Jak prawidłowo diagnozować wszelkie usterki
![Jak prawidłowo diagnozować wszelkie usterki](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/opening_big%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF_EcoSplit_12_lang_16_Intarder_LH_3_2_748px.jpg)
Kluczem do prawidłowej diagnozy wszelkich usterek jest poprawna identyfikacja podzespołu, który jest uszkodzony lub sprawia problemy. Bez tych informacji nawet najbardziej doświadczony technik nie będzie w stanie pomóc.
Do opisania poprawnej identyfikacji podzespołu możemy posłużyć się przykładem skrzyni biegów. W przypadku jej awarii nie wystarczy podanie modelu i rocznika samochodu, w którym jest zamontowana. Każda skrzynia biegów ma zainstalowaną tabliczkę znamionową, na której widoczne są jej najważniejsze parametry.
![tabliczka znamionowa skrzyni biegów](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2Ftabliczka%2520znamionowa%2520skrzyni%2520bieg%25C3%25B3w.jpg)
Informacją kluczową dla technika jest kod skrzyni biegów. Na ilustracji 1. jest nim numer 16 S 1820 TO, którego poszczególne elementy oznaczają:
- 16 – liczba przełożeń,
- S – skrzynia synchronizowana,
- 18 – maksymalny moment obrotowy × 100: 18×100 = 1800 Nm,
- 2 – rodzina skrzyń – 2: New Ecosplit,
- 0 – wariant – 0: standard,
- TO – wersja – T: Truck, O: Overdrive,
![Kod skrzyni biegów](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2Fkod%2520skrzyni%2520bieg%25C3%25B3w.jpg)
W opisywanym przypadku mamy więc do czynienia ze skrzynią z rodziny „New Ecosplit”, synchronizowaną, o 16 przełożeniach, przenoszącą 1800 Nm momentu obrotowego, wyposażoną w nadbieg i przeznaczoną do samochodu ciężarowego.
Tabliczka znamionowa podaje jeszcze informację na temat numeru części (czyli numeru skrzyni biegów nadanego przez producenta skrzyni biegów), numeru seryjnego i numeru części nadanego przez producenta pojazdu. Można tam znaleźć także informacje o urządzeniach dodatkowych, czyli o typie napędu przystawki, przełożeniu przystawki, liczbie impulsów do tachografu oraz objętości i rodzaju oleju, którego użyto do napełnienia skrzyni.
Należy wziąć jednak pod uwagę, że ilość oleju podana na tabliczce znamionowej to ilość „fabryczna”, czyli wlana podczas pierwszego napełnienia w fabryce. Podobnie jest w przypadku klasy oleju. Wartości te są wartościami „na pierwsze zalanie”.
![tabela z olejami na pierwsze zalanie](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2Folej%2520na%2520pierwsze%2520zalanie.jpg)
W przypadku wymiany oleju należy posłużyć się informacjami zawartymi w katalogach producenta. Okazać się może, że podczas czynności serwisowej konieczne jest użycie innej objętości oleju lub innej jego klasy, co może wynikać z warunków użytkowania pojazdu czy jego przebiegu.
W zależności od sposobu użytkowania – czyli także terenu, na jakim używa się pojazdu – interwał wymiany oleju może się różnić. Kluczowe jest określenie przebiegu nie w kilometrach, lecz w motogodzinach. Skrzynia, która ma niewielki przebieg w kilometrach, może być bardzo zużyta ze względu na przebieg w motogodzinach. Ma to miejsce w przypadku sprzętu napędzanego za pośrednictwem przystawki odbioru mocy.
Informacji udzielił Wojciech Gałczyński, ZF Aftermarket