Jak przygotować klasyka do sezonu wiosennego

Wiosna to doskonały moment na zaproponowanie klientom posiadającym klasyczne pojazdy specjalistycznego przeglądu układu hamulcowego. Wilgoć, mróz i długie przestoje zimowe mogą znacząco wpłynąć na sprawność tego kluczowego systemu bezpieczeństwa.
Co warto sprawdzić w klasycznym układzie hamulcowym?
Układy hamulcowe w klasykach często różnią się od współczesnych rozwiązań. Część z nich to układy bębnowe, inne mają hamulce tarczowe, a niektóre – mieszane.
Oto najważniejsze punkty kontrolne:
- Kontrola klocków i szczęk hamulcowych – warto informować klientów, że minimalna grubość okładziny to 3 mm. Nierównomierne zużycie klocków wskazuje na problemy z zaciskami lub mechanizmem samoregulacji. Widoczne uszkodzenia takie jak pęknięcia, szkliwienie, przebarwienia lub ślady płynu hamulcowego to sygnały do wymiany elementów.
- Przegląd tarcz i bębnów – tarcze hamulcowe powinny być wolne od pęknięć, głębokich rowków, śladów bicia i korozji. Grubość należy zmierzyć i porównać ze specyfikacją producenta. Na szczególną uwagę zasługują również bębny hamulcowe. Należy sprawdzić, czy ich wewnętrzna średnica nie przekracza dopuszczalnego limitu i czy powierzchnia robocza nie nosi śladów korozji lub owalizacji.
- Diagnostyka układu hydraulicznego – poziom płynu hamulcowego powinien znajdować się między oznaczeniami min/max. Istotna dla bezpieczeństwa jest również jego barwa. Ciemny lub mleczny płyn oznacza potrzebę wymiany. Każdy wyciek, zwłaszcza przy cylinderkach bębnowych, wymaga szybkiej interwencji.
Wybór odpowiednich klocków hamulcowych – postaw na jakość
Układ hamulcowy w klasycznym samochodzie wymaga wyjątkowej precyzji i niezawodności. Kluczowym elementem są odpowiednio dobrane klocki hamulcowe. Produkty Steinhof, dostępne w szerokiej gamie wariantów, spełniają rygorystyczne normy i zapewniają wysoką skuteczność hamowania – również w pojazdach zabytkowych.Dzięki nowoczesnym technologiom produkcji, w tym kontroli jakości na każdym etapie oraz certyfikatom takim jak VCA i PIMOT, właściciele klasyków mogą być pewni, że wybierają części, którym warto zaufać.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Nawet jeśli klasyk cały sezon zimowy spędził w garażu, wiosenna inspekcja układu hamulcowego jest niezbędna. Warto sprawdzić każdy element – od grubości klocków, po stan płynu i bębnów. To niewielki wysiłek, który daje pewność bezpiecznej jazdy i radość z prowadzenia auta w idealnej kondycji – podkreślił Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.
Źródło: Steinhof