IAA 2024: Bosch prezentuje innowacje dla pojazdów użytkowych
Transport towarów jest filarem światowej gospodarki, w której pojazdy użytkowe odgrywają kluczową rolę. Przechodzą one obecnie podobną transformację co samochody osobowe – stają się pojazdami opartymi na oprogramowaniu. Bosch odpowiada na te zmiany i dostarcza komponenty i oprogramowanie, spersonalizowane rozwiązania oraz inteligentne usługi, dzięki czemu wspiera rozwój producentów pojazdów ciężarowych, przewoźników i firm logistycznych. Bosch zaprezentuje swoje innowacyjne rozwiązania dotyczące transportu towarowego na targach IAA Transportation 2024.
- Bosch dostarcza układy napędowe dostosowane do specyficznych potrzeb rynku transportu towarów.
- Pojedyncze części i kompleksowe układy kierownicze zapewniają bezpieczeństwo oraz wygodę zarówno na krótkich, jak i długich trasach.
- Usługi cyfrowe zwiększają komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowcy.
Niezawodne i wydajne układy napędowe
Elektryczny układ napędowy
Bosch tworzy ekonomiczne i wydajne rozwiązania z zakresu elektryfikacji zarówno dla lekkich, jak i ciężkich pojazdów użytkowych. Oś e-axle (inaczej oś elektryczna) Bosch można łatwo zainstalować w pojazdach użytkowych o masie do 7,5 tony. Dzięki temu operatorzy flot będą mogli nadal obsługiwać trasy, które znajdują się w strefach niskiej emisji, takich jak obszary w miastach objęte restrykcjami środowiskowymi. Silnik elektryczny i falownik firmy Bosch są już stosowane w ciężkich, w pełni elektrycznych pojazdach użytkowych. Dzięki napięciu roboczemu 800 V i zastosowaniu półprzewodników z węglika krzemu możliwe jest zwiększenie zasięgu oraz skrócenie czasu ładowania, co pozwala na efektywny transport towarów nawet na długich dystansach.
Systemy ogniw paliwowych
Pojazdy użytkowe mogą być również napędzane w sposób neutralny dla klimatu dzięki systemowi ogniw paliwowych. Tego rodzaju rozwiązanie szczególnie sprawdza się w pojazdach ciężarowych pokonujących długie dystanse i przy wyjątkowo dużych ładunkach – jest więc rozsądnym uzupełnieniem ciężkich samochodów użytkowych z napędem elektrycznym na baterie. Bosch już teraz produkuje system ogniw paliwowych o mocy 200 kW, a także pracuje nad modułem Fuel Cell Power Module Compact 300, który będzie jeszcze bardziej kompaktowy, a dzięki zwiększonej mocy do 300 kW – także bardziej wydajny. Oprócz kompleksowych rozwiązań Bosch oferuje także pojedyncze elementy systemu i podmoduły oraz komponenty do magazynowania wodoru, co pozwala zastosować rozwiązanie dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta.
Silnik wodorowy
Innym rozwiązaniem przyjaznym środowisku wykorzystywanym w transporcie drogowym jest silnik wodorowy, który początkowo będzie wprowadzany w dużych pojazdach ciężarowych. W 2024 roku UE uznała to rozwiązanie napędowe za neutralne dla klimatu. Sposób działania jest podobny jak w dobrze znanych silnikach Diesla czy gazowych, co pozwoliło producentom układów napędowych zastosować niemal 90% istniejących technologii produkcyjnych. Bosch opracowuje kluczowe komponenty układu wtryskowego dla silnika wodorowego, w tym wtryskiwacz bezpośredni, który ma działać bez smarowania (tradycyjnie zapewniane przez paliwo ciekłe). Rozwiązanie ma zostać wprowadzone na rynek w 2026 roku. Pierwsze silniki wodorowe z wtryskiwaczem pośrednim (wtrysk do kolektora dolotowego) Bosch pojawią się na rynku w 2025 roku.
