Jak prawidłowo diagnozować wszelkie usterki
Kluczem do prawidłowej diagnozy wszelkich usterek jest poprawna identyfikacja podzespołu, który jest uszkodzony lub sprawia problemy. Bez tych informacji nawet najbardziej doświadczony technik nie będzie w stanie pomóc.
Do opisania poprawnej identyfikacji podzespołu możemy posłużyć się przykładem skrzyni biegów. W przypadku jej awarii nie wystarczy podanie modelu i rocznika samochodu, w którym jest zamontowana. Każda skrzynia biegów ma zainstalowaną tabliczkę znamionową, na której widoczne są jej najważniejsze parametry.
Powiązane firmy
Informacją kluczową dla technika jest kod skrzyni biegów. Na ilustracji 1. jest nim numer 16 S 1820 TO, którego poszczególne elementy oznaczają:
- 16 – liczba przełożeń,
- S – skrzynia synchronizowana,
- 18 – maksymalny moment obrotowy × 100: 18×100 = 1800 Nm,
- 2 – rodzina skrzyń – 2: New Ecosplit,
- 0 – wariant – 0: standard,
- TO – wersja – T: Truck, O: Overdrive,
W opisywanym przypadku mamy więc do czynienia ze skrzynią z rodziny „New Ecosplit”, synchronizowaną, o 16 przełożeniach, przenoszącą 1800 Nm momentu obrotowego, wyposażoną w nadbieg i przeznaczoną do samochodu ciężarowego.
Tabliczka znamionowa podaje jeszcze informację na temat numeru części (czyli numeru skrzyni biegów nadanego przez producenta skrzyni biegów), numeru seryjnego i numeru części nadanego przez producenta pojazdu. Można tam znaleźć także informacje o urządzeniach dodatkowych, czyli o typie napędu przystawki, przełożeniu przystawki, liczbie impulsów do tachografu oraz objętości i rodzaju oleju, którego użyto do napełnienia skrzyni.
Należy wziąć jednak pod uwagę, że ilość oleju podana na tabliczce znamionowej to ilość „fabryczna”, czyli wlana podczas pierwszego napełnienia w fabryce. Podobnie jest w przypadku klasy oleju. Wartości te są wartościami „na pierwsze zalanie”.
W przypadku wymiany oleju należy posłużyć się informacjami zawartymi w katalogach producenta. Okazać się może, że podczas czynności serwisowej konieczne jest użycie innej objętości oleju lub innej jego klasy, co może wynikać z warunków użytkowania pojazdu czy jego przebiegu.
W zależności od sposobu użytkowania – czyli także terenu, na jakim używa się pojazdu – interwał wymiany oleju może się różnić. Kluczowe jest określenie przebiegu nie w kilometrach, lecz w motogodzinach. Skrzynia, która ma niewielki przebieg w kilometrach, może być bardzo zużyta ze względu na przebieg w motogodzinach. Ma to miejsce w przypadku sprzętu napędzanego za pośrednictwem przystawki odbioru mocy.
Informacji udzielił Wojciech Gałczyński, ZF Aftermarket