Innowacje od DENSO. Nadchodzi zintegrowany rozrusznik-alternator i ulepszony czujnik wizyjny

Innowacje od Denso: rozrusznik-alternator i czujnik wizyjny DENSO

Opracowany przez DENSO zintegrowany rozrusznik-alternator wytwarza energię elektryczną za pomocą silnika, a zastosowana w nim zastrzeżona technologia nawijania cewek zapewnia większą wydajność i mniejsze zużycie paliwa. DENSO rozszerzyło ponadto kąt wykrywania swojego czujnika wizyjnego, zwiększając jego zdolność rozpoznawania pieszych i rowerzystów wokół pojazdu, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach. Czujnik jest montowany w kilku wersjach nowego SUBARU Legacy Outback na rynku północnoamerykańskim oraz w nowym SUBARU Crosstrek produkowanym na rynek japoński.

Nowy rozrusznik-alternator DENSO wspomaga pracę silnika

Zintegrowane rozruszniki-alternatory (ISG) zostały opracowane z myślą o pojazdach z silnikami spalinowymi z technologią start/stop, w celu zastąpienia tradycyjnej kombinacji rozrusznika i alternatora. ISG jest solidnym i niezawodnym rozwiązaniem, które jest w stanie wytrzymać dużą liczbę rozruchów, jaką wykonują nowoczesne silniki.

Jako wiodący producent części OE i dostawca systemów dla producentów pojazdów na całym świecie, DENSO jest pionierem tych rozwiązań. Kolejnym celem firmy jest opracowanie wysokonapięciowego zintegrowanego rozrusznika-alternatora chłodzoną cieczą, którego zadaniem będzie nie tylko uruchamianie silnika, generowanie energii elektrycznej do ładowania akumulatora i zasilania układów elektrycznych pojazdu, ale także wspomaganie pracy silnika.

Wysokonapięciowy, zintegrowany rozrusznik-alternator (ISG) DENSO jest obecnie stosowany przez:

  • BMW;
  • Mini;
  • Renault;
  • Suzuki.

W zależności od zastosowania jest napędzany albo paskiem w przednim układzie pomocniczym silnika, albo przez wałek wielowypustowy bezpośrednio do skrzyni biegów i wytwarza trójfazowy, przemienny prąd o wysokim napięciu. ISG wykorzystuje również cewkę SC (ang. segment conductor), dzięki której możliwe było zmniejszenie wymiarów części przy jednoczesnej maksymalizacji wydajności. W efekcie jest to jednostka o wysokiej mocy wyjściowej i wyjątkowo małych rozmiarach.

Wysokonapieciowy_zintegrowany_rozrusznik-alternator_(ISG)_DENSO DENSO

DENSO ulepszyło czujnik wizyjny montowany w Subaru Legacy Outback i Crosstrek

Do wielu wypadków drogowych dochodzi, gdy rowerzyści lub piesi nagle wjeżdżają, lub wchodzą na jezdnię, próbując przedostać się na jej drugą stronę. W Japonii takie wypadki stanowią około 30% wszystkich wypadków drogowych z udziałem pieszych i około 70% wypadków drogowych z udziałem dzieci poniżej 12 roku życia. To dowodzi, że kierowcy mają trudność z dostrzeżeniem małych dzieci i szybko poruszających się rowerów – nawet jeśli je zauważą, czasu na reakcję jest tak mało, że może dojść do wypadku.

To właśnie dlatego nowy program oceny samochodów w Europie (Euro-NCAP) wymaga, aby nowe pojazdy były w stanie wykrywać pieszych i rowerzystów po boku pojazdu.

Czujnik_wizyjny_DENSO DENSO

DENSO postanowiło zająć się tym problemem. Firmie udało się rozszerzyć kąt detekcji swojego czujnika wizyjnego do 128°, co umożliwiło wykrywanie rowerów przejeżdżających przez jezdnię podczas jazdy z małą prędkością i spełnienie warunków określonych przez Euro-NCAP. Ulepszony czujnik pomoże zatem zapobiegać wypadkom na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie pojazdy, motocykle, rowerzyści i piesi poruszają się z różnymi prędkościami.

Szerszy kąt detekcji umożliwia wykrycie znacznie większej liczby obiektów, co oznacza, że ​​wykrywane są również obiekty inne niż niebezpieczne. Czujnik musi zatem rozszyfrować, który obiekt jest, a który nie jest zagrożeniem.

Przykładowo, gdy czujnik wykryje rowerzystę, który ma zamiar przejechać przez ulicę, ale rowerzysta ten zahamuje i zatrzyma się przed przejściem, pojazd będzie kontynuował jazdę. Jeśli jednak sytuacja zostanie oceniona jako niebezpieczna, zostanie włączone autonomiczne hamowanie awaryjne.

Praktyczne zastosowanie szerszego kąta detekcji jest możliwe dzięki wykorzystaniu technologii AI, która pomaga określić, czy dane obiekty rzeczywiście stanowią zagrożenie, a następnie zminimalizować niepotrzebne i potencjalnie niebezpieczne zachowanie pojazdu (awaryjne hamowanie). Ulepszony czujnik wizyjny DENSO to kolejny dowód zaangażowania firmy w opracowywanie skutecznych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa.

Szerszy_kat_detekcji_ulepszonego_czujnika_wizyjnego_DENSO DENSO

Na powyższym zdjęciu porównano nowy, szerokokątny czujnik wizyjny ze standardowym czujnikiem (kąt detekcji 100°). Jak widać, rozszerzenie kąta detekcji do 128° umożliwia szybsze wykrywanie np. przejeżdżających rowerów.

Więcej informacji o częściach DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.eu/pl, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela DENSO.

Opisywana w artykule technologia jest technologią OE i nie jest jeszcze dostępna na rynku wtórnym.

Źródło: DENSO

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę