Instrukcja montażowa amortyzatorów osi przedniej Ford C-Max
Ford C-Max [03-10] to popularny samochód jeżdżący po drogach całej Europy. Wymiana amortyzatorów osi przedniej w tym modelu pojazdu może przysporzyć wielu problemów, a popełnione błędy mogą skutkować uszkodzeniem amortyzatora oraz elementów współpracujących. Poniższa instrukcja opisuje dokładnie czynności, które należy wykonać podczas prac naprawczych w trakcie demontażu i montażu kolumny amortyzatora w osi przedniej. Odpowiednia procedura naprawcza zalecana przez producenta pojazdu jest niezbędna dla prawidłowego działania i funkcjonowania całego zespołu tłumiąco-resorującego. Przewidywany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w samochodzie Ford C-Max [03-10] wynosi około 1 h i 20 min.
1. Zdemontuj koło.
2. Odkręć nakrętkę mocującą łącznik stabilizatora oraz uchwyt mocowania przewodu ABS.
3. Wyjmij z gniazda mocowania przewód hamulcowy.
4. Odkręć śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy.
5. Za pomocą specjalnego narzędzia rozszerz otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy.
6. Używając wybijaka, wysuń amortyzator z mocowania zwrotnicy.
7. Zaleca się, podwieszenie zwrotnicy wraz z półosią przy pomocy specjalnych zaczepów do sąsiednich elementów zawieszenia, w celu całkowitego odciążenia i zabezpieczenia przed uszkodzeniem wewnętrznego przegubu homokinetycznego.
8. Zdejmij zabezpieczenia oraz zdemontuj ramiona wycieraczek.
9. Zdejmij gumową uszczelkę maski przy podszybiu.
10. Zdejmij zabezpieczenia i zdemontuj plastikową osłonę podszybia.
11. Odkręć śruby mocujące osłonę mechanizmu wycieraczek.
12. Odkręć śruby i zdemontuj zbiorniczek płynu hamulcowego.
13. Odkręć śruby mocujące mechanizm wycieraczek.
14. Wyjmij osłonę mechanizmu wycieraczek.
15. Odkręć trzy śruby mocujące kolumnę amortyzatora od góry. Przytrzymaj amortyzator jedną ręką aby nie wypadł i wyjmij od dołu całą kolumnę.
16. Wymontowaną kolumnę amortyzatora należy umieścić w odpowiednim ściskaczu (najlepiej w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą) i zdemontować wszystkie elementy. Następnie należy sprawdzić dokładnie ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.
Pamiętaj! Z uwagi na potencjalne ryzyko nieprawidłowego składowania/transportowania, przed przystąpieniem do montażu zalecane jest przepompowanie (odpowietrzenie) amortyzatora dwururowego, w celu uzyskania optymalnych właściwości tłumiących. Przepompowanie należy przeprowadzić w pozycji roboczej amortyzatora (pozycja pionowa).
17. Umieść nowy amortyzator KYB, sprężynę zawieszenia, górny zestaw montażowy oraz zestaw osłonowo-ochronny w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą i zmontuj całą kolumnę. Górną nakrętkę dokręć momentem [48 Nm], używając klucza dynamometrycznego.
Pamiętaj! Odpowiednia kolejność i pozycja montażowa wszystkich elementów składowych ma kluczowy wpływ na poprawność działania i funkcjonowania całego zespołu tłumiąco-resorującego. Nie używaj narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ona uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.
18. Wycięcie w górnym mocowaniu, element ustalajacy położenie łożyska oporowego oraz trzpień pozycjonujący amortyzator w zwrotnicy muszą układać się w osi pionowej kolumny McPhersona.
19. Włóż amortyzator od dołu i przytrzymując go jedną ręką przykręć trzy górne śruby mocujące. Pamiętaj aby dokręcić je tylko wstępnym momentem.
20. Użyj podnośnika hydraulicznego aby odpowiednio wpasować amortyzator w otwór mocowania w zwrotnicy.
21. Wyjmij element rozszerzający otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy.
22. Wkręć śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy stosując na jej gwint specjalistyczny klej. Śrubę należy dokręcić momentem [90 Nm], używając klucza dynamometrycznego.
23. Zamontuj łącznik stabilizatora wraz z uchwytem przewodu ABS. Nakrętkę dokręć momentem [50 Nm] używając klucza dynamometrycznego.
24. Wepnij przewód hamulcowy w uchwyt mocowania.
25. Po założeniu koła i opuszczeniu pojazdu, dokręć górne śruby mocujące kolumnę amortyzatora właściwym momentem [32 Nm], używając do tego celu klucza dynamometrycznego.
26. Pozostałe czynności montażowe takie jak zamontowanie: dolnej osłony mechanizmu wycieraczek, mechanizmu wycieraczek, zbiorniczka płynu hamulcowego, plastikowej osłony podszybia, gumowej uszczelki pokrywy silnika na podszybiu oraz ramion wycieraczek, należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności jak przy demontażu.
KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie. Zawsze należy wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.
Źródło: KYB