Ile w 2022 r. wydaliśmy na naprawy pojazdów?
Branżę warsztatów samochodowych podsumowują eksperci aplikacji motowarsztat.pl.
- Ile w 2022 roku wydaliśmy na naprawy naszych pojazdów?
- Czy kierowcy Alfa Romeo spotykają się w warsztacie?
- Jakie modele aut były najczęściej serwisowane w 2022 r.?
- Ile wynosił średni koszt naprawy?
- Jak właściciele warsztatów samochodowych radzą sobie z trudną sytuacją gospodarczą?
Stan rynku oraz zmiany, jakie czekają na mechaników w kolejnych latach, analizują eksperci programu motowarsztat.pl.
Najczęściej wykonywane naprawy
Zakres usług oferowanych przez poszczególne warsztaty różni się oczywiście w zależności od umiejętności mechaników lub narzędzi, jakimi dysponują. Można jednak wyróżnić kilka podstawowych, najczęściej wykonywanych serwisów. Producent oprogramowania motowarsztat.pl jako jedne z najczęściej realizowanych w 2022 r. zleceń wymienia diagnostykę komputerową, wymianę opon, wymianę oleju i filtrów, serwis klimatyzacji, wymianę rozrządu, wymianę klocków hamulcowych, sprawdzenie stanu technicznego auta, wymianę sprzęgła, wymianę świec.
Do najtańszych usług aktualnie należą zlecenia dotyczące serwisu pojazdu: wymiana płynów czy ustawienie świateł, ponadto wymiana filtra powietrza, wymiana akumulatora, wymiana filtra paliwa, wymiana kół. Najdroższe natomiast są usługi naprawcze, np. regeneracja silnika oraz te wymagające dużego nakładu pracy jak wymiana sprzęgła lub rozrządu
– podsumowuje Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.
Według danych motowarszat.pl średni czas wykonania usługi warsztatowej w 2022 r. wyniósł 1 h 20 min, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że został wyliczony spośród wszystkich wykonywanych usług, tak więc może to być od ok. 30 min w przypadku zwykłej diagnostyki komputerowej do kilku godzin w przypadku np. wymiany sprzęgła.
Jakie marki najczęściej odwiedzają warsztaty?
Choć powszechnie znany żart mówi, że zloty właścicieli Alfa Romeo odbywają się w warsztacie, nie ma to zbyt wiele wspólnego ze statystykami. Producenci oprogramowania motowarsztat.pl podsumowali liczbę wizyt u mechanika w 2022 r. i okazuje się, że najwięcej zleceń dotyczyło modeli:
- Ford Focus
- Opel Astra
- Audi A4
W pierwszej piątce znalazły się również Škoda Fabia oraz Volkswagen Passat.
Nie jest natomiast zaskoczeniem, że do warsztatu najczęściej trafiają egzemplarze około 15-letnie. Aut ponad 20-letnich jest w warsztatowych statystykach zdecydowanie mniej, czego powodem jest to, że takich pojazdów na polskich drogach ostatnio znacząco ubyło.
Biorąc pod uwagę koszt napraw, najdroższe w serwisowaniu są te najstarsze, blisko 30-letnie auta, do których obecnie nie są produkowane już części zamienne, oraz nowe, 5-letnie i 6-letnie, które w zdecydowanej większości korzystają z szeregu nowoczesnych systemów elektronicznych, których diagnostyka jest skomplikowana, a usunięcie usterki wymaga szerokiej wiedzy i odpowiednich narzędzi, np. testerów diagnostycznych
– komentuje Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.
Z danych motowarsztat.pl wynika, że najdroższe w naprawach są modele marki BMW. Średni koszt usług dla aut tego koncernu to ok. 1260 zł, przy czym znaczna część tej kwoty – blisko 800 zł, to wartość części. Co nie jest chyba zaskoczeniem – drogie w utrzymaniu okazują się pozostałe marki premium: Mercedes-Benz, Lexus, Volvo i Mini, których średni koszt serwisowania – według danych motowarsztat.pl – przekracza tysiąc złotych. Do najtańszych w naprawach marek natomiast należą Honda, Toyota, Mazda, SEAT czy Hyundai, dla których średni koszt zlecenia, włącznie z częściami oscyluje w granicach 500 zł.
Jak zmieniają się warsztaty samochodowe
Rynek motoryzacyjny ewoluuje. Nowe technologie wypierają starszą mechanikę, systemy wspomagania są coraz bardziej zaawansowane, a do tego pojawiają się zupełnie nowe rozwiązania techniczne jak np. silniki elektryczne czy wodorowe. Dlatego warsztaty muszą nadążać za zamianami, aby nie wypaść z rynku.
Obecnie decydującym czynnikiem, wpływającym na pozyskanie klienta nie jest już najniższa cena usług, ale ich jakość i czas naprawy. Widać, że zwiększa się świadomość właścicieli warsztatów, że poziom obsługi może stanowić o wyborze konkretnego warsztatu. Coraz większe jest także zainteresowanie warsztatów rozszerzaniem oferowanych usług o oprogramowanie sprawdzające system e-call oraz diagnostykę aut elektrycznych, których na rynku jest coraz więcej
– komentuje Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.
Wyzwań stojących przed właścicielami warsztatów jest coraz więcej. Z jednej strony trudna sytuacja ekonomiczno-gospodarcza, wzrost kosztów pracy, rachunków za prąd oraz cen komponentów zmusiły ostatnio wielu do zamknięcia biznesu. Z drugiej strony zmieniające się podejście do mobilności: rozwój odnawialnych źródeł energii, elektromobilność i odchodzenie od tradycyjnych silników spalinowych. Właściciele warsztatów powinni uwzględnić wszystkie te czynniki, planując rozwój swojej działalności w kolejnych latach.
Źródło: motowarsztat.pl