System magazynowania wodoru
Główne wyzwania przy projektowaniu zbiorników na wodór to bezpieczne przechowywanie gazu pod wysokim ciśnieniem oraz kontrolowanie jego dostarczania. ITK Engineering GmbH, będące częścią Grupy Bosch, wspiera producentów pojazdów i doradza im na każdym etapie wdrażania rozwiązań wodorowych. By zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i efektywność przy projektowaniu systemów, ITK Engineering korzysta z odpowiednich modeli cyfrowych do symulacji procesów fizycznych.
Rozwiązania z zakresu łączności
Bosch oferuje zaawansowane usługi cyfrowe, które znacznie poprawiają efektywność pojazdów. Automotive Connectivity Hub zapewnia dostęp do danych operacyjnych i diagnostycznych, można go zainstalować w każdym pojeździe, niezależnie od producenta, co umożliwia analizę i wykorzystanie wielu danych. Moduł Retrofit Efficiency pozwala na dostosowanie prędkości pojazdu do warunków otoczenia, co może redukować zużycie paliwa nawet o 4% – a wszystko dzięki analizie danych z centralnej bazy. Z kolei System Vehicle Health monitoruje kody odpowiadające usterkom, wykrywa potencjalne problemy na wczesnym etapie, prezentuje je w zrozumiały sposób i sugeruje konkretne rozwiązania serwisowe z wyprzedzeniem To znacznie zmniejsza liczbę awarii powodujących unieruchomienie pojazdu i ułatwia planowanie działań floty.
Do pojazdów elektrycznych stworzono funkcję Battery in the Cloud, która poprawia wydajność akumulatorów – wszystko dzięki analizie ich stanu i sposobu użytkowania, prognozowaniu degradacji oraz optymalizowaniu procesu ładowania. Te działania zwiększają trwałość i efektywność baterii w pojazdach. Funkcja Digital Fuel Twin dla operatorów flot umożliwia monitorowanie zużycia paliw alternatywnych, takich jak HVO. Automatycznie śledzi, jak paliwa te wpływają na redukcję emisji CO2, i umożliwia dokładne raportowanie i zgodność z normami ekologicznymi. Z kolei system RideCare Insight wykorzystuje inteligentne czujniki do monitorowania stanu pojazdów w czasie rzeczywistym, wykrywa uszkodzenia nadwozia, palenie tytoniu i ryzykowne manewry wykonywane przez kierowców w lekkich pojazdach użytkowych.
Układy kierownicze przyszłości
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
Bosch oferuje system ServoE, który zapewnia w pełni elektryczne wspomaganie kierownicy w pojazdach ciężarowych. System ten jest łatwy do montażu, nie wymaga użycia oleju oraz posiada funkcję działania na żądanie, co przyczynia się do bardziej ekologicznej jazdy. Umożliwia również dostosowanie funkcji do indywidualnych wymagań klienta.
Układ kierowniczy Servotwin
Elektrohydrauliczny układ kierowniczy Servotwin do pojazdów ciężarowych łączy hydrauliczny system Servocom z modułowymi serwomechanicznymi jednostkami wspomagającymi i inteligentnym oprogramowaniem. Rozwiązanie obsługuje funkcje wspomagania kierowania na poziomie SAE 2 oraz zautomatyzowane funkcje jazdy do poziomu SAE 4.
Układ kierowniczy tylnej osi
Bosch rozwija elektrohydrauliczny układ kierowniczy dla tylnych osi, który działa na zasadzie niezależnego działania na żądanie. System ten umożliwia kierowanie trzema (lub więcej) osiami w pojazdach ciężarowych, co zmniejsza promień skrętu i zużycie opon. Kompaktowa konstrukcja wykorzystywana przez Bosch pozwala na jej dostosowanie do różnych typów układów napędowych, a najnowsze oprogramowanie zapewnia bezpieczną i przyjazną dla środowiska jazdę.
