Jak oświetlić od dołu?

Lena Lightning

Wzrost poziomu usług warsztatów samochodowych idzie w parze z coraz lepszym wyposażeniem samego warsztatu, a do szerokiej gamy profesjonalnego wyposażenia zaliczyć należy również oświetlenie.

Mechanicy samochodowi wielokrotnie konfrontują się z problemem dobrego doświetlenia podczas prac naprawczych. Szczególnie trudno dostępnymi miejscami są powierzchnie pod spodem pojazdu umieszczonego na podnośniku samochodowym. Problem ten jest tym bardziej trudny do rozwiązania, że w warsztatach samochodowych znajduje się obecnie kilkadziesiąt typów podnośników zakupionych w różnym czasie, pochodzących od innych producentów,  znacznie różniących się od siebie. Dotychczas nie było więc możliwości zaopatrzenia wszystkich pracujących obecnie na rynku podnośników w stałe i skuteczne oświetlenie, z wyjątkiem sytuacji, gdy do warsztatu trafiał całkiem nowy podnośnik dodatkowo wyposażony przez producenta w lampy.

Problem oświetlenia przestrzeni roboczej pod podnośnikiem można rozwiązać, dokupując lampy przeznaczone do konkretnego podnośnika lub korzystając z oferty producentów oświetlenia, którzy dostarczają na rynek rozwiązanie uniwersalne, możliwe do zastosowania w różnego rodzaju podnośnikach niezależnie od ich producenta. Montaż oświetlenia uniwersalnego charakteryzuje możliwość dostosowania zestawu do dowolnego podnośnika (czterokolumnowego, nożycowego czy innych) niezależnie od jego marki, wielkości czy daty produkcji poprzez zestawienie w linię dwóch, trzech czy nawet sześciu lamp. Można je umieszczać w zależności od potrzeb symetrycznie po obu stronach podnośnika lub oświetlać lepiej (większą ilością lamp) jedną z jego stron w przypadku nierównomiernego padania światła. To drugie rozwiązanie ma uzasadnienie wtedy, gdy jedna ze stron podnośnika stoi w pobliżu dużych okien lub jest skuteczniej doświetlona przez oświetlenie główne (górne) warsztatu samochodowego.

Poszczególne lampy są połączone ze sobą przewodami, których łączenie jest uniwersalne i nieskomplikowane. Zrealizowano to za pomocą skręcanych bez użycia narzędzi szybkozłączek wielokrotnego użytku. Daje to możliwość późniejszej zmiany rozmieszczenia poszczególnych lamp.

Jeszcze bardziej uniwersalne jest mocowanie lamp i przewodów do podnośnika. Stosuje się  tu proste uchwyty, w które należy włożyć poszczególne lampy lub przewody. Uchwyty te są rozmieszczane na podnośniku w dowolnych miejscach za pomocą bardzo silnych i małych gabarytowo magnesów. Atutem takiego rozwiązania jest to, że w momencie umieszczenia samochodu na podnośniku możemy doświetlić potrzebne w danej chwili miejsce poprzez przesunięcie lub przekręcenie lampy w uchwytach lub nawet przesunięcie lampy razem z uchwytami – na tyle, na ile pozwala powierzchnia podnośnika i długość przewodów zasilających.

Nie bez znaczenia jest też jakość samych elementów świetlnych. W tym przypadku mamy do czynienia z diodami LED, których wydajność świetlna wynosi około 125 lumenów z każdego wata mocy, co pozwala na osiągnięcie bardzo mocnego światła przy niewielkim poborze prądu (zestaw sześciu lamp pobiera 126 Watów, świecąc z mocą przeszło 15 000 lumenów). Dla uzmysłowienia mocy świecenia takiego zestawu można go porównać do około 4 popularnych opraw świetlówkowych 2 × 36 W wiszących na każdej hali warsztatu samochodowego. Taka ilość światła skierowana na tak małą powierzchnię jaką jest spód samochodu i z tak małej odległości powoduje, że powierzchnia robocza jest doskonale oświetlona. Warto też zwrócić uwagę, że rozmieszczenie lamp w zestawie po obu stronach podnośnika uniemożliwia zasłonięcie źródła światła przez pracującego mechanika (nawet jeśli zasłoni on jedną z lamp, to pozostałe lampy doświetlają miejsce pracy).

