy podczas aplikacji:
- nierównomierna aplikacja powoduje powstanie „pasów” różniących się stopniem matowości,
- zbyt cienka aplikacja przekłada się na trudności związane z uzyskaniem jednolitego matu,
- zbyt krótki czas odparowania pomiędzy kolejnymi warstwami skutkuje powstaniem zacieków i niejednolitym poziomem matu,
- zbyt wiele warstw lakieru matowego często powoduje, że końcowa powłoka jest zbyt miękka albo pojawiają się miejsca o większym połysku – mówimy tutaj o zjawisku „wybłyszczania”.
Podsumowanie dla lakiernika:
- Prawidłowa aplikacja powłoki matowej – w szczególności na dużych powierzchniach – to jedno z bardziej wymagających zadań, jakie można postawić lakiernikowi. Oprócz skrupulatnego przestrzegania zaleceń z karty technicznej lakiernik musi wykazać się bardzo staranną aplikacją, żeby uzyskać równomierny stopień matu na całej powierzchni.
- Nie cieniujemy elementów lakierem matowym – w grę wchodzą tylko wylakierowania całościowe elementów „od krawędzi do krawędzi”. Musimy tak dobrać kolor bazy i stopień matu, żeby uzyskać zgodność efektu z elementami sąsiadującymi (często możemy być zmuszeni do lakierowania całego boku, żeby uzyskać jednakowy poziom matu).
- Lakiery matowe nie mogą być polerowane. Polerowanie powoduje zwiększenie połysku.
Porady dla użytkowników końcowych powłok matowych:
- Wykończenie matowe nie może być polerowane, więc nie mamy tutaj możliwości usunięcia drobnych rysek czy uszkodzeń powstałych w trakcie użytkowania auta. Niestety wszelkie pasty polerskie czy materiały woskujące zwiększają poziom połysku.
- Niewskazane jest korzystanie z myjni automatycznej. Auto z matowym lakierem najlepiej myć ręcznie, z wykorzystaniem miękkiej gąbki, a na koniec karoserię powinno się osuszyć sprężonym powietrzem lub wytrzeć miękką szmatką.
- Czynniki eksploatacyjne typu pocieranie podczas otwierania, zamykania drzwi, bagażnika np. przez szorstkie materiały ubrań, klucze w kieszeniach mogą powodować wybłyszczenia lub zarysowania.
- Należy unikać dłuższego kontaktu paliw i olejów z powierzchnią. Powinno się je jak najszybciej usunąć z matowej powłoki.
Jaki lakier matowy?
Lakier bezbarwny matowy SPECTRAL 535-00 z oferty firmy NOVOL to produkt klasy HS oparty na szybkoschnących żywicach, mający w składzie dodatki SR – Scratch Resistance (zapewniające większą odporność na zarysowania). Utwardzona powłoka ma jednolity poziom matowości. Przyjazna dla lakiernika jest możliwość usuwania wtrąceń w trakcie aplikacji lakieru matowego na bazę wodorozcieńczalną SPECTRAL WAVE 2.0. Jeżeli po aplikacji pierwszej lub drugiej warstwy lakieru matowego pojawią się wtrącenia, należy poczekać ok. 20 min w 20°C i usunąć je za pomocą papieru ściernego na gąbce o gradacji P800-P1000, a następnie aplikować kolejne warstwy lakieru matowego.
W przypadku tego konkretnego produktu proporcje potrzebne do uzyskania odpowiedniego poziomu matu wyglądają następująco:
Proporcja objetościowa dla różnych stopni połysku: Lakier matowy SPECTRAL KLAR 535-00 / Lakier bezbarwny SPECTRAL KLAR 525-00 | Określenie stopnia połysku | Stopień połysku przy kącie 85° |
100/30 | półpołysk | 70 |
100/20 | półmat | 40 |
100/0 | mat | 16 |
Proces ramowy naprawy powłoki matowej w technologii SPECTRAL z wykorzystaniem lakieru matowego KLAR 535-00. Kroki technologiczne:
- Umycie wodą z detergentem, następnie odtłuszczenie za pomocą zmywacza SPECTRAL EXTRA 785 obszaru podlegających naprawie,
- Dobór koloru:
– zwilżenie powierzchni oryginalnej powłoki matowej za pomocą zmywacza rozcieńczalnikowego SPECRAL EXTRA 785 do oceny koloru,
– dobór najlepiej pasującego koloru na podstawie wzornika z colorboxu, - Dobór stopnia matowości:
– na podstawie wzornika lakierów matowych lub własnoręcznych natrysków wg zaleceń z karty technicznej lakieru matowego SPECTRAL KLAR 535-00, - Wykonanie natrysków próbnych,
- Porównanie natrysków próbnych do wylakierowania oryginalnego w celu akceptacji koloru i poziomu matowości,
- Przeprowadzenie naprawy zasadniczej:
– klasyczne cieniowanie bazą,
– aplikacja lakieru bezbarwnego matowego SPECTRAL KLAR 535-00 na cały element „od krawędzi do krawędzi”.
Więcej na temat lakierów matowych TUTAJ.