Modułowy wał kierowniczy
Wał kierowniczy Bosch, zoptymalizowany pod kątem masy, łączy mechanizm kierowniczy z kolumną kierownicy. Jest stosowany w pojazdach użytkowych o średniej i dużej ładowności oraz w autobusach. Dzięki jego konstrukcji ruchy kabiny kierowcy względem podwozia nie wpływają na działanie układu kierowniczego. Wał kierowniczy Bosch charakteryzuje się niewielkimi rozmiarami i niską siłą tarcia.
Przekładnia kierownicza EPSapa highload
Elektrycznie wspomagana przekładnia kierownicza z silnikiem równoległym do osi listwy zębatkowej (EPSapa) – przystosowane do wysokiego obciążenia – świetnie sprawdza się przy jeździe po asfalcie, żwirze czy nierównym terenie. Dzięki zwiększonej sile przekładni kierowniczej i wyjątkowej odporności system EPSapa highload jest idealny do ciężkich SUV-ów, vanów i terenowych pick-upów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Inteligentne bezpieczeństwo na drodze: pojazd jako platforma mobilności
Architektura elektryczna/elektroniczna (E/E):
Bosch Engineering pomaga producentom w przejściu z korzystania z tradycyjnych pojazdów z komponentami mechanicznymi do nowoczesnych rozwiązań opartych na oprogramowaniu. Kluczowym celem jest stworzenie nowej architektury E/E, która upraszcza integrację i obniża koszty.
Rozwiązanie diagnostyczne w chmurze
Producenci samochodów i dostawcy części zamiennych muszą zapewnić autoryzowanym warsztatom skuteczne rozwiązania serwisowe, które umożliwią właściwe naprawy i konserwację pojazdów. Jest to szczególnie ważne w przypadku nowych technologii, takich jak ogniwa paliwowe, których pełne zastosowanie poznaje się stopniowo. ETAS oferuje rozwiązanie, które umożliwia diagnostykę i naprawę już na etapie rozwoju, co oznacza, że jest dostępne jeszcze przed rozpoczęciem produkcji. Dzięki temu producenci mogą szybciej korzystać z nowych możliwości diagnostyki i wykonywać naprawy. Mobilna wersja pozwala na diagnostykę bezpośrednio w pojeździe.
Usługi nawigacyjne połączone z siecią
Mapy Bosch, wykorzystujące dane z pojazdów i infrastruktury drogowej, dostarczają użytkownikom precyzyjnych i aktualnych informacji o środowisku drogowym. System gromadzi dane o optymalnej prędkości, geometrii pasów ruchu, punktach lokalizacyjnych i warunkach drogowych, co pozwala kierowcom na natychmiastowe dostosowywanie zachowania podczas jazdy do warunków otoczenia. Rozwiązanie nie tylko ulepsza funkcje wspomagania kierowcy, ale także otwiera nowe możliwości rozwoju pojazdów i usług mobilności oraz poprawia bezpieczeństwo i komfort podróży.
Platforma oprogramowania dla specjalistów ds. logistyki
Bosch dostarcza zaawansowaną platformę cyfrową dla branży logistycznej (L.OS), która oferuje dostęp do rozwiązań różnych dostawców. Platforma wspiera zarządzanie kierowcami, transportem, flotą, planowanie tras, usługi finansowe i zrównoważony rozwój. Umożliwia płynne integrowanie usług i danych, współpracuje z dostawcami oprogramowania, takimi jak Webfleet oraz Amazon Web Services (AWS). Dzięki temu menedżerowie flot mogą łatwo dodawać nowe funkcje bez inwestowania w kosztowne projekty informatyczne.
Bezpieczna łączność i komunikacja
Aby inteligentne usługi zwiększające bezpieczeństwo i efektywność jazdy mogły funkcjonować, pojazdy muszą wymieniać dane z otoczeniem i infrastrukturą drogową. Kluczowym elementem jest jednostka łączności Bosch dla pojazdów użytkowych, która integruje pojazd z chmurą, infrastrukturą i innymi pojazdami za pomocą bezprzewodowych interfejsów. Centralna brama, działająca jako router komunikacji wewnętrznej, zarządza przepływem danych, obsługuje różne systemy magistrali, takie jak Ethernet i CAN, i zapewnia bezpieczne połączenie ze światem poza pojazdem.
Powernet Guardian
Bosch Powernet Guardian to zaawansowane rozwiązanie dla systemów elektrycznych pojazdów, zapewniające stałe zasilanie funkcji bezpieczeństwa. W razie awarii działa jak elektroniczny wyłącznik, oddzielając systemy kluczowe od innych odbiorników. Chroni to przed niedoborem lub nadmiarem napięcia. Dzięki cyfrowemu zasilaniu Powernet Guardian umożliwia inteligentne zarządzanie dystrybucją energii, dostosowuje obciążenie do potrzeb systemu elektrycznego pojazdu.
Wygodny dostęp do pojazdu
Fleet Management Xtended Access to cyfrowy system umożliwiający otwieranie pojazdu i uruchamianie silnika za pomocą smartfona. Producenci mogą integrować ten system bezpośrednio w pojazdach lub modernizować flotę przy użyciu zestawu Fleet Management Xtended Access Kit. Technologia ultraszerokopasmowa, Bluetooth Low Energy i komunikacja bliskiego zasięgu zapewniają bezpieczny i elastyczny dostęp, a także umożliwiają łatwe wprowadzenie cyfrowego system zamiast tradycyjnych rozwiązań.
Technologie kokpitu samochodów ciężarowych
Rozwiązania technologii kokpitu Bosch obejmują platformę integrującą oprzyrządowanie i aplikacje informacyjno-rozrywkowe oraz system cyfrowych lusterek. System monitorowania kierowcy dla pojazdów użytkowych na wczesnym etapie wykrywa zmęczenie i rozproszenie uwagi oraz ostrzega kierowcę. Oprócz funkcji bezpieczeństwa platforma Bosch oferuje także różne rozwiązania zwiększające wygodę podróży.
Infotainment w autokarach
Seria Bosch Coach Infotainment wprowadza nowoczesne systemy informacyjno-rozrywkowe do autokarów. Doskonale dopasowane komponenty zapewniają nową jakość zarówno dla kierowców, jak i pasażerów. Umożliwiają one oglądanie filmów czy telewizji, przeglądanie internetu i słuchanie muzyki, a także wyraźne przekazywanie komunikatów dla pasażerów. Technologia Ethernet AVB zapewnia płynne odtwarzanie treści HD z doskonałą synchronizacją obrazu i dźwięku.
Monitorowanie otoczenia
Inteligentne oczy
Trzecia generacja wielofunkcyjnej kamery Bosch, stworzona z myślą o samochodach ciężarowych, łączy tradycyjne algorytmy przetwarzania obrazu ze sztuczną inteligencją. Kamera wspiera zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, takie jak utrzymywanie pasa ruchu i automatyczne hamowanie awaryjne, oraz funkcje zwiększające wygodę podróży. Dzięki zintegrowanemu układowi scalonemu (SoC) niezawodnie wyłapuje obiekty, wspiera rozpoznawanie znaków drogowych i spełnia wymogi UE dotyczące inteligentnego wspomagania prędkości i ostrzegania o przekroczeniu limitów.
Dokładne wykrywanie obiektów
Radar przedni i boczny piątej generacji Bosch oferuje zaawansowane funkcje bezpieczeństwa dla ciężkich pojazdów użytkowych, zapewnia precyzyjne wykrywanie obiektów z przodu i po bokach pojazdu. Dzięki dużemu zasięgowi, wysokiej rozdzielczości kątowej i szerokiej aperturze (szerokości kąta, w jakim system może odbierać sygnały) radary szybko i dokładnie rozpoznają skomplikowane sytuacje drogowe. Innowacyjna modulacja chirp-sequence poprawia szczegółowość odbicia, co pozwala na precyzyjne wykrywanie i rozróżnianie obiektów, osób oraz ich ruchu, nawet w trudnych warunkach. Radary Bosch wspierają funkcje takie jak automatyczne hamowanie awaryjne i pomagają spełniać wymogi prawne, zwiększają bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu.
Źródło: Bosch