Sprawa konstrukcji

Podczas doboru oświetlenia warto zwrócić uwagę na to, jak zostały wykonane lampy i jakie rozwiązania zastosowano. W oprawach świetlnych przeniesienie układu zasilającego poza lampę powoduje, że możliwe jest lepsze wykorzystanie miejsca, co powoduje, że oprawa będzie świeciła całą swoją długością. Nie bez znaczenia jest też średnica oprawy. Tu sprawa jest jasna – im mniej, tym lepiej. Dobre jakościowo lampy mają średnicę wynoszącą nawet 2 cm.

Można powiedzieć, że opisane powyżej rozwiązania nie są niczym specjalnym dla warsztatów samochodowych, ale jeśli dodamy do tego inne ważne właściwości zestawu, to okaże się, że jest on skrojony na miarę właśnie pod oświetlenie podnośników. Jedną z takich cech jest bardzo wysoka uderzenioodporność i wstrząsoodporność. Oczywiście lampy umieszczone na podnośniku nie są tak bardzo narażone na zniszczenie, ale zawsze warto mieć oprawę, której nie zaszkodzi żadne uderzenie narzędziem lub upadek w trakcie np. zmiany jej położenia na podnośniku.

 

Pierwsza cyfra charakterystyczna (zgodnie z PN-EN 60529:2003)

Cyfra

Stopień ochrony

0

bez ochrony

1

 

ochrona przed dostępem do części niebezpiecznych wierzchem dłoni

ochrona przed obcymi ciałami stałymi o średnicy 50 mm i większej

2

 

ochrona przed dostępem do części niebezpiecznych palcem

ochrona przed obcymi ciałami stałymi o średnicy 12,5 mm i większej

3

 

ochrona przed dostępem do części niebezpiecznych narzędziem

ochrona przed obcymi ciałami stałymi o średnicy 2,5 mm i większej

4

 

ochrona przed dostępem do części niebezpiecznych drutem

ochrona przed obcymi ciałami stałymi o średnicy 1 mm i większej

5

 

ochrona przed dostępem do części niebezpiecznych drutem

ochrona przed pyłem

 

Druga cyfra charakterystyczna (zgodnie z PN-EN 60529:2003)

Cyfra

Stopień ochrony

0

bez ochrony

1

ochrona przed padającymi kroplami wody

2

ochrona przed padającymi kroplami wody przy wychyleniu obudowy o dowolny kąt do 15° od pionu w każdą stronę

3

ochrona przed natryskiwaniem wodą pod dowolnym kątem do 60° od pionu z każdej strony

4

ochrona przed bryzgami wody z dowolnego kierunku

5

ochrona przed strugą wody (12,5 l/min) laną na obudowę z dowolnej strony

6

ochrona przed silną strugą wody (100 l/min) laną na obudowę z dowolnej strony

7

ochrona przed skutkami krótkotrwałego zanurzenia w wodzie (30 min na głębokość 0,15 m powyżej wierzchu obudowy lub 1 m powyżej spodu dla obudów niższych niż 0,85 m)

8

ochrona przed skutkami ciągłego zanurzenia w wodzie (obudowa ciągle zanurzona w wodzie, w warunkach uzgodnionych między producentem i użytkownikiem, lecz surowszych niż według cyfry 7)

 

Odporność nie tylko na uderzenia

Samochód na podnośniku stwarza dla dolnego oświetlenia jeszcze jedno zagrożenie. Otóż chodzi o płyny takie jak woda czy oleje. Nie mówimy jednak o samej odporności rur, w których umieszczone są elementy świetlne, ale o przewodach i ich złączach. Na porządku dziennym powinny być więc zabezpieczenia na poziomie IP 65 gwarantujące ochronę przed polewaniem wodą.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę