Bosch rozwija systemy dla pojazdów opartych na oprogramowaniu
Oprogramowanie to fundament rozwoju mobilności. Bosch jest liderem branży pod względem wszechstronnej oferty rozwiązań i systemów dla pojazdów opartych na oprogramowaniu – od komputerów pokładowych, poprzez rozwiązania oparte na chmurze, po półprzewodniki. Bosch wykorzystuje swoje możliwości w obszarze nie tylko oprogramowania samochodowego, ale także niezbędnego sprzętu i już teraz odnotowuje znaczący wzrost sprzedaży komputerów pokładowych. Firma przewiduje, że w 2026 r. sprzedaż samych tylko komputerowych systemów wspomagania kierowcy i informacyjno-rozrywkowych wyniesie 3 mld euro.
Przewiduje się, że sprzedaż w sektorze Mobility w 2023 r. wzrośnie aż o 10% po uwzględnieniu efektu różnic kursowych. Wzrost ten odzwierciedla zarówno wyższe ceny, jak i znaczące zwiększenie obrotów.
– Bosch zna się na oprogramowaniu, co pozwala firmie kształtować przyszłość mobilności. Nasza technologia umożliwi realizację koncepcji pojazdu opartego na oprogramowaniu, dzięki czemu będziemy mogli oglądać go na naszych drogach. W przyszłych pojazdach opartych na oprogramowaniu, będzie się liczyć nie tylko sprzęt, ale także współdziałanie oprogramowania z różnych źródeł – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch, na targach IAA Mobility 2023 w Monachium.
Obecnie Bosch szczególnie aktywnie buduje pozycję producenta oprogramowania dla sektora mobilności, jednocześnie rozwijając kompetencje w obszarze sprzętu. W ramach tych działań z dniem 1 stycznia 2024 r. firma dokona reorganizacji sektora Mobility, co wzmocni współpracę między jej oddziałami. W samych działach odpowiedzialnych za mobilność Bosch zatrudnia 38 tys. programistów – więcej niż jakakolwiek inna firma w branży motoryzacyjnej.
Oprogramowanie Bosch sprawia, że mobilność staje się bezpieczniejsza i bardziej zrównoważona
Pojazdy oparte na oprogramowaniu wymagają nowej, scentralizowanej architektury informatycznej i elektronicznej. Bosch należy do nielicznego grona podmiotów, które ją rozwijają – i które wiedzą, jak kontrolować komunikację między elektroniką samochodową a chmurą. Firma oferuje oprogramowanie niezależne od sprzętu, działające na układach różnych producentów. W efekcie tworzy specjalne oprogramowanie pośredniczące do systemów wspomagania kierowcy i zarządzania funkcjami zautomatyzowanymi, co pomaga także uniezależnić oprogramowanie od sprzętu.
Pojazdy, których projekt i budowa opierają się na oprogramowaniu, oferują kierowcy spersonalizowany, cyfrowy wymiar jazdy. Nowe funkcje w obszarach takich jak wspomaganie kierowcy można dodawać bezprzewodowo wraz z aktualizacją oprogramowania.
– Przywykliśmy do ciągłych aktualizacji w naszych inteligentnych urządzeniach. Także w przypadku samochodów powinniśmy móc pozyskiwać nowe funkcje w dowolnym momencie, niezależnie od liftingu czy zmiany modelu. Rozwiązania Bosch w oprogramowaniu samochodowym zapewnią pojazdom większe możliwości. To dlatego, że oprogramowanie to klucz do jeszcze większej wygody i ekologii – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu i prezes Bosch Mobility.
Na przykład oprogramowanie w samochodach elektrycznych ułatwia połączone zarządzanie energią i ciepłem, skracając w ten sposób czas ładowania akumulatora nawet o 20%.
Dział elektromobilności Bosch prężnie się rozwija. Firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia w 2026 r. obrotu w wysokości 6 mld euro. Jeszcze w ubiegłym roku zdołała zwiększyć produkcję komponentów do samochodów elektrycznych o ok. 50%. W 2023 r. produkcja samych silników elektrycznych wzrośnie dwukrotnie. Ponadto oprogramowanie Bosch odgrywa kluczową rolę w szerzej rozumianej branży elektromobilności, w tym w systemach zautomatyzowanego recyklingu akumulatorów. Oprogramowanie pozwala nie tylko ustalić pochodzenie i stan akumulatora, ale także szybko i bezpiecznie przeprowadzić użytkownika krok po kroku przez proces demontażu pakietu akumulatorów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Nowa koncepcja kontroli niezależnej od sprzętu
Uniezależniając się od siebie, sprzęt i oprogramowanie przynoszą sobie także wzajemne korzyści. Szczególnie widać to w przypadku nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, takich jak system ESP nowej generacji. Najważniejszą innowacją jest tu nowa koncepcja kontroli: Vehicle Dynamics Control 2.0. To oprogramowanie umożliwiające kontrolę nie tylko układu hamulcowego, ale także elektrycznego układu napędowego i kierowniczego. Pozwala to ograniczyć przeciwskręt i skrócić drogę hamowania, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy.
Główna korzyść dla producentów samochodów polega na tym, że nowy system kontroli można zintegrować z komputerem pokładowym lub modułem sterującym ESP, a w przyszłości będzie dostępny w formie odrębnego pakietu oprogramowania. Będzie on częścią systemu zarządzania ruchem pojazdu, rozwiązania programowego umożliwiającego koordynację ruchów pojazdu w każdym aspekcie poprzez centralne sterowanie hamulcami, układem kierowniczym, układem napędowym i podwoziem.
Technologia przemysłowa Bosch w całym łańcuchu wartości
Oprogramowanie Bosch zmieni nie tylko sposób jazdy, ale także metodę produkcji pojazdów. Przykładowo firma zabezpiecza łańcuchy dostaw branży motoryzacyjnej z pomocą systemu track and trace. Rejestrując na bieżąco położenie i stan skrzyń transportowych, rozwiązanie to umożliwia ich śledzenie w przejrzysty i bezpieczny sposób. Oprogramowanie Industry 4.0 Nexeed pomaga znacznie zmniejszyć wskaźnik odpadów w fabrykach ogniw akumulatorowych z obecnego poziomu 10% do 15%. Ponadto Bosch, wykorzystując sztuczną inteligencję, wykrywa anomalie i błędy w produkcji samochodów na wczesnym etapie, obniżając w ten sposób koszty produkcji. Bosch korzysta z takiego oprogramowania już w 50 zakładach. W fabryce w tureckiej Bursie system ten pomógł już znacząco zredukować koszty produkcji.
Źródło: Bosch